باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطیما میرزایی - از دیرباز همیشه یکی از اقلام ثابت و محبوب در میان خانوادههای ایرانی برای جشنها و مناسبتهای شاد و ولادتها شیرینی بوده است که در این روزهای سراسر جشن و ولادت نیز، بازارش بیش از پیش داغ است. اما مسئهای که چندی پیش رئیس اتحادیه قنادان مطرح کرد این بودکه شیرینی هم به صف کالاهای فوق لوکس پیوسته است؛ به طوری که حتی با وجود این که جزء جدایی ناپذیر خانههای ایرانیهاست، اما بسیاری از خانوادهها توان خرید آن را ندارند و تورم، کام آنها را تلخ کرده و این افراد ناچار شوند که آن را از سبد خرید خود حذف کنند.
به گفته علی بهرهمند، فروش شیرینی درمقایسه با سال گذشته، کاهش حدود ۳۰-۴۰ درصدی داشته است و یکی از دلایل گران شدن را مواد اولیه عنوان کرده که این موضوع در قیمت نهایی شیرینی نیز، تأثیرگذار بوده است.
رئیس اتحادیه قنادان با اشاره به این که اگرچه در حال حاضر با کمبود مواد اولیه روغن روبهرو نیستند، اما افزایش قیمت روغن به عنوان یکی از مواد اولیه مهم برای تهیه شیرینی باعث نگرانیهایی برای این صنف شیرین شده است؛ به طوریکه دلالان روغن بر بازار شیرینی سایه انداختهاند و روغنی که در دو ماه گذشته با قیمت کمتر از یک میلیون به فروش میرسید را الان، با وزن ۱۶ کیلویی با نرخ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان میفروشند.
علی بهرهمند، رئیس اتحادیه قنادان در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با شرایط کنونی بازار شیرینی در ایام ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر گفت: با توجه به این که ما ایرانیها در مناسبتها و جشنهای مختلف حتی شده یک جعبه شیرینی خریداری کنیم این کار را انجام میدهیم و از آنجایی که ولادت حضرت علی علیه السلام و روز پدر را پیشرو داریم بازار شیرینی داغ است.
رئیس اتحادیه صنف قنادان با اشاره به استقبال مردم از شیرینی در این ایام ادامه داد: میزان خرید مردم در چنین ایامی در مقایسه با روزهای عادی افزایش پیدا میکند و به همین دلیل، همکاران ما در قنادیهای سطح شهر آمادگی لازم برای عرضه شیرینی به مشتریان را دارند. چون همیشه در ایام جشن و شادی مثل ولادتها و مناسبتهای مختلف، شیرینیها و محصولاتی که مشتریان نیاز دارند را به میزان کافی تولید میکنند تا در خدمت آنها باشند و هیچ مشکلی برای تهیه شیرینی وجود ندارد.
او افزود: در ایامی مثل ولادت حضرت علی علیه السلام و روز پدر معمولاً مشتریان از شیرینیهای تر، دانمارکی و کیکهای کوچک بیشتر استقبال میکنند.
گفتنی است که اگرچه چندی پیش، رئیس اتحادیه قنادان اعلام کرد که از سال ۱۴۰۰ قیمتگذاری شیرینی توسط واحدهای صنفی صورت میگیرد و اعلام قیمت توسط اتحادیه قنادان انجام نمیشود و هر واحد شیرینیفروشی بر اساس کیفیت و شرایط منطقه محل کسب خود به قیمتگذاری میپردازد ولی تأکید کرد که این موضوع باعث نمیشود تا نظارتها و بازرسیها از چشم اتحادیه قنادان پنهان بماند.
او همچنین، به مردم توصیه کرد که حتماً از واحدهای دارای پروانه کسب به خرید شیرینی بپردازند؛ بنابراین باید دید که آیا اتحادیه نظارت جدی بر قیمتگذاری و فروش این خوراکی دوست داشتنی و در عین حال، سوپرلوکس خواهد داشت و فروش آن طبق نرخنامه انجام خواهد شد؟