شناسهٔ خبر: 70983246 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

یونیسف: تغییرات آب و هوایی باعث اختلال در تحصیل تقریباً 250 میلیون کودک شده است

صاحب‌خبر -

شفقنا- دانش آموزان در 85 کشور در سال گذشته با اختلالات مرتبط با آب و هوا مواجه شدند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ الجزیره نوشت: آژانس کودکان سازمان ملل اعلام کرد: حداقل 242 میلیون دانش آموز در سال گذشته به دلیل موج گرما، طوفان، سیل و سایر رویدادهای آب و هوایی دچار اختلال در تحصیل شده اند.

یونیسف در گزارشی که امروز جمعه منتشر شد هشدار داد: موج گرما مخرب ترین رویداد آب و هوایی بود، به طوری که بنگلادش، فیلیپین و کامبوج با تعطیلی گسترده مدارس و کاهش ساعات آموزشی مواجه شدند. افغانستان هم در میان تعدادی از کشورها است که با بلایای آب و هوایی متعدد مواجه شده است، به طوری که این کشور با موج گرما و همچنین سیل های شدید روبرو بود که در ماه می به بیش از 110 مدرسه آسیب رسانده یا آنها را ویران کرده است.

طبق گزارش سازمان جهانی هواشناسی، دمای جهان در سال 2024 به بالاترین حد خود رسید بطوریکه میانگین دمای سطح زمین 1.55 درجه سانتیگراد (2.79 درجه فارنهایت) بالاتر از میانگین 1850-1900 بود.

در همین حال کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف گفت: «کودکان در برابر تأثیرات بحران‌های مرتبط با آب‌وهوا، از جمله موج‌های گرما شدیدتر و مکرر، طوفان، خشکسالی و سیل آسیب‌پذیرتر هستند؛ بدن کودکان به طور منحصر به فردی آسیب پذیر است. آنها سریعتر گرم می شوند، با کارایی کمتری عرق می کنند و کندتر از بزرگسالان خنک می شوند. بچه‌ها نمی‌توانند در کلاس‌هایشان روی درس متمرکز شوند که هیچ راهی برای فرار از گرمای شدید ندارند، و اگر مسیر آب‌گرفته باشد یا مدرسه‌ها از بین بروند، نمی‌توانند به مدرسه برسند.»

گفتنی است از حدود 250 میلیون دانش آموز تحت تأثیر، 74 درصد در کشورهای متوسط ​​و کم درآمد قرار دارند. بر اساس گزارش یونیسف، آسیای جنوبی با حدود 128 میلیون دانش آموز که تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار دارند در صدر است و پس از آن آسیای شرقی و اقیانوس آرام بدترین مناطق آسیب دیده هستند.

این خبر را در الجزیره ببینید