شناسهٔ خبر: 70806751 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام حاجی‌ابوالقاسم:

تبیین محتوای سه‌گانه نهج‌البلاغه به انحای مختلف ضروری است + صوت

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: محتوای نهج‌البلاغه یادگار جاوید سیدرضی که در‌بردارنده بیانات و رهنمودهای امیرالمؤمنین(ع) است، شامل محتوایی در سه بخش خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت است که با توجه به اهمیت آن ضرورت دارد با استفاده از ابزارهای روزآمد در جهت تبیین درست آن اقدام شود.

صاحب‌خبر -
تبیین محتوای سه‌گانه نهج‌البلاغه به انحای مختلف امری ضروری استحجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاجی‌ابوالقاسم؛ مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با گرامیداشت سالروز میلاد حضرت علی(ع) گفت: نهج‌البلاغه یادگار جاوید سید‌رضی در جمع‌آوری فرمایشات گوهربار امیرالمؤمنین علی(ع) است؛ اثری ارزشمند مشتمل بر سه بخش خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌ها. هر کدام از این بخش‌ها حاوی مطالب و مسائل ارزشمندی است که قطعاً عمل به آن در زندگی امروز ما اثرگذار است. 
 
نماینده استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این نکته که با وجود همه این گرانسنگی اما بسیاری از این رهنمودها و آموزه‌های علوی مورد غفلت واقع شده است، گفت: در بخش خطبه‌ها به شکل مصداقی می‌توان به خطبه‌ای از ایشان موسوم به «خطبه متقین» اشاره کرد که در آن مولای متقیان، صفات متقین را بیان می‌کند؛ نکته جالب توجه اینکه راوی این خطبه یعنی شخصی به نام «هَمّام» پس از شنیدن این خطبه و بیان صفات متقین، از خود بیخود شده و از هوش می‌رود.
 
حاجی‌ابوالقاسم تصریح کرد: وقتی این صفات در این خطبه با چنان زیبایی و اثرگذاری بیان می‌شود و می‌تواند چنین تأثیری داشته باشد، لذا این نتیجه حاصل می‌شود که به شرط پرداختن به آن در این زمان نیز در مواجهه با مخاطبان، تأثیر عمیق خود را خواهد داشت و قادر خواهد بود روابط میان انسان‌ با انسان و انسان با خدا را اصلاح کرده و آن را به سمت کمال سوق دهد.
 
این حافظ کل قرآن کریم گفت: بخش دوم محتوایی نهج‌البلاغه همانگونه که اشاره شد، مربوط به نامه‌ها است و مجدد باید به این موضوع تأکید داشت که جمع‌آوری و تبیین این نامه‌ها نیز بسیار مورد نیاز است. به عنوان نمونه می‌توان به نامه آن حضرت به مالک اشتر اشاره کرد؛ نامه‌ای که به «عهدنامه مالک اشتر» مشهور است و امیرالمؤمنین(ع) در آن راه و رسم حکمرانی را بیان فرمودند و مسائلی همچون توجه و تأکید بر جایگاه مردم، ضرورت توجه به آنها، پرهیز از تبعیض و نزدیکی عده‌ای از دنیاطلبان به دستگاه حکمرانی را گوشزد می‌کنند. اگر چنین محتوایی به درستی مورد توجه و تأکید قرار گیرد، به واسطه آن می‌توان بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی را حل کرد.
 
<div id="video-display-embed-code_3729444"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4259732/3729444?width=400&height=300"></script></div>
 
این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: بخش سوم محتوایی نهج‌البلاغه، مشتمل بر حکمت‌های علوی است که بسیار ارزشمند است و به ویژه در بُعد حکمت‌های اخلاقی و حکمت‌های رفتاری، امیرالمؤمنین(ع) دستورات و رهنمودهای ارزشمندی را بیان کرده است که بسیار به آنها نیازمند هستیم.
 
وی با اشاره به مقوله محوری «جهاد تبیین» که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، گفت: در نسبت با نهج‌البلاغه و ضرورت تبیین آموزه‌ها و رهنمودهای علوی در جامعه، راهکارهای متعددی وجود دارد که از آن جمله سخنگاه‌هایی است که برخی آن را در اختیار دارند؛ سخنگاه‌های گفتاری و نوشتاری، رسانه و ابزاری که در اختیار صاحبان هنر است و باید با استفاده از خلاقیت و شگردهای هنری که به آن مجهز هستند به انحای مختلف در جهت تبیین این آموزه‌ها برآیند.
 
حاجی‌ابوالقاسم اظهار کرد: هر کدام از ما به سهم خودمان باید در این مسیر احساس وظیفه کنیم و منطبق بر اوضاع حاکم بر زمانه، با استفاده از ابزاری که در اختیار داریم، این مسئولیت مهم را به انجام برسانیم؛ معلم، استاد دانشگاه و جامعه هنرمندان با ابزار هنری، گوینده با ابزار گویندگی و فن بیان می‌توانند در مسیر روشنگری مبتنی بر محتوای نهج‌البلاغه اقداماتی صورت دهد به ویژه در شرایطی که دشمنان با پیاده‌سازی نقشه‌های شوم خود درصدد توطئه و خصومت با ما هستند، توسل به چنین محتوایی می‌تواند موجب قوام و تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی در برابر این هجمه‌ها شود.
 
وی در پایان و در پاسخ به این پرسش که چه توصیه و پیشنهادی برای گسترش نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی و نهج‌البلاغه‌دانی در جامعه دارید؟ گفت: ظرفیت‌هایی در این راستا وجود دارد که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. در بخش دانشگاهی می‌توان واحدهای درسی را با ایجاد واحدهایی مرتبط با نهج‌البلاغه افزایش داد یا در سازمان اداری و استخدامی، آموزش‌های ضمن خدمت منطبق با فرمایشات امیرالمؤمنین(ع) برگزار شود. مؤسسات و مراکز قرآنی نیز با حمایت‌های دولت می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین باشند، ائمه جمعه و جماعات و متولیان آموزش عمومی در کشور باید از محتوای سخنان قصار آن حضرت جزواتی تهیه و دوره‌های آموزشی مبتنی بر آن برگزار کنند.  
انتهای پیام