به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، نادر نوروزی شهردار کرمانشاه در آیین بهرهبرداری از پروژه پل قرهسو با اشاره به تقسیمبندی جغرافیایی شهر کرمانشاه اظهار کرد: "شهر به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده که رودخانه قرهسو از میان آن عبور میکند. حدود ۳ هزار هکتار از شهر در بخش شمالی و ۸ هزار هکتار در بخش جنوبی واقع شده است. ایجاد ارتباط روان بین این دو بخش از نظر ترافیکی و پدافند غیرعامل بسیار اهمیت دارد."
نوروزی با معرفی سه محور اصلی ارتباطی شهر، شامل کمربندی شرقی، کمربندی غربی و بلوار شهید بهشتی، خاطرنشان کرد: پلهای ساختهشده روی رودخانه قرهسو نقش مهمی در اتصال این دو بخش دارند.
وی تأکید کرد: "پل قبلی در کمربندی غربی توانایی تحمل ترافیک موجود را نداشت و این مسئله سبب ترافیک سنگین و اتلاف وقت و هزینه برای شهروندان شده بود. مطالعات ترافیکی و مشاورهها نشان داد: احداث این پل جدید یک نیاز اساسی است."
شهردار کرمانشاه همچنین از ضرورت تعریض پلها و احداث پلهای جدید در کمربندی شرقی (بزرگراه امام خمینی(ره)) سخن گفت و افزود: "با تکمیل پروژه رینگ ترافیکی، بار ترافیکی از محورهای اصلی به اطراف توزیع میشود که این موضوع در کاهش تراکم ترافیک داخل شهر بسیار مؤثر خواهد بود."
وی با اشاره به پروژه پل قرهسو تصریح کرد: "این پروژه که قرار بود در مدت دو سال تکمیل شود، با برنامهریزی دقیق و تلاش تیمهای اجرایی، در کمتر از یک سال به بهرهبرداری رسید. اکنون پروژههای دیگری از جمله یک تقاطع غیرهمسطح در میدان آزادگان نیز در دستور کار قرار دارد."
نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود به پروژههای حملونقل عمومی از جمله قطار شهری اشاره کرد و اظهار داشت: "حل معضل ترافیک اولویت اصلی شهرداری است و امیدواریم با تکمیل این پروژهها، خدمات شایستهای به شهروندان ارائه دهیم."
وی خاطرنشان کرد: "اجرای این پروژهها نیازمند زمان و منابع مالی است، اما با کنار هم قرار گرفتن اجزای این طرحها، شاهد بهبود وضعیت ترافیکی شهر خواهیم بود."
افتتاح پل قرهسو؛ گامی مهم در بهبود وضعیت ترافیک کرمانشاه
عتصام فر، معاون عمرانی شهرداری کرمانشاه، در این مراسم با اشاره به مشکلات ترافیکی گذشته، گفت: "به دلیل کم عرض بودن پل قبلی و ترافیک سنگین در مسیر جنوب به شمال کمربندی غربی، تصمیم به طراحی و ساخت پل جدید گرفته شد."
وی در خصوص مشخصات پروژه اظهار کرد: "عملیات اجرایی این پروژه از اوایل زمستان ۱۴۰۲ آغاز شد. طول عرشه پل ۹۶ متر و طول کل پل، شامل ورودی و خروجی، حدود ۴۰۰ متر است. عرض پل ۱۴ متر بوده و برای عبور سه خط استاندارد طراحی شده است."
معاون عمرانی شهرداری کرمانشاه افزود: "این پروژه شامل ۴۰ شمع بتنی به ارتفاع ۴۲ متر، ۶۹۰ تن آماتور بندی، ۶۳۵۰ مترمکعب بتنریزی و ۱۸ تیر بتنی با وزن هر کدام حدود ۸۰ تن است. این پل یکی از پروژههای حیاتی در مدیریت ترافیک شهری به شمار میرود."
اعتصام فر همچنین به زمانبندی پروژه اشاره کرد و گفت: "هزینه نهایی پروژه حدود ۱۶۰ میلیارد تومان بوده و خوشبختانه این پروژه در مدت کمتر از یک سال به بهرهبرداری رسید، در حالی که مدت زمان اولیه برای تکمیل آن ۲ سال تعیین شده بود."
"پل قرهسو؛ راهحلی برای رفع گرههای ترافیکی کرمانشاه"
هاشم درویشی، رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه، نیز اظهار کرد: "این نقطه ترافیکی سالها محل گرههای ترافیکی بوده است. به دلیل کمبود عرض دو لاین، ترافیک سنگینی در تقاطع قرهسو ایجاد میشد. با همت شهرداری و حمایت شورای شهر، لایحه ساخت این پل با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان تصویب و عملیات اجرایی آغاز شد."
وی افزود: "این پل استراتژیک با طول ۴۰۰ متر و عرشههای بتنی مقاوم، خط ارتباطی جنوب به شمال شهر را بهویژه در مواقع پیک ترافیک تسهیل خواهد کرد. خوشبختانه این پروژه در مدت ۱۲ ماه و پیش از زمانبندی پیشبینیشده به بهرهبرداری رسید که این امر تسهیل قابل توجه تردد شهروندان را به همراه خواهد داشت."
رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه در پایان این پروژه را هدیهای به مردم کرمانشاه در ماه رجب دانست و تصریح کرد: "این پل بار ترافیکی زیادی را از دو طرف شهر کاهش خواهد داد و کمک بزرگی به روانسازی ترافیک در مناطق مختلف کرمانشاه میکند."