احد صادقی، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدای این جلسه با مطرح کردن یک سوال کلی در این خصوص اظهار کرد: هرچقدر که بتوانیم در خصوص دفترچه تعرفه عوارض شفافسازی انجام دهیم، به همان اندازه شهروندان میتوانند در این تعرفه همراه شهرداری باشند، بودجه نیز از تعرفه پیروی خواهد کرد و افزایش تعرفه بر بودجه تأثیرگذار خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته و زمانی که بودجه افزایش صددرصدی پیدا میکرد، این افزایش باید از منابع دیگر تامین میشد. افزایش زیاد تعرفه بخصوص در موارد تجاری ابهام برانگیز بوده و جای سوال داشت، ارزش معاملاتی ما نیز افزایشهایی داشته و اگر امروز هم به صورت میانگین ۲۵ درصد نسبت به سال قبل در تعرفه افرایش داشته باشیم، آیا این موضوع تعرفه گذاری مضاعف محسوب میشود یا خیر؟
علیرضا نوای باغبان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اینکه بررسی بودجه از جمله وظایف شورا بوده است، افزود: بحث بودجه به دو قسمت تقسیم میشود که یک بخش آن به صورت عوارض بوده و بخش دیگر دریافت بهای خدمات است.
وی با اشاره به اینکه موضوع عوارض نسبت به قبل تغییر کرده است، بیان کرد: موضوع دریافت بهای خدمات شامل سقف تورم نبوده از این رو بایستی مدیر و مسئول مربوطه بخش دریافت بهای خدمات توضیحات کاملی را در این خصوص ارائه دهد تا اعضای شورا بدون ابهام تصمیم بگیرند.
باغبان افزود: هر ساله پی «ارزش معاملات منطقهای و مصوب اداره کل مالیات» برای سال آتی معین میشود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه سال گذشته ۱۴.۵ درصد ارزش منطقهای ملاک محاسبه شهرداری بوده است، بیان کرد: این عدد برای سال آینده نیز ۱۱.۵ درصد در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر اینکه افزایش عوارض نباید بیشتر از ۳۰ درصد باشد، گفت: بررسی تعرفه به تغییراتی نیاز دارد که باید به آنها توجه کنیم. همچنین موضوعاتی وجود دارد که تغییر پیدا نمیکند و آنها نیز باید مطرح شده و برایشان تصمیم بگیریم که رای گیری انجام گیرد یا خیر!
نوای باغبان اضافه کرد: تغییر در نرخ مهمترین بخش تغییرات در بودجه است که نسبت به قبل یا افزایش پیدا کرده و یا کاهش داشته است، بنابراین تعرفه مهمترین بحث است.
در ادامه، روحالله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: تلاش شده است تا تعرفه عوارض محلی پیشنهادی شهرداری تبریز، منقحتر و شفافتر و قابل بررسی بیشتر باشد که ممکن است نظر شورا در این خصوص، مثبت یا منفی باشد اما باید گفت که ساختار تعرفهنویسی، متحول شده و اظهار نظر نیز در این خصوص راحت است.
وی اظهار کرد: باید دید سهم عوارض ناشی از تعرفه در تأمین مالی چهقدر است و چند درصد منابع مالی تأمین میشود. میزان عملکرد تعرفه عوارض محلی در ۹ ماهه سال جاری چهقدر است. باید نگاه اعضای شورا به این مقوله آسیبشناسانه باشد و بررسی شود که تأثیر آن در رفتار مردم چهقدر است و تا چه اندازه مشوق یا مانع بوده است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تأکید کرد: وضعیت تعرفه عوارض محلی باید در سیاستگذاری لحاظ شود و در ارزش منطقهای، مشخص شود که آیا ۶۰ درصد افزایش به کل بلوکها اعمال شده است؟
رشیدی ادامه داد: نکتهای که باید مورد توجه باشد این است که آیا پیش از مصوبه شدن میتوان محدودیتهایی اعمال کرد؟ در بررسی مناطق، میبینیم که حتی مناطق محروم نیز ۶۰ درصد افزایش ارزش منطقهای داشتهاند درحالیکه اینگونه نیست.
در ادامه، علیرضا نوای باغبان، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز گفت: این میزان افزایش ارزش منطقهای برای همه بلوکهای شهر تبریز به میزان یکسان اعمال شده است.
وی ادامه داد: رقم «پی» براساس قانون ۱۵ سال گذشته است و متناسب با جامعه نیست. قرار بود این رقم با مصوبه مجلس خود را ترمیم کند اما سیستم معیوب و کهنه دارایی خود را با این مسئله وفق نداده است و این رقم نسبتی با قیمت واقعی و روز ندارد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در این سالها، تورم چندین برابر شد اما "پی" تفاوت چندان نکرده است. باید ببینیم آنچه امسال در تعرفه عوارض محلی پیشنهادی شهرداری تبریز اعمال میکنیم با سال گذشته چه تفاوتی خواهد داشت؟ "پی" با ضریب مشخص، کنترل خواهد شد اما درخصوص میانگین و کف آن میتوان اظهار نظر کرد.
