کسانی کە روزی تصمیم گرفتند تا به جنگ بیسوادی در جامعه بروند و به کسانی آموزش خواندن و نوشتن بدهند که به هر دلیلی در مدرسه نتوانستند تحصیل کنند و از علم و آموزش جا ماندند، کسانی که همه عمر خود را در راه باسواد کردن افرادی گذاشتند که حتی توانایی خواندن و نوشتن اسم خود را نداشتند، اما امروز بسیاری را به خیل باسوادان جامعه پیوند دادهاند.
این افراد همه عمر خود را در این راه گذاشته است، چه روزها که با بیمهری افراد بیسوادی روبرو شده که حتی حاضر نشدهاند برای ریشهکن کردن بیسوادی خود قدم موثری بردارند، چه روزها که ناامید از درِ خانههای افراد بیسواد بازگشته است، اما با این حال کوتاه نیامدە و آنها را مجاب کردە است تا به کلاس درس بیایند و از درخت علم بهرهای ببرند؛ چه روزها که تعداد دانش آموختگانش به حد نصاب نرسیده و ناامید و خسته به راه خود ادامه داده تا بلکه درخت زحماتش روزی ثمر بدهد و به بار بنشیند.
بدون بیمه و حقوق ماهیانه، همه روزهای جوانیاش را در راه روستاها گذرانده است، با این امید که شاید در کنار ریشهکن کردن بیسوادی، تلاشهای مداومش در این راه روزی به استخدامی آموزش و پرورش ختم شود.
به گفته مریم یکی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی، من یک دخترم، در تمام روزهای جوانی دخترانهام در راه روستاها و با زبان خواهرانه به دنبال جذب افراد بیسواد بودم و حال زمان ماست که تلاشهایمان بعد از این همه سال به ثمر بنشیند.
وی افزود: از همە اینها کە بگذریم، حال بعد از این همه سال تدریس و وقت گذاشتن برای ریشهکن کردن بیسوادی، سالهاست که معترض به قانونی هستند که مجلس برای نهضتیها تصویب کرد، قانونی که فقط نهضتیهای قبل از سال ۹۲ را شامل میشد و تعداد زیادی از افراد باتجربه در این راه از این قانون جاماندند.
وی ادامه داد: حال که آموزش و پرورش اعلام کرده نیاز بسیار زیادی به نیرو دارد، قصد دارد تنها با برگزاری آزمون ماده ۲۸ نیروهای خود را جذب کند و افرادی هم که در نهضت سوادآموزی سابقه دارند، تنها با شرکت در این آزمون و قبولی در آن میتوانند جذب آموزش و پرورش شوند.
آموزشیاران سوادآموزی بیسواد نیستند
فرناز یکی از معلمان نهضت سوادآموزی از نوع دیدگاه جامعه به این افراد گلهمند است و میگوید: اغلب باور جامعه بر این است که معلمان نهضت سوادآموزی بیسواد هستند و کار زیادی از دستشان بر نمیآید.
وی ادامه میدهد: ای کاش قبل از قضاوت کردن کلاسی را اداره میکردی که یک زن خانهدار که هزار تا مشغله دارد، دارای فرزند و همسر است و از مادر شوهر پیرش پرستاری میکند و تن به سوادآموزی نمیدهد تا بدانی چه سختیهایی در این راه کشیدیم و حالا همان زن بهتر از من و شما میتواند قرآن بخواند و در خواندن و نوشتن هیچ مشکلی ندارد.
سعیده آموزشیاران نهضت سوادآموزی دیگری هم میگوید: چه کسی میگوید معلمان نهضت سوادآموزی بیسواد هستند؟ من خودم یک معلم نهضت هستم با مدرک دانشگاهی که جوانیم پای سوادآموزی رفته، در کوچه پس کوچههای این شهر و در روستاها خانه به خانه افراد بیسواد را شناسایی و آنها را در کلاس درس جمع کردهام، حالا که سنی از ما گذشته باید بنشینیم و بار دیگر با افرادی که هیچ سابقهای در امر تدریس ندارند، بار دیگر در آزمون رقابت کنیم تا بلکه جذب آموزش و پرورش شویم.
مهری هم میگوید: آموزشیاران نهضت سوادآموزی بدون اینکه بیمه و حقوق ماهانه داشته باشند، در امر ریشهکنی بیسوادی تلاش میکنند، حال در کجای دنیا افراد با سابقه را رها میکنند تا بروند با آزمون معلم جذب کنند؟ هرچند کە مشکل ما برگزاری آزمون نیست، مشکل ما عدم جذب بدون آزمون نهضتیها است.
