جوان آنلاین: در حالی که نخستین روز جشنواره تئاتر فجر میتوانست با اجرای «آبجی مظفر» در تئاترشهر به یک جشن باشکوه تبدیل شود، برخی سوءمدیریتها سبب شد تا همه چیز به حاشیه برود و تماشاگران در کمال بهت و ناباوری، شاهد ناراحتی و اعتراض قطبالدین صادقی به نحوه عملکرد معاون هنری باشند.
خیلی به پس و پیش ماجرای اختلاف و دعوای پیشآمده میان کارگردان نمایش «آبجی مظفر» و معاون هنری وزارت ارشاد کاری نداریم و آن چیزی که اینجا حائزاهمیت است، نحوه مدیریت یک بحران در معاونت هنری است. اختلافی که از همان اول میشد جلوی آن را گرفت، حالا تبدیل به دعوایی شده که مخاطبان عادی تئاتر هم نظارهگرش هستند و با این شکل مدیریت، بعید است به شکلی منطقی حل شود.
قطبالدین صادقی در میان اعتراضهایش پس از پایان نمایش «آبجی مظفر» حرف مهمی زد که جای تأمل دارد. صادقی با فریاد و ناراحتی میگفت که مسئول در بحران مسئول است وگرنه مدیریت در شریط عادی کاری ندارد. حرف درستی است و در شرایطی که الان بحرانی پیش آمده باید معاون هنری و سرپرست اداره کل هنرهای نمایش واکنش بهتری به این مسئله نشان میدادند.
تعلل و سوءمدیریت نادره رضایی در برقراری ارتباط و صحبت با قطبالدین صادقی وضعیت بغرنجی را به وجود آورده که کلیت جشنواره تئاتر را زیر سؤال برده است. آن چیزی که بیش از همه موجب ناراحتی صادقی شده این است که پس از تماس با دفتر معاونت هنری، دیگر هیچ تماسی با او بابت مشکل پیش آمده صورت نگرفته تا وضعیت شکل پیچیدهتری پیدا کند.
این صحبت نکردن و تماس نگرفتن معاون هنری در حالی صورت میگیرد که او از روز اول مسئولیتش جلسات مختلفی را با چهرههای هنری حوزههای مختلف برگزار و سعی کرده این جلسات را به طرق مختلف رسانهای کند، اما حالا که شرایطی حساس پیش آمده از گفتوگو و صحبت امتناع میکند!
و باز عجیبتر اینکه، در همان روز اجرای نمایش «آبجی مظفر»، نادره رضایی به تئاترشهر میرود ولی باز هم هیچ صحبتی با صادقی نمیکند. به نظر میرسد اگر همان روز نادره رضایی کمی برنامههای خود را جابهجا میکرد و جلسهای حتی کوتاه با قطبالدین صادقی برگزار میکرد و صحبتها همانجا انجام میشد دیگر کار به اعتراض این کارگردان پس از پایان نمایش نمیکشید. قطبالدین صادقی از پیشکسوتان و بزرگان تئاتر کشور است و به هیچ عنوان نباید این چهرهها را در وضعیتی قرار داد تا مجبور شوند به این شکل در مواجهه با مسائل واکنش نشان دهند. اگر از نظر معاون هنری درخواست کارگردان «آبجی مظفر» بحق نیست باز هم باید با او صحبت کرد نه اینکه تمام درهای گفتوگو را بست و بعد ادعای وفاق کرد.
اگر واقعاً قرار است تعامل و گفتوگویی در عالم هنر این مملکت صورت بگیرد باید در مواقع اینچنینی خودش را نشان بدهد وگرنه صحبتهای کلی در شرایط عادی که کار مهمی به حساب نمیآید. بیتجربگی و ناآشنا بودن معاون هنری به مسائل هنری در چنین مواقعی خودش را بیشتر نشان میدهد و باعث میشود جشنواره تئاتر فجر در همان اولین روز دچار حاشیه شود. قطبالدین صادقی در کنار چهرههایی مثل دکتر علی رفیعی، بهروز غریبپور و اکبر زنجانپور بخشی از گنجینه تئاتر ایران هستند که چندین دهه نمایش به روی صحنه بردهاند و باید بااحتیاط و احترام بیشتری با این چهرهها برخورد کرد. نادره رضایی از مشاوران مختلفی در کنارش بهره میبرد و عجیب اینکه این مشاوران هم مشورت اصولی و درست را به او نمیدهند تا مشکل پیش آمده پیچیدهتر از قبل شود. اتابک نادری نیز که در نشست خبری جشنواره گفته بود اجازه حاشیهسازی به کسی نمیدهد باید با تدبیر بیشتری وارد عمل میشد و به عنوان میانجی مشکل را قبل از علنی شدن مقابل چشم مردم، حل میکرد.
به هیچ عنوان برای جشنواره تئاتر فجر زیبنده نیست که شاهد این اختلافات باشد. معاونت هنری به چهرههایی نیاز دارد که فضای هنری و روحیات هنرمندان را به خوبی بشناسند تا در مواقع بحرانی بهترین عملکرد را داشته باشند. مدیریتی که با لجبازی و نادیده گرفتن هنرمندان توأم شود نه تنها گرهی از فضای این روزها فرهنگ و هنر کشور باز نمیکند، بلکه قفلی بر کارها میزند و حاشیهها را بیشتر میکند.
سهم وفاق معاون هنری به تئاتر فجر نرسید!
لجبازی و نادیده گرفتن هنرمندان نه تنها گرهی از فضای این روزهای فرهنگ و هنر کشور باز نمیکند، بلکه قفلی بر کارها میزند و حاشیهها را بیشتر میکند
صاحبخبر -
∎