به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه روز شنبه در همایش ملی تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: یک وزیر میگوید اگر تاثیر قطعی معدل انجام نشود، نظام آموزش و پرورش ویران میشود و وزیر دیگر میگوید اگر اجرا شود، ویران میشود علت این موضوع نداشتن نظام حکمرانی در نظام آموزشی است.
وی ادامه داد: این اختلاف ها ناشی از آن است که پیامدها به نظام آموزشی جریان میدهد در حالیکه نظام حکمرانی نباید تحت تاثیر پیامدها باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه خلأ امروز تعلیم و تربیت فقدان یک الگوی حکمرانی حکمی است، افزود: این فرآیندی است که با مشارکت حداکثری ذینفعان یعنی معلمان، دانش آموزان و خانوادهها انجام میشود.
حجت الاسلام خسروپناه ادامه داد: این حکمرانی پنج اصل ازجمله سیاست گذاری، تنظیم گری، راهبری، تصدی گری، نظارت و ارزیابی دارد.
وی تاکید کرد: درباب مشارکت ذینفعان میتوان به این اشاره کرد که وزارت آموزش و پرورش باید تحقیق پیمایشی از معلمان، دانش آموزان و خانوادهها درباره مصوبه کنکور انجام میداد و جمع بندی ذینفعان درباره این سیاست را اعلام میکرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآورشد: قوام حکمرانی در مشارکت حداکثری ذینفعان در تصمیم گیری است.
حجت الاسلام خسروپناه همچنین در حاشیه برگزاری این همایش و در جمع خبرنگاران بار دیگر به موضوع تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتیجه آزمون سراسری اشاره کرد و گفت: تصمیم گیری در این مورد در جلسه آتی شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت میگیرد.
وی به این نکته هم اشاره کرد که این تصمیم، مربوط به سال آینده نخواهد بود؛ بلکه باید برای سال آینده ضوابط مشخص و ارائه شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پیشنهاد حذف سوابق برای پایه دهم به طور کامل مطرح نشده و برخی بر این باورند که بخشی از آن حذف شود. همچنین، درخصوص پایه یازدهم همچنان اختلافنظرهایی وجود دارد.
حجتالاسلام خسروپناه در خصوص نظر تخصصی خود در این باره عنوان کرد: به نظر من، تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در پایه یازده و دوازده باید به تصویب برسد. این البته نظر شخصی من است و باید منتظر تصمیمگیری نهایی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه آتی باشیم.
حجتالاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز در همایش ملی تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: پنج محور اساسی عمل انقلابی شامل دلسوزی، اقدام مبتکرانه، اقدام منصفانه، اقدام بدون اهانت و توهین، و اقدام قاطعانه و عادلانه است.
وی افزود: این پنج محور کلی، باید در عمل به عنوان نقشهراه در دوره کنونی مورد توجه قرار گیرد. در این مسیر، دلسوزی و توجه به شرایط دیگران، ابتکار عمل در حل مشکلات، و تصمیمگیری قاطع و عادلانه از ارکان اصلی محسوب میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: باید خود را در تحولات تاریخی ایران و ایران اسلامی به عنوان افرادی بدانیم که ماموریتی داریم تا رسالت انقلاب را از یک دوره به دوره دیگر منتقل کنیم.
لطیفی خاطرنشان کرد: این گردهمایی فرصتی است برای فهم بهتر از مسئولیتهای ما در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و امید است به برکت این همایش، همه ما بتوانیم گامهای مؤثری در راستای اعتلای آموزش و پرورش کشور برداریم.