شناسهٔ خبر: 70866358 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ساخت استند آزمایش کلاچ الکتریکی پمپ سوخت مایع واحد‌های گازی

 استند آزمایش کلاچ الکتریکی پمپ سوخت مایع واحد‌های گازی نیروگاه سیکل ترکیبی از سوی متخصصان نیروگاه شهید رجایی طراحی و ساخته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، جواد دوستی معاون مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه شهید رجایی گفت: یکی از مشکلات واحد‌های گازی این نیروگاه در هنگام استفاده از سوخت مایع، لغزش صفحات کلاچ الکتریکی پمپ سوخت مایع در توان‌های بالای تولید واحد‌ها است.

وی افزود: کلاچ‌های اصلی ساخت کشور‌های دیگر هستند ولی این شرکت در راستای داخلی سازی آنها برای ساخت صفحات و سایر قطعات آنها در داخل کشور اقدام کرده و با افتخار از آنها استفاده می‌کند، ولی به دلیل متفاوت بودن عملکرد صفحات ساخت داخل با صفحات اصلی لازم بود محدوده قابل اطمینان بهره برداری از واحد‌های گازی با صفحات ساخت داخل کلاچ الکتریکی، در هنگام استفاده از سوخت مایع مشخص شود.

عضو هیات مدیره تصریح کرد: برای تعیین محدوده قابل اطمینان توان تولیدی واحد‌های گازی با استفاده ازکلاچ الکتریکی با قطعات ساخت داخل لازم بود، پیش از نصب کلاچ در واحد، میزان گشتاور قابل انتقال توسط کلاچ به پمپ سوخت مایع مشخص شود. به همین منظور باید تجهیزی طراحی و ساخته می‌شد تا بتوان با آن نسبت به اندازه گیری گشتاور مورد نظر اقدام کرد.

وی بیان داشت: برای دستیابی به هدف مورد نظر متخصصان مهندسی برای طراحی تجهیز مورد نظر اقدام و با همکاری متخصصان تعمیرات سیکل ترکیبی ضمن استفاده از قطعات موجودی که غیر قابل استفاده بودند، تجهیز مورد نظر ساخته شد.

دوستی گفت: با استفاده از تجهیز ساخته شده، کلاچ آماده شده در کارگاه، پیش از نصب در واحد آزمایش شده و با اندازه گیری گشتاور قابل انتقال توسط آن، حداکثر توان تولیدی توسط واحد در صورت استفاده از آن کلاچ تخمین زده می‌شود. بهره بردار اجازه افزایش توان تولیدی واحد به بیش از آن مقدار حداکثر را نخواهد داد و بدین ترتیب ضمن جلوگیری از آسیب دیدن کلاچ، از تریپ واحد نیز جلوگیری می‌گردد.

دوستی اظهار داشت: پیش از ساخت استند آزمایش کلاچ الکتریکی، کلاچ‌ها پس از آماده شدن در کارگاه، مستقیم در واحد نصب می‌شدند و به دلیل نداشتن اطلاعات از میزان حداکثر توان قابل تولید توسط واحد با کلاچ نصب شده در واحد، توان تولیدی واحد با توجه به شرایط شبکه و محیط افزایش می‌یافت ولی به دلیل ناتوانی کلاچ در انتقال توان به پمپ سوخت مایع، صفحات کلاچ دچار لغزش شده و ضمن از بین رفتن کلاچ، موجب تریپ واحد و تحمیل هزینه‌های تریپ نیز می‌شد.

در نیروگاه ۲۰۴۲ مگاواتی شهید رجایی قزوین، هر چالش فرصتی برای رشد و نوآوری است. تلاش‌های بی وقفه و شبانه روزی متخصصان این شرکت، تضمینی برای پایداری و بهره‌وری آینده است.