شناسهٔ خبر: 70844756 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین عنوان کرد:

نقش مهم تربیت‌یافتگان مکتب زینب (س) در انتقال پیام عاشورا

معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین گفت: سُفرایی که زینب کبری (س) در روضه‌های خانگی تربیت کردند وارد خانه‌ها شدند و از همین طریق بسیاری از مردم نسبت به یزید قیام کردند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمود فیضی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تسلیت سالروز رحلت حضرت زینب (س)، اظهار کرد: بعد از واقعه کربلا وقتی کاروان اهل‌بیت (ع) حرکت کرد و به مدینه رسید یکی از کسانی که یاد شهد را زنده نگه داشت زینب کبری (س) بود که با برگزاری مجالس روضه بین زنان مدینه اهداف امام حسین (ع) را روشن و تبیین‌گری کرد و این بانوان را به عنوان سفیر به خانه‌ها می‌فرستاد.

معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین ادامه دارد: حضرت زینب (س) بانویی بود که در ۲ مقطع زمانی نقش آفرینی بسیار ویژه‌ای داشتند، ابتدا در ایام عاشورای حسینی یعنی زمانی که امام حسین (ع) هنوز به شهادت نرسیده بودند قبل از عاشورا و در وهله بعد پس از شهادت امام حسین (ع) نقش دیگری را ایفا کردند.

وی افزود: با توجه به آن چه در کتب معتبر نقل شده است، حضرت زینب (س) در طول این ایام در صحنه کربلا حضور فعال داشتند چه قبل از اینکه جنگی درگیرد چه در هنگام جنگ و مداوای رزمندگان ایفای نقش پرستاری و تقویت روحیه رزمندگان را برعهده داشتند.

فیضی گفت: نقش اصلی زینب کبری (س) بعد از واقعه عاشورا اتفاق می‌افتد که انتقال دهنده پیام حسین بن علی(ع) به عالمیان بودند چراکه هدف حسین(ع) را باید یک نفر به گوش مردم جهان می‌رساند که ایشان به چه دلیل خانه و زندگی خود را در مدینه رها کرد به مکه آمد و از مکه به کوفه عزیمت کرد و در آخر هم ۱۰ محرم سال ۶۱ هجری به شهادت رسید.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) پیامی داشت که این پیام باید به دست جهانیان می‌رسید که آن فرد کسی جز زینب کبری(س) نبود و این حضرت هم با خطبه‌هایی که در مسیر اسارت در کوفه و شام قرائت کردند تبیین، روشنگری و بصیرت افزایی را رقم زدند که ای مردم پیام و تبلیغات دشمن فریبتان ندهد و بدانید هدف برادرم حسین بن علی (ع) احقاق حق بود.

معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: در مرحله بعدی پیام حضرت زینب (س) از حسین بن علی (ع) افشای ظلم بود چراکه باید معلوم می‌شد سر منشأ ظلم، ظالم است که مردم خیال نکنند خلیفه زمان یزید است پس یزید انسان درستی است بلکه باید سر منشأ فساد برای مردم روشن می‌شد.

وی افزود: حتی قبل از رسیدن به شام شروع کردند از امام حسین (ع) نکاتی را مطرح کردند و از خباثت یزید هم مطالبی بیان شد، تا اینکه به شام رسیدند و آنجا که اسرا را دست بسته در مراسم لهو و لعب خودشان وارد کردند زینب کبری (س) قیام کرد و برای دفاع از آرمان و تبیین هدف امام حسین (ع) بلند شد.

فیضی خاطرنشان کرد: وقتی که آن خبیث به زینب کبری (س) طعنه زد شما چطور واقعه عاشورا را دیدید؟ دیدید خدا ما را بر شما پیروز کرد؟ که زینب کبری (س) در این لحظه بلند شدند و فرمودند مارَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا یعنی من جز زیبایی چیزی ندیدم.

وی ادامه داد: خطبه‌های روشنگرانه و بصیرت افزای زینب (س) باعث شد یزید مجبور شود بگوید من کاری نکردم در حالی که خودش گفته بود اگر حسین بن علی (ع) با من بیعت نکند سر از بدن جدا کنید و سر برای من بفرستید.

معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: اگر خطبه‌های روشن‌گرانه حضرت زینب (س) نبود بعد از رسیدن اسرا اجازه برگشت به مدینه را نمی‌دادند و به عنوان یک اسیر و برده آنان را نگه می‌داشتند اما خطبه‌ها باعث شد نام حسین بن علی (ع) احیا شود.

انتهای پیام