شناسهٔ خبر: 70788493 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشق همدلی دانش‌آموزان گیلان با مصرف بهینه انرژی

رشت - ایرنا - مصرف بهینه انرژی تکلیفی برای همه و فرصتی برای رعایت حقوق شهروندی و تمرین مسئولیت اجتماعی است؛ دانش‌آموزان گیلان نیز با همراهی معلمان همگام با سایر بخش های جامعه ضمن مصرف درست انرژی؛ همدلی و نوعدوستی را از منزل تا مدرسه مشق کرده و تلاش می کنند در کاهش انرژی نقش آفرین باشند.

صاحب‌خبر -

پویش ۲ درجه کمتر که چندی پیش در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ مصرف بهینه انرژی در بخش های مختلف از جمله خانگی و نیز کسب و کارها در کشور راه‌اندازی شده بود مورد اقبال عموم مردم قرار گرفت، محور این پویش و عملکرد موثر آن در میزان همراهی مردم است که می‌تواند نقش مهمی در مصرف انرژی و پایداری شبکه گاز و برق کشور در زمستان امسال داشته باشد.

راه‌اندازی و پیوستن مردم به پویش ۲ درجه کمتر طرح مقطعی دولت برای مدیریت شرایط در زمستان امسال با ظرفیت‌های محدود موجود و حمایت از بخش صنعت و اقتصاد کشور و روی پا نگاه داشتن آنهاست، اکنون که از مرحله ابتدایی بحران انرژی گذر کردیم ضروریست تا همچنان فرهنگ‌سازی در این حوزه تداوم یافته و مصرف بهینه آب، برق و گاز مدام مورد توجه قرار گیرد.

۲ درجه کاهش دما، معادل صرفه‌ جویی ۵۰ میلیون مترمکعب گاز در زمستان کنونی است با کاهش ۲ درجه‌ای دما و صرفه‌جویی ۱۵ درصدی روند گازرسانی پایدار می‌شود و انتقال گاز به مناطق سردسیر مختل نمی‌شود، وقتی این پویش محقق شود، نیروگاه‌ها از گاز کمتری برای تولید برق استفاده می‌کنند این یعنی مازوت‌سوزی کمتر و هوای پاک‌تر.

در این میان دانش‌آموزان به عنوان نسل پایه با نقشی محوری در اصلاح رویه‌ها و امور در جامعه می توانند در ترویج و گسترش فرهنگ بهینه‌سازی مصرف انرژی اثری دایمی و پیوسته داشته باشند، آنان با درک اهمیت مصرف بهینه انرژی و دریافت آموزش‌های صحیح از سوی معلمان می توانند نقشی ماندگار و کلیدی در این حوزه داشته باشند.

از آنرو که امروز دیگر همه می دانند و می دانیم که برای مانایی آموزش هایمان و فرهنگ‌سازی در هر حوزه ای باید از کودکان و نوجوانان شروع کنیم که رویه‌ها و آموزش‌ها به تعبیری ملکه ذهنشان و تبدیل به عادت شود، بویژه که امروز در عصر فرزندسالاری نفوذ و اثر آنان در خانواده با توجه به سماجت و حساسیت آنان به لحاظ سنی و شرایط، بسیاری برجسته است.

موضوع و بحران انرژی مساله‌ای جهانی است چنانکه برخی جنگ آینده را نه بر سر آب بلکه بر روی انرژی می دانند و شرایط سال‌های اخیر کشور هم نشان داده که اهمیت این موضوع در زندگی تک تک اعضای جامعه و پیشبرد امور کشور تا چه حد مهم است و در راستای فرهنگ‌سازی این امر راهی نداریم جز آنکه به سراغ دانش آموزان وکودکان برویم.

وزیر آموزش و پرورش پیشتر ضمن استقبال از پویش کاهش ۲ درجه‌ای دما به خبرنگار ایرنا گفته بود: با کمک هم و فقط با کاهش ۲ درجه از دمای اتاق‌هایمان، کلاس‌های درس و محل کارمان؛ زمستان گرمی را مهمان خانه‌های همه هم میهنانمان کنیم.

با کمک هم و تنها با کاهش ۲ درجه از دمای اتاق هایمان، کلاس‌های درس و محل کارمان، زمستان گرمی را مهمان خانه‌های همه هم‌ میهنان خود کنیمعلیرضا کاظمی درباره پویش کاهش ۲ درجه‌ای دما خطاب به خانواده‌ها و دانش‌آموزان عنوان کرده بود: شما عزیزان همدل و همراه، در تمامی مقاطع تاریخی این کشور ثابت کرده‌اید که برای ایران، همواره در کنار هم بوده‌اید؛ هر جا که نیاز به فرهنگ‌سازی داشتیم، دستگاه تعلیم و تربیت پیش از هر بخش و مجموعه ای خوش درخشیده است.

