حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم سیزدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه مهم حکمرانی کشور و دانشگاه تربیت معلم و مربی است که باید انسانهایی را تربیت کند تا بتوانند انسانساز باشند لذا خیلی جایگاه مهم و مبنایی دارد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ضرورت دستیابی به حکمرانی حکمی آموزش و پرورش و طرح سوال اینکه خلا آموزش و پرورش چیست؟ تصریح کرد: فقدان، یک الگوی حکمرانی حکمی تعلیم و تربیت است. حکمرانی یعنی اینکه که با مشارکت حداکثری ذینفعان یعنی معلمان، کارمندان، دانشآموزان و خانوادهها انجام شود.
خسروپناه بیان کرد: قطعا الگوی حکمرانی حکمی تعلیم و تربیت باید نظریه فلسفی داشته باشند. ما باید براساس این نظریه فلسفی، بنیانهای تعلیم و تربیت، اهداف، اصول و روشهای تعلیم و تربیت را مشخص کنیم.
وی افزود: نظام تعلیم و تربیت ما که به نظر من نظامی فکری و حکمی است، این نظام مبتنی بر نظریه فلسفی حکمی است. حکمرانی باید آگاهانه باشد. مدیران نباید گرفتار مدیریت کارتابلبازی باشند. کانون تعلیم و تربیت اسلامی، تفکر و تعقل است.
وی ادامه داد: ظرفیت عظیم اندیشمندی در آموزش و پرورش داریم، ما دانشمندانی گرانقدری داریم که آثار ارزشمندی در تکنولوژی آموزشی
نوشتهاند. ظرفیت غنیای در اختیار ماست و نباید از صفر شروع کنیم
خسروپناه با اشاره به اهمیت مشارکت حداکثری ذینفعان در حکمرانی تعلیم و تربیت تاکید کرد: حکمرانی باید بر اساس عقلانیت و فلسفه تربیتی مبتنی بر عقول چهارگانه و با استفاده از نظرات مختلف در سطوح مختلف صورت گیرد.
دبیر شورای انقلاب فرهنگی از مسئولان و نهادهای مرتبط خواست که در سیاستگذاریهای آموزشی و تربیتی، به جای تصمیمات یکجانبه، از مشورتهای معلمان، خانوادهها و دانشآموزان بهرهبرداری کنند تا به حکمرانی آموزش و پرورش جامع و مؤثر دست یابیم.
در حال تکمیل