به گزارش همشهری آنلاین، مشکل آلودگی هوا، تراکم ترافیک و اتلاف وقت مردم و ... ریشه در نبود حمل و نقل عمومی دارد. سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این مطلب گفت که شورا تلاش کرده با اختصاص منابع مناسب، کمبود حوزه حمل و نقل عمومی را از طریق خرید اتوبوس، واگن و تاکسی تأمین کند. در بخش اتوبوس، قراردادهای بسیار خوبی در شهر تهران منعقد شده است.» او با اشاره به زمان بر بودن برخی از قراردادها تاکید کرد: «به عنوان مثال، علاوه بر قرارداد با شرکتهای داخلی برای ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی که بخش اعظم آن تحویل شده و تا دو سه ماه آینده کامل میشود، برای ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین دیگر نیز قرارداد بستهایم که تا اردیبهشت یا نهایتاً خرداد سال آینده به ناوگان اضافه می شود. همچنین قرارداد خرید اتوبوسهای برقی از چین در حال نهایی شدن است و حدود ۱۸۰ دستگاه از این اتوبوسها به کشور رسیده که پس از آمادهسازی در خطوط شهری تهران خدماترسانی خواهند کرد.»
ورود واگن ها سال آینده
تشکری هاشمی به ناوگان مترو هم اشاره کرد و گفت: «در خصوص خرید ۶۳۰ واگن مترو و مشکلاتی که در این مسیر پیش آمده بود؛ ریس شورای شهر با رئیسجمهور صحبتهایی داشتهاند و قولهایی برای پیگیری و رفع مشکلات داده شده است. این واگنها قرار بود از بهمنماه بهتدریج وارد شوند؛ اما به دلیل موانع موجود، این امر محقق نشد. امیدواریم سال آینده به تدریج این واگنها وارد شوند.»
تراموا در حال مونتاژ
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا در خصوص ترموا هم عنوان کرد: «این روزها صحبتهای زیادی درباره تراموا میشود. ما انتظار داشتیم شهرداری تهران ابتدا مطالعات فنی، ترافیکی، اقتصادی و اجتماعی جامعی ارائه دهد. دو رام قطار بهصورت آزمایشی از چین وارد شده که قرار است برای آنها تست میدانی انجام شود. هرچند این اقدام میتوانست پس از انجام مطالعات پایهای صورت گیرد؛ اما اکنون همزمان با تست میدانی، مطالعات لازم را از شهرداری خواهیم خواست.»
به گفته او اگر این ناوگان (تراموا) بتواند تمامی سؤالات و ابهامات را رفع کند؛ میتواند به ناوگان حملونقل تهران اضافه شود. در غیر این صورت، به کشور مبدأ بازگردانده خواهد شد. این قطارها در حال مونتاژ هستند و طی یکی دو هفته آینده عملیات مونتاژ به پایان میرسد. تستهای شبانه نیز در مسیری که شهرداری اعلام کرده، حد فاصل تهرانپارس تا میدان آزادی، انجام خواهد شد. البته من بعید میدانم در کمتر از دو ماه بتوان راجع به این موضوع قضاوت کرد.
تامین زیرساخت های برقی
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل در خصوص جایگاههای شارژ اتوبوسهای برقی هم گفت: «شهرداری تهران قراردادهایی با سازندگان داخلی برای تأمین این جایگاهها منعقد کرده است. پیشتر ۷۴ جایگاه شارژ پیشبینی شده بود و در بودجه امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای تأمین زیرساختهای برق مورد نیاز اتوبوسها و تاکسیهای برقی اختصاص یافته است. این امر مشروط به ارائه معماری و مشخصات فنی از سوی شهرداری است تا منابع شهروندان به درستی استفاده شود.»