شناسهٔ خبر: 70901723 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار گیلان بر حفظ اراضی مردم در احداث راه آهن رشت- آستارا تاکید کرد

رشت - ایرنا - استاندار گیلان با اشاره به هزینه‌های بالای تملک اراضی و ضرورت حفظ محیط زیست گفت: در احداث ۱۲۰ کیلومتر مسیر ریلی رشت - آستارا با افزایش ارتفاع خط ریلی می‌توان با ارزشترین و حاصلخیز ترین اراضی استان که دارایی مردم است را حفظ کرد.  

صاحب‌خبر -

هادی حق شناس در نشست با معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد پروژه های استان اظهار کرد: موضوع راه آهن برای گیلان بسیار با اهمیت و حیاتی است؛ در سفر رییس جمهور به کشور روسیه نیز این پروژه مطرح شد.

وی عنوان کرد: علاوه بر کشورهای روسیه و ایران؛ هند نیز از علاقمندان به استفاده از این مسیر ریلی است.
وی مسیر ریلی رشت- آستارا را حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب عنوان کرد و افزود: این‌مسیر به شهر مرزی آستارا ویترین استان گیلان متصل می‌شود؛
آستارا برخوردار از سه مرز دریایی، زمینی و ریلی بوده و محل اتصال استانهای گیلان و اردبیل است.
وی یا تاکید بر انجام این پروژه بیان کرد: آماده تامین ماسه بادی مورد نیاز پروژه راه آهن رشت - آستارا از محل لایروبی بنادر آستارا و مارینای منطقه آزاد انزلی و نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر هستیم.
استاندار گیلان گفت: مسیر ریلی رشت- آستارا ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که ۴۰ کیلومتر آن عملیاتی شده و ۱۲۰ کیلومتر باقی مانده که از این بخش ۴۰ کیلومتر نیز پل است و برای تکمیل آن به ۷۰ همت اعتبار نیاز است.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: آزادسازی اراضی این پروژه ریلی باید طی یک سال آینده تعیین تکلیف شود.
وی تاکید کرد: استان گیلان از چهار استان کشور است که هر چهار سیستم حمل و نقلی اعم از ریلی، دریایی، زمینی و هوایی را دارد از اینرو باید از این مزیت برای جابجایی ارزان تر بار و مسافر به نحو مطلوب استفاده کرد.
وی سفر دو روزه معاون وزیر راه به استان گیلان و بازدید از پروژه های شهرستان‌ها را فنی، موثر و نتیجه بخش دانست و اظهار کرد: برای این پروژه‌های ریلی و آزاد راهی ۲۰ مورد مشکل در تردد شناسایی و برای رفع این موانع تصمیم گیری و تفاهم شد.
استاندار گیلان تصریح کرد: بر این مبنا وزارت راه و شهرسازی هرچه سریعتر به لحاظ فنی و اعتباری کمک کند تا بخشی از مشکلات آزاد راهی، بزرگ راهی و مسیر راهن از منظر اجرایی به سرانجام قطعی برسد تا حداکثر ظرف ۲ تا سه سال آینده و یا تا پایان دولت چهاردهم بتوانیم از پروژه های راهسازی استان گره گشایی کرده و مسیر ریلی رشت به آستارا برقرار شود.
حق شناس تاکید کرد: برای پروژه های راه و ریل استان حدود هشت همت اعتبار نیاز است که باید از طریق مولدسازی، اعتبارات سازمان برنامه و بودجه، منابع ملی و مساعدت منطقه آزاد انزلی تامین شود.
وی ابراز امیدواری کرد: با تامین اعتبار این پروژه های راهسازی، کام مردم از اجرای آنها ‌شیرین شود.
حق شناس در ادامه افزود: بعد از تونل شماره یک آزادراه منجیل - رودبار باید کنارگذر فنی جهت ورود مسافران به داخل شهر برای جلب رضایت مردم احداث شود، تا کسب و کارها آسیب نبینند.

وی گفت: ۸.۲ کیلومتر از این آزادراه نیز که به خاطر مسائل فنی مسدود شده، ظرف دو هفته آینده باید بازگشایی شود.
استاندار گیلان گفت: تکمیل ۵۰۰ متر باقی مانده از محور ۲۲ کیلومتری سنگر - سیاهکل نیز باید تا اول دهه فجر تکمیل شود. برای انجام پل تقاطع غیرهمسطح فومن و رمپ های اطراف نیز از محل مولدسازی تامین مالی شده و باید از سایر منابع تخصیص لازم انجام شود.
وی خواستار تکمیل تقاطع خاکیان صومعه سرا در محور ضیابر شد و افزود: برای تکمیل کمربندی انزلی و ساخت سه دهنه پل به ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که باید از محل مولد سازی و اعتبارات سازمان برنامه و بودجه تامین و تا پایان ۱۴۰۴ تخصیص داده شود.
وی تاکید کرد: محور حسن رود - چمخاله با مشارکت منطقه آزاد انزلی چهاربانده خواهد شد و ساخت ایستگاه بار و مسافر راه آهن رشت - کاسپین نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.
حق شناس ادامه داد: کمربندی و پل داخل شهر و ادامه محور ۱۲ کیلومتری تالش هم باید تکمیل شود، حل مشکلات این‌محور و پل تالش از مطالبات مردم‌ بوده و در بازدید وزیر راه نیز مورد تاکید قرار گرفت.