فرشاد ابراهیم پور، در واکنش به نتایج نامطلوب عملکرد دانشآموزان ایرانی در آزمون تیمز ۲۰۲۳، گفت: ایران از میان ۶۴ کشور شرکتکننده در آزمون تیمز ریاضی پایه چهارم، رتبه ۵۴ را کسب کرده است؛ این نتایج تنها یک زنگ خطر برای ایران نیست بلکه فریادی برای اصلاح نظام آموزشی کشور است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، وی افزود: افت دانشآموزان در دروس ریاضی و علوم نشان میدهد که روشهای سنتی و حافظهمحور دیگر پاسخگوی نیازهای نسل امروز نیستند. سیستم آموزشی کشور نمیتواند با ابزارهای قدیمی به مبارزه با دنیای پیچیده و در حال تغییر امروز بپردازد؛ این سناریو قطعاً محکوم به شکست خواهد بود. نتایج این آزمون نشاندهنده ضعف ما در تربیت نیروی انسانی متناسب با توسعه علمی است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، سیستم آموزشی کارآمد را عامل توسعه کشور دانست و یادآور شد: تربیت نیروی متخصص برای دستیابی به توسعه پایدار دچار ضعف است، نمیتوان از آموزشهای سطحی و ناکارآمد انتظار داشت که در رقابت جهانی و پیشرفت علمی موفق باشد؛ اگر امروز برای ارتقای سطح علمی کشور تلاشی نکنیم، قطعاً آینده ایران به مخاطره میافتد.
ابراهیمپور با تأکید بر اینکه پیامدهای علمی امروز نظام آموزشی، محصول نتایج نادرست در این حوزه است، اظهار داشت: مدیران آموزشی سالهاست که بودجههای کلان حوزه تعلیم و تربیت را دریافت کردهاند، اما خروجیهای قابل قبولی نداشتهاند. این بحران نیازمند تغییرات اساسی در سیستم آموزشی است. نتایج آزمون تیمز نشان میدهد که بحران آموزشی کشور فراتر از مرزها رفته و آینده ایران را تحت تأثیر قرار داده است، بنابراین باید اصلاحات بنیادی در این زمینه صورت گیرد.
وی در ادامه افزود: کشورهایی همچون فنلاند، سنگاپور و دیگر کشورهایی که رتبههای برتر آزمون تیمز را از آن خود کردهاند، با بهرهگیری مناسب از سیستم آموزشی خود و سرمایهگذاری مؤثر، موفق به دستاوردهای چشمگیری شدهاند. چرا سیستم آموزشی کشور در اولویت دولتها نبوده است؟ شکاف عمیق آموزشی در مناطق برخوردار و کمبرخوردار امروز در آزمون بینالمللی تیمز نمایان شده است، که این موضوع ضرورت اصلاحات را مطرح میکند.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأثیر شبکههای اجتماعی در کیفیت تحصیل دانشآموزان، اظهار داشت: شبکههای اجتماعی بهطور همزمان تأثیرات مثبت و منفی بر کیفیت آموزش دارند؛ در حال حاضر، برخی از دانشآموزان زمان زیادی را در این فضاها میگذرانند که باعث کاهش کیفیت مطالعات آنها میشود. اگر زمان سپری شده در شبکههای اجتماعی غیرهدفمند و تنها جنبه تفریحی داشته باشد، بدون شک تبعات نامطلوب فردی و اجتماعی خواهد داشت.
ابراهیمپور در پایان خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از عقبماندگی علمی و حفظ جایگاه کشور در رتبههای بالا، باید سواد استفاده از شبکههای اجتماعی را به دانشآموزان آموزش داده و تلاش کنیم تا زمان استفاده از این فضاها به شکل مطلوب مدیریت شود؛ با این وجود، شبکههای اجتماعی تنها مقصر افت علمی دانشآموزان ایرانی در آزمون تیمز نیستند.
آزمون تیمز یک مطالعه بین المللی برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مقطع چهارم و هشتم است. زمان و نحوه ثبت نام آزمون تیمز به صورت چهار سال یکبار و توسط نمایندگان تیمز در ایران و آموزش و پرورش میباشد، معمولاً پس از برگزاری آزمون برای داوطلبان حائز شرایط، نتیجه به کشورها اعلام میشود که کمک زیادی در بهبود سیستم آموزشی خواهد داشت.
آزمون تیمز یک مطالعه بین المللی است که به بررسی و مقایسه عملکرد دانش آموزان در علوم و ریاضیات در کشورهای مختلف میپردازد. این آزمون هر چهار سال یک بار برگزار میشود و به ارزیابی دانش و مهارتهای شاگردان در مقاطع چهارم و هشتم پرداخته میشود. اطلاعات به دست آمده از این آزمون به کشورهای شرکت کننده کمک میکند تا روشهای آموزشی و سیستمهای آموزشی خود را بهبود بخشیده و درک بهتری از روند یادگیری در زمینههای ریاضیات و علوم پیدا کنند.
انتهای پیام/