به گزارش ایرنا، همه ساله نزدیک ایام پایان سال ستاد تنظیم بازار کشور به منظور تعادل بخشی و ایجاد آرامش در بازار اجرای طرح هایی هم چون برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا، طرح نظارت بر بازار و فروش فوق العاده را به استان ها تکلیف می کند.
این طرح ها هم در کارگروه تنظیم بازار استان ها مطرح می شود و بعد از موافقت اعضا در ارتباط با نحوه برگزاری آنها اجرای آنها به تصویب می رسد.
یکی از دستورکارهای دوازدهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان به برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا و فروش فوق العاده ویژه ایام پایان سال و ماه مبارک رمضان اختصاص داشت.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در این جلسه که امروز دوشنبه در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، اظهار کرد: سال گذشته نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا در هشت شهرستان با ۶۰۰ غرفه برپا شد.
درخواست ۲۰۰ مجوز برای فروش فوقالعاده در استان
بختیار خلیقی بیان کرد: سال گذشته برای فروش فوق العاده مواد غذایی و پروتئینی لوازم خانگی و پوشاک و منسوجات، آجیل و خشکبار در استان ۱۹۰ مورد مجوز صادر شد.
وی یادآور شد: امسال هم تاکنون در هفت شهرستان برای برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا ویژه ایام پایان سال و ماه مبارک رمضان اعلام آمادگی شده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد:۲۰۰ واحد صنفی هم در سطح شهرستان های استان درخواست مجوز برای اجرای طرح فروش فوق العاده را کرده اند.
خلیقی بیان کرد: واحدهای تولیدی مرتبط با ایام های مختلف هم چون بازگشایی مدارس و پایان سال در استان نداریم لذا در نمایشگاه عرضه مستقیم کالا از واحدهای توزیعی و صنفی دعوت به حضور می شود.
مخالفت متولی با برپایی نمایشگاه
متولی برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا اتاق های اصناف است که در مرکز کردستان، اتاق اصناف مخالف برپایی آن است.
رئیس اتاق اصناف سنندج هم با بیان اینکه این اتاق همواره یکی از مخالفان برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا در مرکز استان است، گفت: دلیل مخالفت ما این است که به این نتیجه رسیده ایم چنین نمایشگاه هایی منفعتی برای مردم به همراه ندارند.
شهاب ناصری ادامه داد: اگرچه برپایی نمایشگاه یکی از منابع درآمدی برای اتاق به شمار می رود ولی ما از کسب این درآمد چشم پوشی می کنیم چراکه معتقدیم برپایی آن فایده ای برای مردم ندارد.
وی یادآور شد: در همین جلسه اعلام می کنم اگر مسئولیت برپایی این نمایشگاه با ماست آنرا نمی پذیریم چون کالاها و اجناسی که در نمایشگاه ها عرضه می شود در شان شهروندان نیست.
مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان هم در این جلسه با بیان اینکه همه با فلسفه برپایی نمایشگاه ها آشنا هستند، اظهار کرد: انتظار می رود در نمایشگاه ها واحدهای تولیدی محصولات خود را عرضه کنند نه مغازه های سطح شهر کالاها و اجناس خود را در این محل به فروش برسانند.
حسین رحیمیان بیان کرد: اگر قرار است نمایشگاه عرضه مستقیم کالا امسال هم مانند سال های گذشته برپا شود من هم مخالف برگزاری آن هستم.
عدم اجرای شیوه نامه عرضه کالا در نمایشگاه ها
مدیر سلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این جلسه اظهار کرد: سال گذشته در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان مقرر شد که این دانشگاه اقدام به تدوین شیوه نامه سلامت و کیفیت کالاهای عرضه شده در نمایشگاه ها کند.
رحیمی ادامه داد: شیوه نامه مذکور تهیه و به دستگاه های متولی در حوزه بازار و نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا ارسال شد ولی تاکنون اجرایی نشده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی سنندج هم در این جلسه اظهار کرد: همانگونه که در واحدهای صنفی سطح بازار کالای باکیفیت و بدون کیفیت و با قیمت های مختلف عرضه می شود بی شک در نمایشگاه ها هم همین روال وجود دارد.
پرویز شجاعی با اشاره به اینکه شرکت نمایشگاهی مجری برپایی نمایشگاه های مختلف در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان در سنندج است، افزود: این شرکت در زمینه کیفیت کالاها تخصصی ندارد و به آن ورود نمی کند و ارگان ها و سازمان های متولی باید این مسائل را کنترل کنند.
وی با بیان اینکه عرضه کالاهای بی کیفیت فقط منوط به نمایشگاه ها نیست، ادامه داد: تنقلات و محصولات خوراکی در بازار عرضه می شود که فاقد هر گونه برچسب و شناسه ای است که این مسئله سلامتی مردم را به خطر می اندازد.
مشاور استاندار کردستان هم در این جلسه اظهار کرد:در مناسبت های مختلف هم چون آستانه عید نوروز، التهابی به بازار وارد می شود که به منظور مدیریت و تعادل بخشی به بازار برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا در دستور کار قرار می گیرد.
سیروس شاهغیبی ادامه داد: نمایشگاهی که منجر به جلب رضایت مردم نشود بهتر است که اقدام به برگزاری آن نکنیم بنابراین می طلبد برای کسب رضایت شهروندان کمیته نظارت و کنترل بر کیفیت و قیمت کالاهای عرضه شده در نمایشگاه ها تشکیل شود.
وی بیان کرد: نظرسنجی از میزان رضایت مردم نسبت به برپایی نمایشگاه ها انجام شود و اگر بیشتر از ۵۰ درصد مردم رضایت داشتند آنگاه اقدام به برپایی آن کنیم.