وی افزوده بود: امروز که کشور با ناترازی انرژی روبروست، برای داشتن ایران گرم بازهم نیازمند همراهی موثر شما هستیم، حتما پیام رئیس جمهور را با موضوع: «۲ درجه کمتر» دیده‌اید ...! اما فرزندان من؛ دانش‌آموزان عزیز و آینده‌سازان کشور، هیچ به اهمیت این کار بزرگ به ظاهر کوچک فکر کرده‌اید؟ می‌دانید که هر ۲ درجه کاهش دمای وسایل گرمایشی، معادل صرفه‌جویی ۵۰ میلیون مترمکعب گاز است و هر دو درجه کاهش دمای وسایل گرمایشی، معادل صرفه‌جویی ۵۰ میلیون مترمکعب گاز است.

بیشتر بخوانید:

تولید و اشتغال را با پیوستن به پویش ۲ درجه کمتر حفظ کنیم

حفظ امنیت شغلی ۱۰ هزار کارگر در گیلان با مصرف بهینه انرژی

مشق همدلی دانش‌آموزان گیلان با مصرف بهینه انرژی

در واقع باید با آموزش‌های صحیح و ماندگار به کودکان و خردسالانمان تلاش کنیم؛ عمل الگوی صحیح مصرف به عادت فرزندانمان تبدیل شود و این کار را با میل و رغبت انجام دهند که این امر با توجه به میزان اثرگذاری فرزندان در خانواده می تواند اثر ماندگار و موجی در سطح را رقم زند.

دانش‌آموزان گیلان تاکنون در اجرای پویش‌هایی از جمله درختکاری «در سایه مادر»، «همه جا با کتاب»، «یلدای مهربانی» و «پویش عید تا عید با هدف کمک به نیازمندان» نقش آفرین بودند اما اثرگذارترین آموزش ها نه تنها در این قشر که بر کل جامعه در موضوع کمربند ایمنی رخ داد.

این بار نیز با پیوستن به پویش ۲ درجه کمتر و مصرف بهینه انرژی در مدرسه و منزل همدلی و نوعدوستی را مشق کردند.

کیان نیکبخت دانش‌آموز یکی از مدارس رشت به خبرنگار ایرنا گفت: همراه پدر و مادرم در پویش ۲ درجه کمتر شرکت کردم و با پوشیدن لباس‌های گرم، دمای منزل را کاهش دادیم تا همه مردم از نعمت گاز برخوردار باشند، صرفه جویی در مصرف انرژی نه تنها در مواقع بحرانی بلکه همیشه باید مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه همه ما باید با همراهی همدیگر در حفظ ذخایر کشور تلاش کنیم، اضافه کرد: کاهش۲ درجه کمتر دمای منزل، راهی ساده اما مهم برای مدیریت انرژی در کشور است و باید همواره به این موضوع توجه شود.

۲ درجه کمتر راهی ساده اما مهم برای مدیریت انرژی در کشور و حفظ آن برای آیندگان است. وی از همسالان خود خواست تا در مصرف انرژی برق، آب و گاز صرفه جویی کنند، گرمای منزل خود را کاهش دهند تا همه مردم از انرژی گرمایی استفاده کنند.

یسنا درودی یکی دیگر از دانش‌آموزان گیلان با بیان اینکه همه ما باید در مصرف برق و گاز صرفه جویی کنیم تا مردم در مناطق دور دست کشور از این نعمت‌ها بهره‌مند باشند گفت: ما باید با استفاده بهینه؛ آب، برق و گاز را هدر ندهیم و انرژی‌ را برای آیندگان حفظ کنیم.

وی از همه مردم و همسالان خود خواست تا همواره با استفاده درست از انرژی در پایداری شبکه برق و گاز همکاری کنند.

ضرورت مصرف مسئولانه انرژی در جامعه

معلم به عنوان قشر تاثیرگذار جامعه در فرهنگ سازی مصرف بهینه انرژی در بین دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها نقش مهمی دارد، معلمان در کلاس‌های درس با بیان ضرورت مصرف درست انرژی و حفظ آن برای آیندگان می‌توانند دانش‌آموزان را به این کار ترغیب کنند.

رضوانه طاووسی یکی از معلمان گیلانی با تاکید بر ضرورت مصرف بهینه انرژی و فرهنگ سازی آن گفت: ما معلمان باید در کنار قشرهای مختلف جامعه به پویش ۲ درجه کمتر بپیوندیم و دانش‌آموزان را نیز برای مشارکت در این پویش ترغیب کنیم.

