به گزارش ایسنا مصطفی سالاری در گردهمایی آموزشی مدیران روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی شرکتهای تابعه شرکت سرمایهگذاری سازمان تأمین اجتماعی (شستا) که از سوی مرکز اطلاعرسانی و مسئولیت اجتماعی شستا و با مشارکت مدیران هلدینگها و شرکتهای شستا برگزار شد، با تأکید بر اهمیت نقش و جایگاه روابط عمومی گفت: روابط عمومی در هر سازمان مانند ویترین آن مجموعه است. در تأمین اجتماعی هم اگر خدمات و تعهدات این سازمان بزرگ به درستی معرفی شود، تصویری که جامعه از این سازمان دارد میتواند از امروز هم بهتر باشد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به موضوع پیوند بین روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی در خصوص مسئولیت اجتماعی خاطرنشان کرد: در بحث مسئولیت اجتماعی اکنون در کشور اختلاف نظر زیادی داریم. برخی معتقدند همه وجوه مربوط به مسئولیت اجتماعی را در صندوقی یا حساب بانکی جمع کنیم و عدهای آن را دوباره در سراسر کشور بازتوزیع کنند ولی ما که تخصص مسئولیت اجتماعی هم نداریم، میدانیم که این شیوه در هیچ جای دنیا کاربرد ندارد و با مفاهیم اولیه مسئولیت اجتماعی در دنیا و در ادبیات موضوع اصلاً همخوانی ندارد.
وی ادامه داد: یک شرکت یا کارخانه که در جایی تأسیس شده، میزبانی دارد که شامل مردم یک شهرستان یا منطقه میشود. این شرکتی که در آن منطقه به مردم و محیط زیست آسیب وارد کرده و ساختار فرهنگی آنجا را به هم زده، بر اساس مسئولیت اجتماعی میخواهد آن را جبران کند، این کار چه ربطی به سایر مناطق دارد که وجوه مسئولیت اجتماعی را در جایی جمع کنیم؟ کسی که در جای دیگری و در یک جغرافیای دیگر نشسته، نباید مانند بودجهریزی دولتی درباره آن وجوه تصمیمگیری کند.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: مدیران همان شرکتی که در آن منطقه جغرافیایی حضور و تأثیر دارند، باید بیش از اثر منفی مجموعه، اثر مثبت بگذارند. این مسئولیت اجتماعی آنهاست که حداقل بخشی از آن اثر منفی را جبران کنند. این کار را نباید در پایتخت انجام دهند بلکه فردی که در آن منطقه حضور دارد، مدیرعامل آن شرکت با همکارانش و مردم و مسئولان محلی همان منطقه مشورت کنند و تصمیم بگیرند که چه کنند، اولویت چیست و چگونه مسئولیت اجتماعی را محقق و ایفا کنند؟
وی افزود: تمایل و تأکید من و همکارانم در ستاد سازمان تأمین اجتماعی و مدیرعامل شستا این است که وجوه مسئولیت اجتماعی در همان منطقه میزبان و توسط مدیران همان شرکت هزینه شود البته برای این کار سازوکارهایی تعریف میشود، اما مجری آن سازوکارها خود مدیران منطقه هستند و ما در مصداق نباید دخالت کنیم.
سالاری تصریح کرد: در بحث هزینهکرد وجوه مسئولیت اجتماعی، آقای رئیسجمهوری امسال بر مدرسهسازی و بر امر آموزش تأکید دارند که طبیعتاً باید جدی گرفته شود. آقای دکتر میدری - وزیر رفاه- نیز بر بحث آموزش فنی و حرفهای در کنار آموزش و پرورش که مورد تأکید آقای رئیسجمهورب است، تأکید دارند. ما میتوانیم کارها را تا چند سال که سیاستهای کلی دولت و وزارتخانه این موارد است، به همین موارد محدود کنیم و آنها را رعایت کنیم، یعنی اصول مسئولیت اجتماعی را هم رعایت و حفظ کنیم. اینها دو مورد از مصادیقی هستند که در آن شرکتها خودشان باید بر اساس سقف منابعشان و نسبت با سود سهام سال گذشتهشان و هر نسبت دیگری که تعریف میشود، تصمیمگیری کنند.
جلوگیری از مداخلههای مخرب با ارائه تصویر درست از مالکان واقعی شستا
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در شرکتی که عمومی غیردولتی است و سهامدار آن میلیونها کارگر و بازنشسته هستند، نباید فضا به سمتی برود که اشخاص به خودشان اجازه دهند افرادی را برای مدیریت معرفی کنند که ممکن است به سود سهام آن آسیب بزنند و پاسخگو هم نباشند. اگر تأمین اجتماعی و شستا را درست معرفی کنیم و تصویر درستی بسازیم و ذینفعان این شرکتها را به درستی معرفی کنیم، این که اموال آن متعلق به چه کسانی است و چرا باید صحیح مدیریت شود، بخشی از فشارها بر تأمین اجتماعی و شستا کم میشود.
وی افزود: لازم است دقت کنیم تا کسی در امور شرکتی که سهامدارش بیش از ۴۷ میلیون نفر و عمدتاً از بخش کارگری است، دخالتی نکند تا به سود سهامش و به این سرمایه لطمه وارد شود.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: شاید ما تأمین اجتماعی و شستا را به درستی به جامعه معرفی نکردهایم. شاید نیاز است فرهنگسازی کنیم و معرفی خود را از زاویهای دیگر گستردهتر کنیم. متأسفانه تأمین اجتماعی اکنون این وضعیت را ندارد، یعنی در امور شرکتهایی که حتی صددرصد دولتی هستند، کمتر مداخله میشود تا در نهادهای عمومی غیردولتی که تقریباً بیش از نیمی از ملت ایران در آن شریک، سهیم و ذینفع هستند. این وضعیت برای شستا مشکلات زیادی ایجاد کرده است و کار مدیران شستا و سایر شرکتهای تابعه را سخت کرده است اما روابط عمومیها باید در جهت برطرف کردن این مشکلات گام بردارند تا بخشی از این مسائل و مشکلات حل شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، سالاری در پایان گفت: در تبیین مسئولیت اجتماعی، روابط عمومیها حتماً میتوانند هم در تدوین ضوابط و دستورالعمل و هم در اجرا نقش جدی داشته باشند تا پس از اجرا، رضایتبخشی و رضایتمندی در محل و در جامعه میزبان ایجاد شود که امیدوارم بتوانیم این کار را با کمک روابط عمومیها به خوبی انجام دهیم و در نهایت مدیران و همکاران روابط عمومی در کار مهم ترسیم تصویر مطلوب از شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی و شرکتهای زیرمجموعه آن همچنین در بهبود روابط سازمان تأمین اجتماعی با جامعه و ذینفعان موفق باشند.
انتهای پیام