به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، شادی مالکی امروز _یکشنبه سیام دی_ در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به علت بروز آلودگی هوا در پایتخت اظهار کرد: عوامل مؤثر بر آلایندگی هوا به دو دسته تقسیم میشود، منابع ثابت و منابع متحرک که منابع متحرک در تولید آلایندههای گازی سهم ۸۱ درصدی، در تولید ذرات معلق سهم ۶۱ درصدی و در تولید آلایندههای گازی از ۸۱ درصد حدود ۳۷ درصد خودروهای سواری در این موضوع دخیل هستند. وجود بیش ۱۰ میلیون وسیله نقلیه موتوری در شهر تهران میتواند در آلودگی هوای پایتخت تأثیرگذار باشد و امروز یکی از مشکلات جدی ما شاید این تعداد بیش از حد خودرویی هست که در شهر تهران در حال تردد است.
وی افزود: میزان انتشار کربن توسط یک خودروی شخصی به صورت سالانه با پیمایش حدود ۱۶۰۰۰ کیلومتر یک و نیم تُن هست و برای خودروهای تاکسی این عدد به چندین برابر مثلاً ۶ تا ۷ تُن حساب میشود، از سوی دیگر تاکسیها از جمله خودروهای پرپیمایش و پر تردد هستند، به نحوی که سهم تاکسیها در حملونقل عمومی ۱۸ درصد است که شامل سه و نیم میلیون سفر روزانه از ۲۰ میلیون سفر درون شهری میشود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: در پایتخت ۸۰ هزار تاکسی وجود دارد که بیش از نیمی از این خودروها فرسوده هستند، در همین راستا در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و در سال جاری از ابتدای سال تا به امروز ۱۵۰۰ دستگاه خودرو نوسازی شده است و به متقاضیان امسال جزو سالهایی است که اتفاقات خوبی در حوزه نوسازی افتاده یعنی ما یک رشد ۱۸ درصدی داشتیم.
مالکی تاکید کرد: در حوزه نوسازی تعداد محصولاتی که در سبد نوسازی به تاکسیرانان ارائه میشود از یک خودرو به چهار خودرو افزایش پیدا کرده است که این موضوع میتواند کمک شایانی به انتخاب بهتر تاکسیرانان در حوزه نوسازی باشد.
وی تصریح کرد: سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در راستای خدمترسانی به تاکسیرانان در حوزه نوسازی و براساس توافقات موفق شد تا وامهایی را در اختیار تاکسیرانان قرار دهد که این مبلغ در گذشته ۵۰ میلیون تومان بوده و از ۵۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داده شده است، اما در یک مقایسه در حوزه قیمت خودرویی که در واقع خودروی متعارف است قیمت خودروهای تخصیص داده شده برای تاکسیهای پایتخت در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون تومان بوده و امسال حدود ۶۰۰ میلیون تومان شده است؛ یعنی افزایش دو برابری در قیمت خودرو داشتیم که این موضوع نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت را با مشکل روبهرو کرده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اضافه کرد: تا به امروز ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شده و مراحل ترخیص آنها انجام و در مرحله تعیین مدل مالی هستیم. اولویت نوسازی برقی با واگذاری به رانندگان تاکسی فرسوده است؛ در واگذاری تاکسیهای برقی پس از ۱۷۲ دستگاه هم ایجاد زیرساختهای شارژ بود که تاکنون در ۱۷ جایگاه ۷۴ نازل شارژ فعال شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران عنوان کرد: موضوع برقیسازی خودروهای ناوگان تاکسیرانی نیازمند حمایت ویژه از سوی دولت است، اگر در محدودههای واقع در طرحهای ترافیکی شما شاهد تردد خودروهای برقی باشید تأثیرگذار است و با کاهش آلودگی هوا روبهرو خواهیم شد؛ یک خودروی تاکسی که در شهر تردد میکند پیمایش حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر خواهد داشت که در سال نزدیک به ۶ تا ۷ هزار لیتر بنزین مصرف خواهد کرد و با احتساب یارانههای دولتی بابت سهمیه سوخت که خودروی تاکسی دریافت میکند با بنزین قیمت ۱,۵۰۰ تومان یا سه هزار تومان آزاد، تقریباً معادل ۱۳۰ میلیون تومان هر تاکسی صرفهجویی در مصرف بنزین را دارد.
مالکی تاکید کرد: باید توجه داشت که هر خودروی برقی تاکسی در سطح شهر با یک بار شارژ چنین مسافتی را طی میکند که معادل ۱۳۰ میلیون تومان صرفهجویی در مصرف بنزین توسط هر تاکسی پایتخت است.
وی ادامه داد: اگر ۵۰ هزار خودروی تاکسی حال حاضر شهر را برقی سازی کنیم با یک محاسبه عددی و با توجه به ناترازی بنزین، آیا هزینه واردات بنزین بیشتر است یا میانگین قیمت دلاری یک خودرو، کدام به صرفهتر است؟.