وی با بیان اینکه کاهش ۲ درجه دما در منزل و محل کار، مصرف مسئولانه انرژی در جامعه است، اظهار کرد: فرهنگ مصرف بهینه انرژی باید در جامعه نهادینه شود، مدرسه مکانی برای فرهنگ سازی استفاده درست از انرژی و ترویج آن در بین خانواده‌ها و جامعه است.

مدرسه مکانی برای فرهنگ سازی استفاده درست از انرژی و ترویج آن در بین خانواده‌ها و جامعه است. طاووسی با تاکید بر اینکه معلمان در کلاس درس باید فواید مصرف درست انرژی را برای دانش‌آموزان تبیین کنند، اضافه کرد: دانش‌آموزان باید بدانند که با مصرف بهینه انرژی همه خانواده‌ها در دورترین مناطق کشور از نعمت گاز برخوردار می‌شوند و زمستان؛ بدون قطعی و مشکل جدی سپری خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید با کارها و اقداماتی ساده (۲ درجه کمتر) اما مهم؛ مهربانی، مشارکت و نوعدوستی را در جامعه گسترش داد، بیان کرد: نهادینه کردن و فرهنگ سازی مصرف بهینه انرژی در واحدهای آموزشی بین دانش‌آموزان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد؛ دانش‌آموزان انتقال دهنده آموزش‌ها به خانواده‌ها هستند.

این معلم با بیان اینکه مدرسه بهترین مکان برای تمرین مسئولیت اجتماعی است، اظهار کرد: باید لباس‌های گرم بپوشیم و درجه بخاری و شوفاژ را کاهش دهیم، با این کار همه مردم در استان‌های کشور از گاز برخوردار می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه هر یک از ما باید برای فرهنگ سازی مصرف بهینه انرژی نقش آفرین باشیم، بیان کرد: الگوسازی برای دانش‌آموزان باید از طریق بزرگترها انجام شود؛ ما معلمان، پدران و مادران نقش مهمی در فرهنگ سازی مصرف بهینه انرژی و ترویج آن در جامعه داریم.

مشق همدلی دانش‌آموزان گیلان با مصرف بهینه انرژی

راهکارهای مصرف بهینه انرژی تبیین شود

رضا اخوان معلم هنرستان ولیعصر ناحیه ۲ رشت نیز با اشاره به پیوستن خود و سایر اعضای کادر آموزشی این هنرستان به پویش ۲ درجه کمتر گفت: دانش‌آموزان و معلمان این مدرسه پیش از این هم به مصرف درست و صرفه جویی انرژی در مدرسه و منزل توجه داشتند.

وی با تاکید بر اینکه هر یک از ما باید برای حفظ ذخایر انرژی به پویش ۲ درجه کمتر بپیوندیم، اظهار کرد: چرایی مصرف بهینه انرژی، فواید و راهکارهای آن باید در مدرسه برای دانش‌آموزان تببین شود و آنان نیز این مباحث را به خانواده منتقل کنند، معلمان در فرهنگ سازی صرفه جویی انرژی نقش مهمی دارند.

چرایی مصرف بهینه انرژی، فواید و راهکارهای آن باید در مدرسه برای دانش‌آموزان تببین شوداین معلم بیان کرد: همچنین مصرف بهینه انرژی باید در جامعه برای دانش‌آموزان ملموس باشد؛ آنان نباید شاهد گرمای بیش از حد ادارات، بانک ها و سایر مکان‌ها باشند در غیراینصورت برای همکاری قانع نخواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر کاهش ذخائر گازوئیل از تابستان سال گذشته نسبت به امسال اظهار کرد: در این ارتباط ۲ مساله وجود دارد نخست آنکه چرا ذخایر انرژی کاهش یافت و دیگر اینکه در صورت عمدی بودن موضوع باید با مسببان برخورد شود و ابهام ناترازی انرژی برطرف گردد.

این معلم بیان کرد: دانش‌آموزان ذهن پرسشگری دارند و در مورد این موضوعات سئوال می‌پرسند و من معلم باید پاسخگوی آنان باشم.

با ورود موج سرما به کشور در پاییز رئیس جمهور از مردم خواست تا با کاهش ۲ درجه‌ای دمای محیط به صرفه جویی ۵۰ میلیون مترمکعب گاز کمک کنند که در راستای این همراهی و فرهنگ سازی مصرف بهینه دانش آموزان بهترین گزینه به دلیل آموزش پذیری بالای آنان است.

استان گیلان دارای افزون بر ۳۷۰ هزار دانش‌آموز است که در حدود چهار هزار واحد آموزشی تحصیل می‌کنند.