به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، «سفرنامه آبجیمظفر»، «اینک انسان»، «همت بلند جنابعالی» و «دیفن هیدرامین» نمایشهایی بودند که در چهارشنبه شب، سوم بهمن روی صحنه مجموعه تئاتر شهر رفتند.
«سفرنامه آبجی مظفر» نمایشی سنتی بر اساس سفر مظفرالدین شاه قاجار به پاریس برای افتتاح نمایشگاه ۱۹۰۰ است که طی آن رابطه عاطفی بین یکی از همراهان شاه و یک سرباز فرانسوی اتفاق میافتد.
بعد از پایان نمایش قطبالدین صادقی توضیحاتی درباره اثرش ارائه کرد و گفت: این نمایش هشتادوسومین نمایشنامهای است که نوشتهام و پنجاهوششمین کارگردانی من است. من بعد از ۱۰ سال دوری به دعوت دبیر جشنواره قرار شد این نمایش را آماده کنم.
مدیران و هنرمندان چه تئاترهایی را دیدند؟
نادره رضایی، معاون امور هنری که در شب نخست با همراهی اتابک نادری، سرپرست ادارهکل هنرهای نمایشی به بازدید از سالنهای مجموعه و محوطه بیرونی آن به عنوان محل اجرای نمایشهای خیابانی پرداخت و با برخی از هنرمندان حاضر در جشنواره نیز گفتوگو کرد.
او علاوه بر دیدن «دیفن هیدرامین»، تماشاگر تازهترین اثر نادر برهانیمرند پس از هشت سال دوری از صحنه نیز بود. برهانیمرند که اقتباسی از نمایشنامه «مرغابی وحشی» نوشته هنریک ابیسن را با عنوان «هدویگ» در سالن استاد سمندریان روی صحنه داشت، تنها هنرمند حاضر در این تماشاخانه در نخستین شب از جشنواره بود.
معاون امور هنری در ادامه به تماشای «دیفن هیدرامین» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی از استان البرز نشست که در تالار قشقایی روی صحنه رفت.
خیر الله تقیانی پور، دبیر جشنواره به همراه غلامرضا تاجگردون نماینده مجلس شورای اسلامی، احسان عبدی پور کارگردان و نویسنده، جواد صداقت کارگردان تئاتر و مهدی آذرپندار از مدیران پیشین سینمایی و فعالان عرصه فیلم کوتاه در نخستین روز از چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به تالار حافظ آمدند و به تماشای نمایش «بیجن» نشستند.
غلبه ۹۵ درصدی نویسندگان ایرانی
۹۵ درصد از نمایشهای چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر (اقتباسی یا غیر اقتباسی) توسط نویسندگان ایرانی نوشته شده است. بر اساس آمارهای واحد طرح و برنامه اداره کل هنرهای نمایشی، یکی از نکات برجسته جشنواره امسال، توجه نویسندگان به متون ایرانی است به طوری که فقط پنج درصد از آثار حاضر در جشنواره با نمایشنامه خارجی روی صحنه میروند.
اختلاف تعداد میان متنهای ایرانی و خارجی که در جشنواره امسال به صحنه میروند، آنقدر زیاد و معنادار است که میتوان این رویداد را جشنوارهای با متون ایرانی و ملی قلمداد کرد. این اتفاق، جشنواره امسال را با دورههای گذشته متمایز کرده و نشان از اقبال کارگردانان به متون کلاسیک ایرانی و نمایشنامههایی دارد که توسط نویسندگان جوان و پیشکسوت نوشته شده است.
بر اساس آمار، از ۱۰۵ نمایش ایرانی حاضر در جشنواره امسال، نمایشنامه «۱۰۰ اجرا» توسط نویسندگان ایرانی نوشته شده و فقط متن پنج اثر متعلق به نویسندگان غیر ایرانی است.
«اینک انسان»، «ستارخان»، «سفرنامه آبجی مظفر و چند داستان دیگر»، «نام تمامی مصلوبان عیسی است»، «شبیه شبیه آنتیگون»، «مکاشفه از نزدیک»، «ذرات آشوب» و «سارای» از نمایشهای ایرانی هستند که در جشنواره امسال روی صحنه میروند.
علاقه مضاعف طراحان جوان در استانها
یکی از داوران بخش پوستر چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، ضمن تقدیر از تنوع آثار ارسالی از استانها، این اتفاق را گامی مثبت در جهت تقویت هنر گرافیک در سراسر کشور دانست و بر اهمیت حمایت و هدایت این استعدادهای نوظهور تأکید کرد.
جواد آتشباری با اشاره به آثار هنرمندان استانی در این دوره از جشنواره عنوان کرد: یکی از اتفاقات خوب در داوری این بود که تعداد پوسترهای ارسالی از طراحان استانها زیاد بود که واقعا جای خوشحالی دارد و تلاش و علاقه آنها شایسته تقدیر است.
در نخستین شب از چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ مجموعا ۱۹ اثر اجرا شد. هفت اثر در بخش صحنهای، ۹ اثر در بخش خیابانی و سه اثر در بخش «بهعلاوهفجر» آغازگر رویدادی بودند که تا جمعه ۱۲ بهمن ادامه خواهد داشت.
جشنواره چهلوسوم به دبیری خیرالله تقیانیپور از سوم تا سیزدهم بهمن در حال برگزاری است.