به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین پورفرزانه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری امروز اظهار داشت: در صنعت هوانوردی چند مولفه مهم وجود دارد یکی از آن ناوگان هوایی است که ناوگان به فرودگاه احتیاج دارد، عنصر دیگر نیروی انسانی است و به منابع انسانی آموزش دیده نیاز داریم تا بتوان از ناوبری و ناوگان به درستی استفاده کنیم و در نهایت این منابع انسانی به پشتیبانی نیاز دارد.
وی ادامه داد: این چهار عنصر باید در کنار هم قرار باشند تا کارکرد درستی داشته باشند و در این صورت حاکمیت با قانونگذاری صحیح میتواند هرم صنعت هوانوردی را هدایت کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از موضوعات پیری ناوگان است و کیفیت و تعداد ناوگان مورد نقد باید قرار بگیرد و این ناوگان نیازمندی کشور را رفع نمی کند، گفت: در دورهای تصمیم گیریهایی در گذشته منجر به ناترازی در رشد فرودگاه و ناوگان شد.
وی با تاکید بر اینکه با رشد ناموزون بین فرودگاهها و هواپیماها مواجه هستیم، افزود: در حال حاضر ١۵ -١۶ میلیارد دلار دارایی فرودگاهی داریم و فرودگاه که یک عنصر از بدنه و کالبد صنعت هوانوردی است، رشد ١۶ میلیارد دلاری داشته و در این بخش رتبه نهم در دنیا را داریم اما و به لحاظ شاخص بهرهوری در رتبه ۵۴ قرار داریم. نکته مهمتر اینکه به لحاظ شاخصهای کیفی پروازها و نظارت بر ایمنی در خاورمیانه از از کشور یمن بالاتر هستیم .
پورفرزانه تاکید کرد: از سوی دیگر در ناوگان ١٨٠ هواپیما به ارزش یک میلیارد دلار است یعنی در حالی که ١۶ میلیارد دلار فرودگاه داریم اما تنها یک میلیارد دلار هواپیما داریم و رشد کالبد و بدنه رشد ناموزون است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر ٩٠ درصد پروازها در ١٠ فرودگاه انجام میشود در حالی که یک استان ٧ فرودگاه دارد و فقط برای پروازهای اربعین و حج پرواز انجام میدهد اما با این وضعیت باز هم فشار بر روی صنعت و دولت است تا فرودگاه جدید ساخته شود. در حالیکه می توان این اعتبارات در ناوگان سرمایهگذاری کرد.
وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره فشار استانی برای راه اندازی فرودگاههای جدید اظهار داشت: بیش از ١٠ تقاضا برای ساخت فرودگاه جدید داریم و نگران افزایش این ناترازی در صنعت را داریم.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره استفاده از تاکسیهای هوایی در فرودگاه کوچک اظهار داشت: برای راهاندازی تاکسی هوایی بستری دیده نشده است و میتوان با ناوگان سبک این فرودگاههای کوچک را اقتصادی کنیم. در حال حاضر بیش از ١٠ تاکسی هوایی در کشور وجود دارد و باید جابهجایی مسافر در فرودگاههای کوچک را به سمت ناوگان زیر ١٩ نفره ببریم.
وی از راه اندازی تاکسی هوایی بین جزایر کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر تاکسی هوایی برای پایلوت بین فرودگاه پیام و فرودگاه زنجان راهاندازی میشود و به دنبال این هستیم که بین جزایر بندرعباس- بوموسی و کیش و هندورابی راهاندازی شود.
وی با تاکید بر اینکه باید شاخص بهرهوری را از رتبه ۵۴ در دنیا بالا ببریم و آن را حداقل به رتبه ۴۴ برسانیم، اظهار داشت: به دنبال این هستیم که به افزایش تعداد فرودگاههای کشور، کیفیت آن را بالا ببریم و تجهیزات فرودگاه را توسعه دهیم و ناوگان را توسعه دهیم. معتقدیم تعداد فرودگاههای کشور کافی است و باید به ارتقای کیفیت ورود کنیم.
پورفرزانه تاکید کرد: امور فرودگاهی و توسعه و ارتقای کیفیت آن باید به بخش استانی واگذار شود و استانداریها با همکاری بخش خصوصی به دنبال توسعه فرودگاهی باشند.