گزینههای حمل و نقل فعال همچون دوچرخه سواری که ایمن و لذت بخش هستند میتوانند جایگزین سفرهای وسایل نقلیه دیگر شوند و مزایای سلامت روانی و جسمی ورزش و لذت بردن از محیط اطراف را ارائه دهند.
دوچرخه سواری و پیاده روی از جمله پایدارترین روشهای حمل و نقل است و جایگزینی یک سفر با ماشین با پیاده روی یا دوچرخه سواری به طور مستقیم انتشار گازهای گلخانهای ناشی از حمل و نقل را کاهش میدهد، کاری که چند سالی است یکی از شهروندان دوستدار محیط زیست آن را به شایستگی انجام میدهد.
عظیم احدی فر، کارمند اداره حفاظت محیط زیست گیلان شهروند رشتی است که سالهاست مسیر خانه و محل کارش را با دوچرخه تردد میکند.
او میگوید: سوختهای فسیلی عامل اصلی بحران آب و هوا هستند و اقدامات فوری مانند آسان کردن دوچرخه سواری و پیاده روی برای مردم بسیار مهم است.
به گفته این شهروند دوستدار محیط زیست، پیادهروی و دوچرخهسواری علاوه بر مفید بودن برای محیط زیست به سلامت فردی و انسجام اجتماعی نیز کمک میکند و سفرهای کمتر با ماشین، ایمنی ترافیک را بهبود میبخشد.
بیشتر بخوانید
- مرگ سالانه ۱۳ میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا
- یک بحران خاموش که شهر را در چنگال خود گرفته است
- راهکارهای کاهش آلودگی هوا چیست؟
احدی فر افزود: شهرداریها میتوانند دوچرخه سواری و پیاده روی را از طریق حمایت، برنامه ریزی و شکل دادن به سیاستهایی که عابران پیاده و دوچرخه سواران را بر وسایل نقلیه اولویت میدهند، ترویج کند.
او همچنین با اشاره به طراحی ضعیف جاده که سرعت خودرو و فرهنگ حاکم بر خودرو را در اولویت قرار میدهد، گفت: متأسفانه این اولویت بخشی، مسیرهای خطرناکی را ایجاد کرده است که منجر به افزایش تلفات عابران پیاده و دوچرخه سوارها شده است. این نگرانیهای ایمنی، یک مانع بزرگ برای افرادی است که میتوانند سواره یا پیاده به مقصد خود بروند.
کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: با ترویج نصب زیرساختهای ایمن که از کاربران آسیبپذیر جاده محافظت میکند میتوان مردم را به دوچرخهسواری و پیادهروی تشویق کرد و باعث کاهش تلفات رانندگی شد.
به گفته احدی فر، تغییرات کوچکی مانند پیادهروی، دوچرخهسواری و استفاده از وسایل حملونقل عمومی به جای رانندگی به مقصد میتواند تأثیر زیادی بر کیفیت هوا داشته باشد و افراد زمانی که احساس امنیت میکنند بیشتر احتمال دارد این تغییر را در سبک تردد و آمد و رفت خود انجام دهند.
او از اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری درخواست کرد از زیرساختهای دوچرخهسواری و پیادهروی ایمن حمایت کنند و پروژههایی با اولویت ایمنی نسبت به سرعت وسیله نقلیه مورد تأیید و تأمین مالی قرار گیرند.
منبع: روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان