شناسهٔ خبر: 70866017 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

موانع حقوقی و عدم رعایت استانداردهای لازم سبب شد / کلاف سردرگم شهرک خودرویی اراک

مطالعات و طراحی شهرک خودرویی اراک اگرچه از دهه 90 شروع شده است اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

صاحب‌خبر -

مطالعات و طراحی شهرک خودرویی اراک با هدف ساماندهی و تجمیع اصناف آلاینده مرتبط با خودرو در کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و پس از سه سال، عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۴ در سه فاز و در زمینی به مساحت ۲۱ هکتار کلید خورد اما علاوه بر اینکه همچنان برخی نقاط این شهرک غیر قابل استفاده است، واحدهایی که عملیات اجرایی آن‌ها به اتمام رسیده نیز به دلایلی نظیر عدم رعایت استانداردهای لازم بسته هستند و تعداد کمی از فعالان صنعت خودرو کسب و کار خود را در این شهرک آغاز کرده‌اند.


در نحوه واگذاری واحدهای این شهرک نیز انتقادهایی وارد شده است و از طرفی متولیان امر برای تکمیل این شهرک نیز وعده ۲۴ ماهه داده‌اند اما مردم امید چندانی به تحقق این وعده ندارند زیرا عدم نظارت کافی موجب بلاتکلیفی این شهرک صنفی شده و گویا چالش‌های این شهرک صنفی تمامی ندارد.دو هفته پیش نیز اعضای شورای اسلامی شهر با همراهی شهردار اراک و معاونان و مدیران شهرداری از این پروژه بازدید و فاز سه پردیس خودرویی را مورد بررسی و پایش قرار دادند و در نشست هم‌اندیشی با پیمانکار و سرمایه‌گذار پروژه، در تسریع عملیات اجرایی آن تأکید کردند.

موانع حقوقی
با این حال سخنگوی شورای اسلامی اراک دلیل توقف طولانی مدت این پروژه را موانع حقوقی دانسته و اظهار می‌کند: ساخت شهرک خودرو اراک یکی از نخستین تجربه‌های سرمایه‌گذاری مشارکتی شهرداری اراک بوده اما در روند اجرای این طرح مشکلاتی به وجود آمد و در نهایت، نهادهای نظارتی ورود کردند و مدت‌ها این طرح متوقف شد.
عباس خسروانی می‌افزاید: شواری اسلامی دوره ششم اراک در سال ۱۴۰۰ سرعت‌بخشی در این طرح را در دستور کار قرار داد و هدف شورا این است هر چه زودتر این طرح به اتمام برسد و در اختیار اصناف خودرویی قرار گیرد.
سخنگوی شورای اسلامی اراک با یادآوری اینکه در ادامه روند ساخت این مجموعه دوباره مشکلات حقوقی ایجاد شد که مسئله در نحوه واگذاری واحدهای تجاری بود، تصریح می‌کند: فلسفه وجودی ساخت شهرک خودرو اراک، تجمیع صنوف آلاینده و مزاحم بود که متوجه شدیم برخی اصناف غیرمرتبط در حال نفوذ به این شهرک هستند که تدابیر لازم برای این مهم اتخاذ شد زیرا در صورتی که شهرک خودرو از فلسفه وجودی خارج شود، کارکرد حقیقی خود را از دست می‌دهد.
وی با بیان اینکه امید داریم این طرح تا پایان دوره ششم به بهره‌برداری برسد، بیان می‌کند: ما موظف هستیم واحدهای شهرک خودرویی را به صنوف خودرویی و حتی با بسته تشویقی واگذار کنیم تا مالکان واحدهای خودرویی که در شهر مستقر هستند، قانع شوند و مغازه‌های خود را به شهرداری واگذار کنند.

بهره‌برداری در ۲۴ ماه آینده
با وجود امیدواری سخنگوی شورا اما معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک پیشرفت فیزیکی این طرح را افزون بر ۸۰درصد دانسته و عنوان می‌کند: پیش‌بینی ‌می‌شود تا ۲۴ ماه آینده این پروژه به مرحله بهره‌برداری نهایی برسد.
حسین زندیه ‌وکیلی ادامه می‌دهد: بیشتر حجم باقیمانده از عملیات اجرایی در این طرح علاوه بر انشعاب‌ها، محوطه‌سازی است که ۵۰ درصد آن ساخته نشده و دستگاه ناظر بر اجرای این طرح به معاونت امور زیربنایی شهرداری اراک واگذار و تلاش شده انجام آن با کمترین نواقص در فاز جدید به اتمام برسد.

رعایت نشدن استانداردهای لازم
رئیس اتحادیه خدمات موتوری و برق خودرو اراک نیز با انتقاد از روند طولانی شدن ساخت شهرک خودرو اراک می‌افزاید: قرار بود این مجموعه طبق استاندارد مورد نظر واحدهای خودرویی ساخته شود که متأسفانه رعایت نشد و اکنون این واحدها نواقصی دارند که موجب عدم رضایت مالکان شده است.
یدالله مهرجویی تصریح می‌کند: قرار بود واحدها به صورت گاراژ ساخته شود و تعدادی محوطه برای باز و بستن خودروهای تعمیری و تصادفی، نقاشی و صافکاری در نظر گرفته شود که رعایت نشد.
وی ادامه می‌دهد: برخی خودروها ممکن است بیش از ۲۰ روز روند تعمیر و یا نقاشی آن‌ها زمان ببرد اما مکانی برای نگهداری خودرو در مقابل این واحدها پیش‌بینی نشده است.
مهرجویی تأکید می‌کند: رعایت نشدن استانداردهای لازم موجب شد واحدهای صنفی مرتبط با خودرو از انتقال به این شهرک استقبال نکنند و در سطح شهر کسب و کار خود را دنبال کنند.

کم‌کاری در اجرای طرح جامع کاهش آلودگی اراک
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه جای تأسف است که ۱۸ سال از طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک گذشته اما برای تحقق آن اقدام چندانی صورت نگرفته است، می‌افزاید: باید دقیق بررسی شود طرح جامع اراک به کجا رسیده و علت کم‌کاری دستگاه‌های مختلف کالبدشناسی و مشخص شود.
سیدمحمد جمالیان ادامه می‌دهد: ۱۶ سال است که به تعداد دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای اراک اضافه نشده و همان پنج دستگاه است. از طرفی بر اساس ماده ۱۱ طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک مقرر بوده در مدت دو سال ۳۰ درصد از صنایع داخل این شهر فضای سبز خود را درختکاری کنند که نه تنها این مهم انجام نشده، بلکه برخی صنایع آلاینده و بزرگ، فضای سبز موجود خود را نیز از بین برده‌اند.وی خاطرنشان می‌کند: آلودگی هوا مطالبه عمومی شده اما در طول ۶ ماه گذشته هیچ‌ مدیری از استان مرکزی مطالبه‌ای در حوزه زیست محیطی برای نمایندگان مجلس نیاورده است.