مجید عبدالهی درباره آخرین وضعیت مدارس کانکسی اظهار کرد: پیش از این هم برای مدارس کانکسی برنامهریزی شده بود که به منظور هماهنگی در اجرای ساماندهی این مدارس بالغ بر هزار مدرسه شناسایی شده و تشریفات فنی و اجرایی آن هم صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه فرآیندهای عملیاتی ساخت بیش از ۶۵ درصد این مدارس پایان یافته است، افزود: بنیاد برکت به عنوان شریک اصلی این طرح است و تا کنون بالغ بر ۲۴۰ میلیارد تومان در این طرح به ما کمک کرده است.
معاون فنی و اجرایی سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور ادامه داد: البته باید عنوان کنیم که مدارس کانکسی دارای ۱۰ دانش آموز مستقل را جمعآوری میکنیم و به مدارس کانکسی با جمعیت زیر ۱۰ دانش آموز کاری نداریم چراکه این احتمال وجود دارد که ثبات جمعیتی وجود نداشته باشد و سرمایهگذاری باید در زیرساختهای پایدار صورت گیرد.
عبدالهی یادآورشد: تا شهریور ۱۴۰۴ بخش عمده این مدارس کانکسی جمعآوری میشوند، اگر هم تعدادی از این مدارس در نقطهای از کشور باقی بماند، در سبد رسیدگی قرار میگیرد. دولت عزم خود را برای جمعآوری مدارس کانکسی جمع کرده است.
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مدارس کانکسی در استانهای لرستان، فارس، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان قرار دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به صعبالعبور بودن این مناطق و سردی و یخبندان زمستان، بردن مصالح و اجرایی کردن این طرح مشکل است اما در مجموع عمده این کارها انجام شده است.
به گفته معاون فنی و اجرایی سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور مرحله شناخت مدارس کانکسی پایان یافته است و تا حد بسیاری هم اهتمام تامین منابع صورت گرفته است. البته در مسیر خیران هم کمکهای بسیاری به این بخش شده است.
عبدالهی ادامه داد: امروز مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر جمع آوری میشوند و اگر روزی در منطقهای تعداد مدارس کانکسی زیر ۱۰ نفر هم به این میزان افزایش یابد، آن مدرسه هم در سبد ساماندهی قرار میگیرد.
وی همچنین درباره آخرین وضعیت ساماندهی مدارس سنگی در مناطق کشور گفت: مدارس سنگی در کشور شناسایی شدهاند و اکنون در مرحله ارزیابیهای فنی و در واقع نظارتی قرار داریم تا کار را دنبال کنیم.
معاون فنی و اجرایی سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور افزود: رئیس جمهور نسبت به این موضوع اهتمام دارد و اعلام کرده که مکانهای نیازمند تخریب حتما بازسازی شوند و در صورت امکان مقاوم سازی صورت گیرد.
عبدالهی درباره وضعیت ساماندهی مدارس کپری توضیح داد: مدارس کپری براساس اقتضائات فرهنگی اجتماعی و زیست بوم یک منطقه شکل میگیرند که بیشک برای ساماندهی این مدارس هم برنامه ریزی صورت میگیرد.