در سالهای اخیر مطالعات متعدد انجام شد و برآوردهای فنی و اقتصادی و اجتماعی این کار نشان داد که یک وسیله حمل و نقل مناسبی برای تهران نیست. جا به جایی مسافر آن اندازه شبکه اتوبوس است و از لحاظ قیمت نیز چندین برابر خطوط بی. آر. تی هزینه دارد. مطالعات گذشته نیاز به تراموا را تأیید نکرد.
تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران می گوید: تراموا از سال های قبل به عنوان یک مدل حمل و نقلی پیشنهاد داده می شد. در کنار اتوبوس و مترو عده ای حس می کردند تراموا هم می تواند گزینه خوبی باشد. در سال های اخیر مطالعات متعدد انجام شد و برآورد های فنی و اقتصادی و اجتماعی این کار نشان داد که یک وسیله حمل و نقل مناسبی برای تهران نیست. جا به جایی مسافر آن اندازه شبکه اتوبوس است و از لحاظ قیمت نیز چندین برابر خطوط بی. آر. تی هزینه دارد. مطالعات گذشته نیاز به تراموا را تأیید نکرد.
به گزارش تین نیوز، حمل و نقل شهری در تهران همواره محل اختلاف میان شورای شهر و شهرداری بوده است. زاکانی هم در دوران خود با طرح اتوبوس های چینی و تاکسی برقی و حالا تراموا، در حال ایجاد چالش برای شورا و شهروندان تهران است. ادعا های بسیاری در اینباره مطرح شده که بنظر می رسد تنها جهت رزومه سازی و ارائه ی آمار های کلان بوده و در واقعیت خبری از آن همه اتوبوس و تاکسی طرح های بلندپروازانه نیست.
سیدجعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تاکنون تنها ۱۰ دستگاه اتوبوس از محل قرارداد خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه از چین تحویل شهرداری شده است، گفت: حدود ۱۰۰ اتوبوس هم در گمرک است.
به جهت بررسی موضوع فوق، «انتخاب» گفتگویی انجام داده با سید جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران، که در ادامه می خوانیم:
طرح تراموا از چه زمان و توسط چه کسانی دنبال شده است؟
«تراموا از سال های قبل به عنوان یک مدل حمل و نقلی پیشنهاد داده می شد. در کنار اتوبوس و مترو عده ای حس می کردند تراموا هم می تواند گزینه خوبی باشد. در سال های اخیر مطالعات متعدد انجام شد و برآورد های فنی و اقتصادی و اجتماعی این کار نشان داد که یک وسیله حمل و نقل مناسبی برای تهران نیست. جا به جایی مسافر آن اندازه شبکه اتوبوس است و از لحاظ قیمت نیز چندین برابر خطوط بی. آر. تی هزینه دارد. مطالعات گذشته نیاز به تراموا را تأیید نکرد. مونوریل هم مطرح و بررسی شد و جمع بندی این شد که مونوریل هم نمی تواند وسیله حمل و نقل خوبی باشد. در سطح شهر تهران بر روی مترو تأکید وجود دارد و در سال های گذشته بیش از 300 کیلومتر متروسازی درتهران انجام شد و 200 کیلومتر هم خطوط بی. ار. تی کشیده شد. »
این طرح چه میزان هزینه برای شهرداری داشته است؟
«تراموا باید مورد مطالعه جدی تری قرار بگیرد؛ هم از نظر ایمنی و میزان جا به جایی و قیمت و فناوری های مورد استفاده و ظرفیت های داخلی که بتوانیم این مدل حمل و نقل را بومی سازی کنیم. فرهنگ اجتماعی و نوع تردد ها و شیوه ی رانندگی در تهران، تمام سؤالاتی است که در اجرا تراموا به آن برخوردیم و به همین دلایل در سال های گذشته مورد اجرا قرار نگرفت. پیش بینی ما این بود که با وجود تمام ابهامات این موضوع، در این دوره هم مانند گذشته، تراموا را کنار بگذارند اما متأسفانه شاهد این موضوع هستیم که شهرداری تهران گام هایی برای این طرح برداشته است. فناوری های و تکنولوژی های مورد استفاده در این قطار ها و شکل تأمین برق آن ها و یا روش های دیگری که با استفاده از ایستگاه های شارژ و مدل های دیگر، روی قیمت تراموا اثر می گذارد. مدل های قدیمی که از برق بالاسری استفاده می کرد، از اکثر کشور ها برداشته شده و چهره شهر را زشت می کند. قیمت مدل های برق القایی هم خیلی بالاست. از کیلومتری 20 میلیون دلار تا 60 میلیون دلار بر اساس فناوری و کیفیت، برآورد شده است. این قیمت فقط در بحث تأمین زیرساخت و ناوگان است. به این عدد می تواند هزینه زیرساخت را هم اضافه کرد. »