وی ادامه داد: آموزشیاران بعد از ۹۲ آزمون خود را پس دادند و سابقه و تحصیلات زحمات این قشر ستودنی است و امید است مسئولان در جذب این افراد شایسته همت به خرج بدهند.
نهضتیها امتحان خود را در تدریس پس دادەاند
آرزو آموزشیاران نهضت سوادآموزی دیگری هم میگوید: درست است که امر معلمی مقدس است، اما تدریس در نهضت به مراتب سختتر از مدرسه است، پس قبول کنیم کسی که میتواند ذهن یک بزرگسال که سختتر یاد میگیرد و صبر بیشتر میخواهد را با علم و سواد آشنا کند به راحتی میتواند کودکی که ذهنش همچون یک پارچه سفید و آماده یادگیری است را آموزش دهد.
وی عنوان کرد: نهضتیها میتوانند با کوله باری از تجربه به کلاسه درس بروند، زیرا نهضتیها امتحان صبر و بیتجربگیهایشان را در کلاس نهضت پس دادهاند و مانند یک معلم با تجربه وارد کلاس درس میشوند.
تعیین تکلیف آموزشیاران سوادآموزی در دست آموزش و پرورش استان نیست
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان گفت: در شرایط کنونی کار کردن در حوزه نهضت سوادآموزی کار سخت و طاقت فرسایی است و خود استخدام آموزش دهندهها به یک چالش اساسی در حوزە آموزش و پرورش تبدیل شده است.
هاشم ناظمی جلال در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: تعداد آموزشیاران نهضت سواد آموزی بسیار زیاد و قریب بە یک هزار نفر در حوزه سوادآموزی فعالیت دارند کە این افراد هم حق و حقوقی دارند و یکی دو مورد هم نیستند.
وی عنوان کرد: آموزشیاران در سالهای گذشتە و همە آنها براساس مدرک تحصیلی لیسانس و جذب حوزە سوادآموزی شدند، اما هنوز جذب استخدام رسمی آموزش و پرورش نشدەاند و از طرف موسسههایی که طرف قرارداد آموزش و پرورش هستند، جذب این موسسەها شدە و بعد از انجام مراحل گزینش وارد حوزە سوادآموزی شدەاند.
ناظمی جلال با بیان اینکه جذب استخدام رسمی آموزشیاران سوادآموزی بە یک چالش اساسی تبدیل شدە است، افزود: بحث استخدام آموزشیاران سواد آموزی در دست آموزش و پرورش نیست و یک روندی دارد کە امیدواریم این اتفاق بە زودی بیفتد و بعضی از این افراد بیش از ۱۰ الی ۱۲ سال در این مجموعە فعالیت دارند، تعیین تکلیف شوند.
وی ادامە داد: قانونی داشتیم در سال ۱۳۹۹ و ۱٤۰۰ تحت عنوان تعیین تکلیف کە در این قانون آموزشیاران سوادآموزی، معلمان قرآنی، مربیهای پیش دبستانی قبل از سال ۱۳۹۲ و حتی سرباز معلمهایی کە مربوط بە سال ۱۳٨۲ بودند، جذب آموزش پرورش شدند کە حدود ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از این طریق در استان کردستان جذب آموزش و پرورش شدند.
در حد اختیارات خود پیگیر جذب آموزشیاران سوادآموزی هستیم
ناظمی جلال در ادامه بە بحث درخواست آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی مبنی بر تعیین تکلیف و جذب آنها بە بدنە آموزش و پرورش اشارە کرد و گفت: تا آنجایی کە در حد توان و اختیارات آموزش و پرورش استان بودە، پیگیری شدە است، اما بحث جذب آموزش دهندگان یک بحث فرااستانی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان تصریح کرد: در بحث جذب آموزشیاران سواد آموزی چە استاندار قبلی و چە استاندار فعلی استان پای کار هستند و مکاتباتی در این خصوص صورت گرفتە است، اما واقعیت امر این است کە جذب آموزشیاران نهضت سواد آموزی امری فراتر از آموزش و پرورش است و باید در سطح وزارتخانه و گاهی فراتر از وزارتخانە نیز باید بە حل این چالش کمک کنند.
انتهای پیام