باغبان تأکید کرد: باید درخصوص کلیات تعرفه عوارض محلی پیشنهادی شهرداری تبریز، بحث جامع صورت بگیرد و مشخص شود که تأثیر تعرفه در بودجه و خروجی آن چیست. این خلا باید مورد توجه باشد که میتوانست کامل باشد تا تصمیم آگاهانه صورت بگیرد.
وی ادامه داد: رقم «پی»هرچه باشد، در درآمدهای دولت تأثیر خواهد گذاشت و عملکرد شهرداری را کنترل میکند.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: ملاک تعرفه عوارض محلی پیشنهادی شهرداری تبریز، باید سال جاری باشد تا ملاحظه شود که در سال آتی این تغییرات، چهقدر افزایش خواهد یافت و این مسئله مدنظر باشد که تغییرات برای مردم قابل لمس و برای شورا قابل قبول باشد و تحلیل وضعیت جامعه نیز در این خصوص در نظر گرفته شود.
چمنی ضمن تشکر از زحمات مدیران شهرداری افزود: چه عاملی موجب شده تا ۳۶ درصد افزایش برای تعرفه عوارض محلی مطرح شود، چرا باید مردم شاهد این میزان از تورم باشند، کجای دنیا این حجم از تورم وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه تورم ریشه در بحث مدیریتی دارد، خاطرنشان کرد: این موضوع صرفا در خصوص شهرداری نبوده و موضوع حاکمیتی است، ما باید ارزش پول ملی را تقویت کنیم چرا که میتواند بسیاری از چالشهای مارا حل کند.
وی ابراز کرد: بعد اینکه تعرفه عوارض محلی تصویب میشود و بعدها مردم به مشکل برمیخورند، مدیران شهرداری اظهار بی اطلاعی کرده و میگویند که ما خبری نداشته و این افزایش را شورا تصویب کرده است، از این رو توجه اعضای شورا به این مسئله اهمیت بسیاری دارد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه نباید تعرفه عوارض محلی به گونهای افزایش پیدا کند که موجب نارضایتی مردم باشد، خاطرنشان کرد: تعرفه عوارض محلی کاری تخصصی و مهم است.
وی توضیح داد: از اعضای شورا خواهش دارم تا به این موضوع برای مثال در عوارض مشاغل و یا عوارض بهای خدمات اهمیت بسیاری داده و توجه کنند چرا که وضعیت اقتصادی جامعه خوب نیست.
چمنی تاکید کرد: پیشنهاد بنده براین است، اگر میخواهیم نتیجه بگیریم این موضوع تک به تک در تمامی کمیسیونهای تخصصی چکش کاری شود.
علی راستی با بیان اینکه همهی موضوعات تابع وضعیت بیرونی بوده و اینکه ما مقداری غیرواقعی بیان کنیم، امکان پذیر نمیباشد، عنوان کرد: در بحث تعرفه عوارض محلی افزایش انجام خواهد گرفت، اخذ پروانه باعث میشود تا از ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری شود، چکش کاری باید در تعیین بودجه انجام گیرد، این موضوع بهتر است تصویب شده و در کمیسیون بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
در ادامه، پرویز هادی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، گفت: در سه سال گذشته، تعرفه عوارض محلی پیشنهادی شهرداری تبریز، سطر به سطر خوانده شده است و نیاز است که این تعرفه سادهسازی شده و به نفع مردم باشد.
وی ادامه داد: تغییرات مدنظر توسط مدیران شهرداری، توضیح داده شود و اعمال شود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: این تعرفه سال جاری، ماحصل بررسی ما در سه سال گذشته است و همه با تعرفه آشنا هستیم.
غلامرضا احمدی، رییس شورای اسلامی شهر تبریز، اذعان کرد: یکی از وظایف اصلی شورا، تصویب و بررسی تعرفه عوارض محلی پیشنهادی شهرداری است و برای بهتر پیش رفتن روند، تیم تخصصی آن را باتوجه به دستورالعملها تنظیم کرده است.
وی ادامه داد: اعضای محترم حق دارند درخصوص تعرفه عوارض محلی پیشنهادی شهرداری تبریز اظهارنظر کنند. باتوجه به سابقه، این تعرفه باید به فرمانداری ارائه شود و پس از تایید، منتشر شود.
