شناسهٔ خبر: 70784694 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شهدای ایران | لینک خبر

روی خوش صنعت مد جهان به پوشش اسلامی

جستجوی کاربران برای مدل‌ لباس‌های پوشیده از سال ۲۰۱۹ میلادی در اروپا تاکنون ۵۰۰ درصد افزایش داشته است. اروپا

صاحب‌خبر -

به گزارش شهدای ایران به نقل ازهمشهری ،علاقه عمومی به لباس‌های پوشیده در سال‌های اخیر به سرعت افزایش یافته و حجاب جایگاه خود را در صنعت مد جهانی به‎ویژه اروپا پیدا کرده است. از طراحی پوشش اسلامی شرکت ورزشی نایک برای ورزشکاران زن مسلمان گرفته تا طرح‌های برند معروف تامی هیلفیگر از پوشاک اسلامی، روزانه تعداد بیشتری از طراحان و برندهای مد وارد صنعت «مد پوشیده» می‎شوند.

اقبال به حجاب در اروپا از کجا شروع شد؟

«مد پوشیده» در واقع پوششی است که به جای برجسته کردن شکل بدن زنانه، آن را می‌پوشاند؛ خواه به دلایل اعتقادی یا ترجیح شخصی.

شلینا جنا محمد، معاون بخش برندینگ اسلامی آژانس تبلیغاتی خلاق Ogilvy، درباره اقبال روزافزون به حجاب در صنعت مد می‌گوید: «صنعت مد پوشیده در ابتدا یک حرکت مردمی بود که از طرف نسل رو به رشد زنان جوان مسلمان از جمله در انگلیس آغاز شد، کسانی که می‌خواستند با پوشش‎شان هویت اسلامی خود را ابراز کنند اما اغلب در بازار پوشاک لباس درخوری برای پوشیدن پیدا نمی‌کردند و سرخورده می‎شدند.»‌

ورود به بازاری که چندان جدید نیست
در گذشته، زنان مسلمان ساکن در کشورهای اروپایی دو گزینه اصلی در زمینه پوشاک داشتند: یا باید به فروشگاه‌های کوچک محلی مراجعه می‌کردند که پوشاک اسلامی را با واسطه وارد می‌کردند، یا باید به خیاط‌های محلی سفارش دوخت لباس می‌دادند. از اواسط دهه ۲۰۰۰ زمانی که اصطلاح «مد پوشیده»‌ رایج شد شرایط به تدریج بهتر شد و طراحان با توجه به افزایش تقاضا، گزینه‌های مدرن‌تر و شیک‌تر را ارائه کردند.

رشد 500 درصدی تقاضا
تارنمای پینترست انگلیس (Pinterest UK) در سال 2023 میلادی گزارش داده که جستجوی کاربران برای مدل‌ لباس‌های پوشیده از سال ۲۰۱۹ میلادی در اروپا تاکنون ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

دلایل اصلی این اقبال روز افزون، ترکیبی از عوامل اجتماعی و اقتصادی بوده است.

روزنامه فایننشال‌تایمز با اشاره به رشد جهانی صنعت مد حجاب، ارزش این بازار در سال 2024 میلادی را 402 میلیارد دلار برآورد کرده و نوشته است: «مسلمانان تا سال 2025 بیش از 31 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. دو سوم از این جمعیت کمتر از 30 سال سن دارند که جوانترین بخش مصرف کننده جهان به شمار می‌روند.»

ارزش جهانی صنعت مد حجاب

سال 2018 میلادی: 283 میلیارد دلار
سال 2019 میلادی: 402 میلیارد دلار