به گزارش ایرنا، کمبود فضای آموزشی و نبود مدرسه پاشنهآشیل آموزش در مناطق محروم است و دانشآموزان مناطق محروم از آنجا که مدرسهای ندارند تا زیر سقف آن تحصیل کنند برای درس خواندن مجبورند هزار و یک مشکل را مانند رفت و آمد به روستاهای همجوار را به جان بخرند . اگرچه خیلی از آنها هم، به دلیل مشکلات مالی بهناچار از تحصیل باز میمانند در برخی از روستاهای محروم و دورافتاده هم که مدرسه وجود دارد دانشآموزان در فضای نابهسامان مشغول تحصیل هستند.
استان شمالی گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد افزون بر ۴۰۲ هزار نفر دانشآموز هستند و بخش قابل توجهی از آنان در ۲ هزار و ۴۰۰ مدرسه دولتی مشغول تحصیل میکنند.
گرچه دیگر از مدارس کپری و خشتی و گلی و کلاسهای با بخاری نفتی در استان خبری نیست اما مشکل کمبود فضای آموزشی با وجود تلاشهای دولتهای مختلف همچنان در این استان شمالی باقی است.
دولت چهاردهم نیز با تاکید بر اجرای نهضت مدرسهسازی با کمک خیرین و مردم و با نگاه مسوولیت اجتماعی برای رفع کمبودهای آموزشی در مناطق محروم پای کار آمد تا در حوزه آموزش و پرورش، رویاهای هیچ دانشآموزی به دلیل فقر و محرومیت بر باد نرود.
رئیسجمهور ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۳ پیش از پیروزی در انتخابات در همایش «فرهنگیان حامی پزشکیان» وعده داده بود: «من میتوانم مدارس دولتی را ارتقاء دهم تا تنه به تنه مدارس خصوصی و آنچنانی بزنند» و اکنون با فعالیت دولت چهاردهم نیز دکتر پزشکیان در روزهای گذشته در سفر به استان سیستان و بلوچستان از اجرای نهضت مدرسهسازی و رفع کمبودهای آموزشی در نقاط محروم کشور خبر داد تا وعده بزرگ «عدالت آموزشی» بهعنوان یکی از آرمانهای انقلاب اسلامی، در کوران مشکلات متعدد اقتصادی و حوادث پی در پی منطقهای و بینالمللی به ورطه فراموشی سپرده نشود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا از تشکیل کارگروه ویژه به ریاست استاندار گلستان برای حل مشکلات مربوط به کمبود فضاهای آموزشی در استان خبر داد و اظهار کرد: با توجه به دستور رییس جمهور مبنی بر تحقق عدالت آموزشی در مناطق مختلف، در حال جمعآوری نظام مسائل شهرستانها در حوزه فضاهای آموزشی هستیم.
وحید فراهی افزود: اولین نشست این کارگروه هفته گذشته در استان برگزار شد و قرار است مشکلات حادی که زمینه استفاده مطلوب از فضاهای آموزشی را از دانشآموزان گلستانی گرفته شناسایی و در راستای عمل به دستور رییس جمهور در یک سال آینده برطرف شود.
وی با تاکید بر اینکه برای نوسازی و تجهیز مدارس استان گلستان به ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است، تصریح کرد: با احتساب اعتبارات ملی و استانی به همراه کمکهای خیرین سالانه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای نوسازی مدارس استان گلستان هزینه میشود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان تاکید کرد: با توجه به تاکید رییس جمهور مبنی بر آغاز نهضت مدرسهسازی در مناطق مختلف کشور، مدل جدیدی در استانها اتفاق میافتد و از ظرفیتهای مختلف مردمی با نگاه مسوولیت اجتماعی استفاده میشود.
فراهی یادآور شد: کارخانجات، صنایع، بانکها و امثال آن دارای مسوولیت اجتماعی هستند که امیدوارم با به کارگیری مشارکت مردمی و خیرین تا یک سال آینده بخش عمدهای از فضاهای آموزشی خطرساز برای دانشآموزان گلستانی برطرف شود.
وی با تاکید بر اینکه در چند ماه آینده با همراهی فرمانداران نظام مسائل و مشکلات فضاهای آموزشی در شهرستانهای استان را شناسایی میکنیم و با مدل مردمیسازی، بهسازی و نوسازی مدارس را در دستور کار خود قرار خواهیم داد، گفت: در ۶ ماهه نخست امسال، ۴۰ مدرسه با ۲۴۰ کلاس درس در گلستان آماده و تجهیز شده که از این تعداد، نزدیک به ۱۷ مورد ساخت مدرسه جدید بوده و ۲۳ مورد دیگر تخریب مدرسه قدیمی و جایگزینی یک مدرسه نوساز بوده است.
