میکائیل باقری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در آموزش و پرورش استان خراسان رضوی از میان برنامههای متعدد، ۹ برنامه کلان را استخراج کردهایم که یکی از آنها مربوط به هوش مصنوعی است.
وی بیان کرد: از این رو نیازمند پژوهش، برنامهریزی و طراحی نقشه راهی هستیم که بتواند به بهترین شکل ممکن، از فناوری های نوین و هوش مصنوعی در راستای بهبود کیفیت آموزش و پرورش بهره برد.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: هوش مصنوعی به سرعت در حال گسترش است و میتواند آموزش را متناسب با نیازهای فردی دانشآموزان پیش ببرد و سرعت یادگیری آنان را افزایش دهد، از این رو به دنبال بهرهبرداری از هوش مصنوعی در نظام آموزشی هستیم اما برای بهرهبرداری از این فناوری نیازمند توانمندسازی معلمان، مدیران و دانشآموزان است.
وی با اشاره به اینکه هر فردی در جامعه متناسب با نیاز خود از هوش مصنوعی استفاده میکند، اظهار کرد: وظیفه ما این است که با رعایت نکات ایمنی، فضایی امن و سالم را برای استفاده دانشآموزان از این فناوری فراهم کنیم.
باقری در عین حال گفت: در این راستا مدیر پروژه تعیین شده و قرار است نقشه راهی برای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش طراحی شود. این نقشه راه شامل آموزش معلمان، دانشآموزان و مدیران مدارس خواهد بود.
وی همچنین در پاسخ به رویکردهای آموزشی و تربیتی نسل های جدید در جامعه افزود: در حوزه آموزش، اهداف از پیش تعیینشدهای وجود دارد که بر اساس آن کتابهای درسی نیز طراحی شدهاند و تغییر در آنها چندان امکانپذیر نیست، اما در حوزه تربیت، این امکان وجود دارد که برنامهها را از پایین به بالا طراحی کنیم.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به ضرورت جذابسازی فرآیند آموزش و تربیت اشاره و بیان کرد: بر خلاف روش سنتی که برنامهریزی از بالا به پایین انجام میشد، اکنون قصد داریم این فرآیند را معکوس کنیم و برنامهها را از مدرسه به ستاد منتقل نماییم تا متناسب با نیازها و ذائقه دانشآموزان امروزی طراحی شود.
وی افزود: بدین منظور قصد داریم کاربرد هوش مصنوعی ابتدا در مدرسه بر اساس نیاز دانشآموزان برنامهریزی و سپس در ستاد مصوب و اجرایی شود و ستاد تنها نقش حمایتی خواهد داشت.
باقری گفت: این اقدامات نشاندهنده عزم جدی آموزش و پرورش خراسان رضوی برای بهروزرسانی نظام آموزشی و استفاده از فناوریهای نوین در راستای بهبود فرآیند یادگیری و تربیت دانشآموزان است.