شناسهٔ خبر: 70917898 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

به‌تصریح قرآن، نماز دورکننده انسان از زشتی‌ها و پلیدی‌ها است

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در قالب نشستی علمی، معنای «اقامه نماز در قرآن»، تحلیل و بررسی شد.

صاحب‌خبر -

پژوهشگر گروه مطالعات قرآن بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در ابتدای این نشست که اول بهمن‌ماه، با حضور جمعی از پژوهشگران، در تالار شیخ طوسی این بنیاد برگزار شد، عنوان کرد: اقامه نماز در قرآن مسئله‌ای مورد ابتلا و نیاز همه است؛ به‌ویژه بر حسب روایات معتبر، قبولی سایر اعمال مسلمان، مترتب و متوقف بر قبولی نماز اوست.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم حسن پور، افزود: قرآن همه جا امر و دعوت به اقامه نماز کرده و به نظر می‌رسد اقامه نماز چیزی غیر از صرف خواندن نماز باشد، چون اسلام نماز را ستون دین و بازدارنده از زشتی‌ها و منکرات، معرفی کرده است و عملی که چنین اثری بر آن مترتب است، نمی‌تواند صرف به جا آوردن ظاهری نماز باشد.
پژوهشگر گروه مطالعات قرآن بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، ادامه داد: ممکن است گفته شود با درنظرگرفتن این شرایط برای نماز، نمازهای ما غالباً یا شرایط صحت و یا شرائط قبولی را ندارند، پس چه ثمره‌ای بر آن مترتب است؟ بنابراین نمازی که یا باطل است و یا قبول نمی‌شود، بخوانیم یا نخوانیم چندان فرقی نخواهد داشت.
در جواب باید گفت، چنین نیست، زیرا ترک عمدی و نخواندن نماز مساوی با کفر و نتیجه آن جهنم قطعی است.

شرایط قبولی نماز
این پژوهشگر سپس به شرایط قبولی نماز اشاره کرد و داشتن ولایت اهل‌بیت(ع)، رعایت حلال و حرام، رعایت و حفظ آبروی دیگران، رعایت احترام والدین، ترک شراب‌خواری و قماربازی، دوری از حسد و عجب و تکبر و ریا و به‌جاآوردن نماز اول وقت و به جماعت را، از جمله این شروط برشمرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌پور، افزود: اسلام از طرفی بر انجام فریضه نماز تأکید فراوان کرده و اجازه‌ ترک عمدی آن را در هیچ شرایطی نداده است و از طرف دیگر برای قبولی آن شرایطی ویژه قائل شده است.
وی اضافه کرد: از طرفی دیگر قبولی سایر اعمال وابسته به قبولی نماز است، تا به این‌ وسیله با عمل به این فریضه و شرایطش، فرد و خانواده و جامعه را اصلاح کند و بادقت به شرایط قبولی نماز می‌بینیم که اگر این‌ شرایط رعایت شود، همه چیز اصلاح می‌شود.
حجت‌الاسلام حسن‌پور خاطرنشان کرد: در قرآن، آیه ۴۵ سوره عنکبوت آمده است: «إنّ الصّلوة تَنهی عن الفَحشاء و المنکر»، یعنی نماز انسان را از زشتی‌ها و پلیدی‌ها باز می‌دارد.
این آیه بهترین معنای اقامه نماز است و عمل به آن خیر دنیا و آخرت را در پی دارد.