احمدی، گفت: تغییرات مدنظر درخصوص تعرفه عوارض محلی پیشنهادی شهرداری تبریز، مطرح و بررسی شود و برای کلیات رأیگیری شود. اگر مسئلهای درخصوص کاهش یا افزایش تعرفه بود، با استدلال مطرح شود.
وی تأکید کرد: باید دقت لازم و سرعتالعمل درخصوص بررسی و تصویب تعرفه عوارض محلی پیشنهادی شهرداری تبریز موردتوجه باشد. هرینههای سال جاری شهرداری در نظر گرفته شده و این تعرفه بر اساس آن، محاسبه و تصویب شود.
روح الله رشیدی در ادامه بیان کرد: شورا در برخی مجوزات احتیاط میکند برای همین ما برای هر نرخی رای گیری میکنیم ما میتوانیم داخل تعریف ارزش افزوده و ارزش روز نظرات خود را داشته باشیم، در نهایت برای عدد ۳۶ احتمالا رای گیری شده و موضوعی تصویب میشود.
چمنی با اشاره به اینکه بنده از برخی نظرات تعجب میکنم، خاطرنشان کرد: وظیفهی اصلی شورا نظارت بر درآمد و هزینههای شهرداری است، تعرفه عوارض محلی باید بند به بند بررسی شود چرا که اینها در زندگی مردم تاثیر دارد.
وی با بیان اینکه شورا به نمایندگی از مردم در اینجا حضور دارد تا موضوعی که به نفع شهر، مردم و شهرداری است را تصویب کند، گفت: باید بررسی کنیم که چه عواملی موجب شده طبقات اضافی احداث شده و یا در نواحی حاشیهای بدون اخذ پروانه ساخت و ساز انجام گیرد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: اینکه بیتفاوت از کنار موضوعات رد شویم به صلاح مردم و شهرداری نیست.
احمدی تاکید کرد: ما با اعتماد براینکه تیمی تخصصی تعرفه عوارض محلی را بررسی کردهاند نیاز نمیبینیم برخی موارد را مورد بررسی بیشتر قرار دهیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تبریز توضیح داد: به جای این، ما خواهشمندیم تا اعضا جدای این جلسات برای تعرفه عوارض محلی وقت گذاشته و نظرات و انتقادات و پیشنهادات خود را بیان کنند.
علیرضا نوای باغبان با بیان اینکه در تعیین تعرفه عوارض محلی ماده به ماده پیشروی کرده و تغییرات را مطرح میکنیم، تاکید کرد: اگر نیاز باشد برای تغییرات و ... نیز نظرخواهی مینماییم.
حجتالاسلام رسول برگی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه مردم رای دادهاند تا اعضای شورا برای مصالح شهری تصمیم بگیرند، گفت: عدم تمدید وقت جلسات را نباید لحاظ کنیم. طی بررسی تعرفه عوارض محلی پیشنهادی شهرداری تبریز، برنامه ریزی کنیم هرروز تا ساعت ۱۲ در جلسه حضور داشته باشیم.
وی ادامه داد: هیئترییسه شورا برای مدیریت جلسات، تدبیری بیندیشد؛ اگر اینگونه پیش برود، در بررسی مصداقها زمان زیادی صرف خواهد شد. باید جلسات مدیریت شده و اطاله کلام نشود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اگر افزایش منطقی تعرفه صورت نگیرد، پس شهرداری از کجا کسب درآمد کند؟ در این خصوص باید برخورد منطقی صورت بگیرد.
در ادامه، حجتالاسلام سیدکاظم زعفرانچیلر، عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه مشکل بنده کم یا زیاد بودن مدت جلسه نبوده و بحث اصلی خروجی این جلسات است، گفت: اگر مشاهده کنیم که جلسات ما خروجی مورد نیاز را دارند ما هم مشتاق میشویم تا وقت بیشتری برای حضور در جلسه صرف کنیم.
وی ادامه داد: اما برخی موضوعات پیشرفت حاصل نمیشود و منِ عضو شورا خود را مجاز نمیدانم که نظر اضافی در خصوص آن بیان کرده و موضوع را ادامه دهم، چراکه وقتی مشاهده میکنم که رئیس یک کمیسیون تخصصی صحبت میکند، دیگر نیاز نیست که نظر اضافی بیان کنم.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه اگر جلسات با نظم برگزار شود، برخود وظیفه میدانم، در وقت اضافی جلسه حضور پیدا کنم، تاکید کرد: وقتی مشاهده میکنم که جلسات به دلیل بینظمی کشش پیدا میکند با تمدید زمان جلسه مخالفت میکنم.
در این جلسه، ماده ۱ (تعاریف، مفاهیم و کلیات) تعرفه عوارض محلی پیشنهادی شهرداری تبریز بررسی، تصحیح و تصویب شد.
انتهای پیام