شناسهٔ خبر: 70924929 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

لباس محیط‌بان ها دوربین‌دار می‌شود

معاون یگان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح آخرین وضعیت تجهیزات یگان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه ناوگان خودرویی محدودیت‌های قابل توجهی دارد.

صاحب‌خبر -

فلاحی اظهارکرد: تجهیزات انفرادی سازمان حفاظت محیط زیست کمبود ندارد. سازمان تجهیزات را در حد توان تامین می‌کند و دراختیار محیط‌بانان قرار می‌دهد. تجهیزات انفرادی مصرفی ماننند افشانه‌ها که تاریخ انقضا دارند نیز تامین می‌شود.

او اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه ناوگان خودرویی مشکلات اساسی دارد. عمر بیش از ۵۰ درصد ناوگان، بیش از ۱۰ سال و تعداد قابل توجهی از آن‌ها مونتاژ یا تولید داخل کشورند. این خودروها برای گشت و پایش یا تعقیب و گریز نامناسب‌ هستند و کارایی لازم را ندارند چراکه پتانسیل لازم را برای حرکت در جاده‌ها و انجام ماموریت‌های پیچیده ندارند. عمر بیشتر خودروهایی که دراختیار داریم با نگاه خوشبینانه و با در نظر گرفتن استاندارد پنج یا شش سال است.

۵۰ درصد ناوگان خودرویی فرسوده است

معاون یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به محدودیت‌های موجود برای واردات خودرو از خارج کشور ادامه داد: ۵۰ درصد ناوگان خودرویی یا از رده خارج شده یا نیاز به تعمیر یا نیاز به تعمیر دارد بنابراین نیمی از ناوگان فرسوده است. ورود ۱۰۰۰ دستگاه خودرو خارجی را در برنامه داشتیم؛ ۱۰۰۰ دستگاه به ۱۰۰ دستگاه رسید و در این میان تنها ۲۵ دستگاه خودرو وارد شد، با این حال سازمان حفاظت محیط زیست وارد کردن ۷۵ دستگاه دیگر را نیز پیگیری خواهد کرد.

او تاکید کرد: تجهیزات محیط بانان باید برای مقابله با شکارچیان و متخلفان مناسب باشد؛ متخلفان از تجهیزات به‌روز استفاده می‌کنند و خودرو محیط‌بانان باید توان تعقیب و گریز و مقابله با آن‌ها را داشته باشد.

فلاحی ادامه داد: از جدی‌ترین مشکلات سازمان حفاظت محیط زیست محدودیت واردات خودروهای خارجی است. فرایند ورود خودروهای خارجی زمان‌بر است. سال گذشته ۲۵ دستگاه خودرو از برندهای خارجی تهیه شد و در اختیار یگان قرار گرفت. بر اساس تجربه این خودروها نه تنها جان محیط‌بانان را نجات می‌دهد بلکه تا چندسال هزینه‌ جانبی ندارد اما هزینه تامین خودروهای خارجی با توجه به اعتبارات در دسترس سازمان حفاظت محیط زیست زیاد است و به دلیل محدودیت‌های پیش‌رو نیز زمان‌بر است.

موتورسیکلت‌های ایرانی در یگان حفاظت از محیط زیست

معاون یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به محدودیت در زمینه ورود ناوگان خودرویی از خارج کشور گفت: سال ۱۴۰۱ یگان موتورسیکلت با استفاده از تولیدات داخل کشور به‌روزرسانی شد. ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت خریداری و در اختیار یگان‌ها گذاشته شد. این دستگاه‌ها کم کاستی‌هایی خود را دارد اما مشکلاتش تا حدی حل و فصل شده است.

حالا زمان پوست اندازی نیست

وی درباره تجهیز سازمان حفاظت محیط‌زیست به تجهیزاتی نظیر کوادکوپتر، پهپاد، دوربین‌ البسه و... نیز اظهار کرد: تهیه تجهیزات نوین هزینه‌بردار است و از سویی برای پوشش مناطقی مثل نایبندان با وسعت یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار و توران با یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار هزینه سرسام‌آوری خواهد داشت. در این زمینه محدودیت‌های مالی داریم و بر همین اساس با گام‌های کوتاه برای استفاده از تجهیزات نوین گام برمی‌داریم اما نمی‌توان گفت که سازمان حفاظت محیط زیست آماده برای پوست اندازی و استفاده از تجهیزات نوین است.

مسیر پیچیده برای استفاده از تجهیزات نوین

فلاحی سرشماری آسان و دقیق‌تر بعضی گونه‌های حیات وحش‌، مثل گونه‌های درشت جثه را به عنوان یکی از کاربردهای تجهیزات نوین ذکر و با بیان اینکه آموزش و قابلیت آموزش‌پذیری محیط‌بانان نیز از پیش‌نیازهای تامین تجهیزات نوین است، اظهارکرد: به کارگیری تجهیزات نوین نیازمند کاربران ثابت است، در حالی که شیفت اعضای یگان حفاظت‌ محیط‌ زیست چرخشی است و نیروها به صورت ثابت و روزانه در خدمت یگان حفاظت نیستند. آموزش تمام اعضای یگان به عنوان اپراتور تجهیزات نوین نیز زمان‌بر و هزینه‌بردار است.

معاون یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یگان حفاظت محیط زیست گام به گام در حال نزدیک شدن به نوسازی است، به تجهیز یگان به دوربین البسه نیز اشاره کرد و گفت: دوربین البسه تهیه و به یگان حفاظت هر استان‌ تعدادی تحویل داده شد تا نقاط ضعف و قوت به‌کارگیری از آن مشخص شود. یکی از مراحل بعدی اقدامات یگان حفاظت در زمینه تجهیز البسه به دوربین‌ خواهد بود. این تجربه موفق در فرماندهی انتظامی نیز وجود داشت و با وجود وظایف متفاوت یگان حفاظت و فرماندهی انتظامی از این تجربه آن‌ها استفاده شد.

نیاز سازمان حفاظت محیط‌ زیست به نیروی متخصص

فلاحی در پایان اظهارکرد: زمینه استفاده از تجهیزات نوین باید آهسته ایجاد شود و در همین راستا نیز لازم است در زمینه جذب نیروهای متخصص و مستعد برای استفاده از این تجهیزات سعی کنیم. جذب نیروهای متخصص فرایند به کارگیری تجهیزات را نیز تسریع خواهد کرد. قصد داریم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نیروهای یگان را از کارشناسان و افرادی با تحصیلات عالی جذب کنیم. کارشناسان می‌توانند در خط مقدم سازمان حضور داشته باشند و مباحث آموزشی را نیز پیش ببرند، در این شرایط اگر قرار باشد تجهیزات نوینی به منطقه اضافه شود، آنان می‌توانند به عنوان آموزش دهنده و کارشناس عمل کنند.