فراهی با اشاره به اینکه حل مشکلات فضاهای آموزشی نیاز به همت جمعی دارد، تصریح کرد: با وجود مشکلات اعتباری میزان تحویل کلاس درس در گلستان، در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه قبل از ۲۰۰ کلاس درس به ۲۴۰ کلاس رسیده است.
فرماندار مراوهتپه نیز در این باره در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ورود رییس جمهور برای بهبود فضاهای آموزشی در مناطق محروم اقدامی امیدبخش است و نشان از نگاه بلند ایشان دارد.
حضرتقلی حاجیلی دوجی به تاکید مقام معظم رهبری بر خصوصیسازی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در پیشبرد کارها اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب نیز پیش از این بارها بر استفاده از مشارکت مردمی در کارهای مختلف به ویژه تحقق جهش تولید تاکید کردند و فرمودند جهش در تولید بدون مشارکت و حضور مردم اتفاق نخواهد افتاد.
وی بیان کرد: در حال حاضر دورترین نقاط کشور از نعمت مدرسه برخوردار هستند و حتی در نقطه صفر مرزی در شهرستان مراوهتپه مدارس یک تا سه کلاسه وجود دارد که اجرای طرح نهضت مدرسهسازی میتواند در بهبود و توسعه فضاهای آموزشی نقش بهسزایی داشته باشد.
فرماندار مراوهتپه به مشارکت فعالانه مردم در مدرسهسازی اشاره کرد و توضیح داد: مردم به این نتیجه رسیدند که در مدرسهسازی کنار دولت قرار بگیرند و در حال حاضر نیز مردم بسیاری از روستاها برای ساخت مدرسه بسیج میشوند و هر یک با گرفتن نقطهای از کار، در کنار دولت شرایط را برای تحصیل فرزندان خود فراهم میکنند.
حاجیلی دوجی با اشاره به اینکه دستور رییس جمهور مبنی بر اجرای نهضت مدرسهسازی نشان میدهد ایشان مردم را باور دارد، تصریح کرد: مردم برای اجرای این طرح با همه توان پای کار میآیند مشروط به آنکه دستگاههای اجرایی ذیربط فرمان رییس جمهور را به درستی دریافت کرده باشند و بروکراسی اداری را از سر راه مدرسهسازی بردارند.
وی خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی و به پاس زحمات دولتهای گذشته و دولت چهاردهم خدمات خوبی به ویژه در حوزه مدرسهسازی به مردم مراوهتپه ارائه شده اما همچنان با مشکل کمبود فضای آموزشی و تراکم بالای دانشآموزان در کلاسهای درس و وجود مدارس ناایمن مواجه هستیم.
فرماندار مراوهتپه با بیان اینکه با کمک دولت، خیرین و مردم مدارس گلستان به راحتی نونوار میشود، تصریح کرد: اجرای این طرح، ما را به بهبود فضای آموزشی به ویژه در نقاط محروم امیدوار کرده است.
مشاور رییس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز در جلسهای که اواخر دی برای بررسی طرح نهضت توسعه عدالت در فضاهای اموزشی و پرورشی با مشارکت مردم در استان گلستان برگزار شد بر اهمیت مشارکت مردم وخیرین در توسعه عدالت آموزشی تاکید کرد.
عماد مخدومی با بیان اینکه این طرح با هدف بهبود شرایط آموزشی در مناطق محروم و با مشارکت مردم اجرایی میشود، گفت: دولت در این طرح بهعنوان تنظیمکننده، راههای ورود خیرین و نهادهای مردمی را تسهیل میکند تا مدارس و فضای آموزشی موردنیاز در مناطق محروم با مشارکت مردم و خیرین ساخته شود.
به گزارش ایرنا، در راستای اجرای طرح نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، عملیات ساخت نخستین مدرسه با کمک مردم ۲۹ دی امسال در روستای آرخ کوچک شهرستان بندرترکمن آغاز شد.
زیربنای آموزشی این مدرسه چهار کلاسه ۱۷۰ مترمربع است که با مشارکت یکی از خیرین به نام احمد آرخی و با کمک و مساعدت مردم روستا ساخته میشود.