به گزارش خبرنگارایرنا ،« علیرضا عباسی» روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مدارس استثنایی استان البرز افزود: برخی از مشکلات در حوزه مدارس استثنایی به امکانات و خدمات آموزشی مرتبط هستند که باید در سطح استان و حتی کشور به آنها پرداخته شود.
وی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم این مشکلات را در ۲ سطح استانی و ملی حل کنیم ؛ همچنین در سطح استان از تمام ظرفیتهای موجود برای حل مشکلات مدارس استثنایی استفاده خواهیم کرد.
عباسی به نقش دستگاهها در بهبود شرایط مدارس استثنایی اشاره کرد و گفت: برخی مشکلات این مدارس، مانند خدمات مربوط به برق، گاز و آب، نیازمند همکاری و هماهنگی با دستگاههای غیر از آموزش و پرورش است.
وی اضافه کرد: تلاش میکنیم این هماهنگیها را انجام دهیم تا این مشکلات برطرف شود. همچنین در زمینه تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز، باید تلاش مضاعفی صورت گیرد.
نیازمند فضای آموزشی مناسب ویژه دانشآموزان اتیسم در استان البرز هستیم
«حمیده سلیمانی» رییس آموزش و پرورش استثنایی استان البرز نیز گفت: دانشآموزان با نیازهای ویژه علاوه بر مشکلات توانبخشی، دچار آسیبهای روحی نیز شدهاند و خانوادههای آسیبپذیری دارند.
وی اظهار کرد: بیش از ۲ هزار دانشآموز با نیاز ویژه در مدارس استثنایی و حدود ۶۰۰ دانشآموز با معلولیت در ۳۰۰ مدرسه عادی البرز داریم که تحت عنوان آموزش فراگیر تحت پوشش هستند.
سلیمانی گفت: جامعه تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی، دانشآموزان دیرآموز و دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری و هیجانی رفتاری هستند که شمارکل آنها در البرز حدود ۴۰ هزار و ۲۰۰ دانشآموز ثبت شده است .
وی تاکید کرد: هر دانشآموز استثنایی حداقل به ازای ۱۰ دانشآموز عادی انرژی میگیرد، بنابراین بحث فرسودگی شغلی برای همکاران ما رقم میخورد و لازم است انگیزه و رفاه این معلمان در سطح ملی و سطح مجلس شورای اسلامی، دیده شود و مزایایی که افراد شاغل در سایر دستگاهها بهرهمند هستند، نیز دریافت کنند.
سلیمانی درخصوص دریافت هزینه سرویس مدارس استثنایی از شهرداریها گفت: براساس پیگیریها سال گذشته توانستیم درصدی از هزینه تعیین شده را از شهرداریها بگیریم ، بخشی از نیازهای مالی از طریق آموزش و پرورش استان البرز و کمک خیرین تامین کردیم و درنهایت مبلغی را نیز خود اولیا پرداخت کردند. امسال نیز منتظر برگزاری جلسات شوراهای ی شهر هستیم تا بتوانیم هزینه لازم را دریافت کنیم.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان البرز گفت: از دیگر مشکلات مهم ، نبود فضای مناسب برای دانشآموزان اتیسم است. مدرسه نور در ناحیه سه کرج، از فضای آموزشی قابل قبول و ایمنی برخوردار نیست و نیازمند اختصاص فضای آموزشی مناسبی است که امیدوار هستیم با پیگیری نمایندگان مجلس، این مشکلات مرتفع شود.