آیا شهرداری در حال دور زدن شورا در حوزه ی حمل و نقل است؟
«شهرداری تهران طرحی را به شورای عالی ترافیک داد که برای دو مسیر شرقی و غربی در تهران از سیستم تراموا استفاده شود. این طرح متأسفانه با وجود مصوبه ی شورا که شهرداری را الزام کرده بود باید به شورا در این زمینه اطلاع رسانی کند تا تصمیم گیری شود، متأسفانه طرح ارائه نشد و به نظر شورای عالی ترافیک کشور بسنده کردند و بر این اساس کار را دنبال می کنند. مصوبه شورا کاملاً در این حوزه شفاف است و اجرا تراموا را موکول به تأیید نظر شورا کرده است. دوستان شهرداری دو دلیل یا دو بهانه برای این تخلف خود مطرح می کنند، اول اینکه قطار ها را به صورت اهدایی و امانی از کشور چین تحویل گرفتیم تا مدتی در ایران کار کند. دلیل دوم این است که می خواهیم آزمایشی کار کنیم و بعد از آزمایش تصمیم خواهیم گرفت و اگر این مدل را پسندیدیم به شورا اطلاع رسانی می کنیم. هر دو بهانه ایراد دارد؛ شورا ضغیر نیست و نیاز به کفیل ندارد که برایش تصمیم بگیرد. شورا نیازی به چنین کمک ها و دیدگاه هایی که شورای شهر را ناتوان تلقی می کند، ندارد. شورا بالغ و عاقل است و نیازی به این نوع تصمیمات ندارد. »
ایراد شورا به این طرح چیست؟
«همانطور که بار ها گفتیم اگر شهرداری بتواند دلایل منطقی ارائه کند که این طرح از لحاظ ایمنی و اقتصادی قابل توجیه است، ما مشکلی با اجرای آن نداریم. باید تمام دلایل نشان دهد که این مدل حمل و نقل به نفع تهران است. همچنان که تا الان با روزه ی سکوت سعی کردند پنهان کاری کنند و برخلاف مصوبات شورا گام هایی را بردارند و احساس می کنند که باید به جای شورا تصمیم بگیرند، قابل پیگرد و خلاف قانون است. شورا به هیچ وجه زیر بار این رفتار نمی رود و اگر شهرداری خود را اصلاح نکند، از ظرفیت های قانونی استفاده خواهیم کرد و شاید دستگاه های نظارتی مجبور به ورود باشند. »
ماجرای اتوبوس ها و تاکسی های برقی به کجا رسید؟
«آنچه شهرداری اعلام کرده از قرارداد2500 دستگاه اتوبوس با چین، در آخرین گزارش به شورا گفته اند 129 دستگاه به گمرک رسیده و 10 دستگاه آن را توانستند ترخیص کنند که در حال آماده سازی هستند. ما بار ها گفته بودیم اینقدر عجولانه و در حجم بزرگ دنبال اتوبوس نروند و اجازه دهند در حد 10 الی 20 عدد اتوبوس مورد بررسی قرار بگیرد اما مرغ شهرداری یک پا داشت. آن ها مدعی آوردن تعداد بیشتری از اتوبوس هستند اما امیدواریم شهر را به چالش نکشند. در مورد تاکسی برقی هم مدعی اند 1500 تاکسی وارد شده و نیمی از آن ترخیص شده اما ابهامات زیادی در اینباره داریم. »
حمل و نقل شهری در تهران همواره محل اختلاف میان شورای شهر و شهرداری بوده است. زاکانی هم در دوران خود با طرح اتوبوس های چینی و تاکسی برقی و حالا تراموا، در حال ایجاد چالش برای شورا و شهروندان تهران است. ادعا های بسیاری در اینباره مطرح شده که بنظر می رسد تنها جهت رزومه سازی و ارائه ی آمار های کلان بوده و در واقعیت خبری از آن همه اتوبوس و تاکسی طرح های بلندپروازانه نیست.