جوان آنلاین: کاظم برزگر، بازیگر نقش حاج محسن درباره نقش خود در این نمایش گفت: حاج محسن مردی است که همیشه در تمام مسائل زندگی تظاهر میکند و خودش نیست. این شخصیت کودک درون بسیار فعالی دارد که در بعضی از صحنهها مشخص است و خیلی دوست دارد در بین دوستان و فامیل بزرگی کند، اما واقعا از نظر شخصیت درونی بزرگ نیست.
او با اشاره به تجربهاش برای حضور در یک نمایش ایرانی ادامه داد: من پیش از این در بیش از ۱۰ نمایش ایرانی به ایفای نقش پرداختم. این نمایش هم یکی از همان نمایشها است، اما با قصه و کارگردانی متفاوت.
این هنرمند افزود: در این جنس نمایشها شاد کردن تماشاگر و خنداندن او خیلی مهم است. اما خنداندن مخاطب اصلا کار راحتی به شمار نمیآید، بلکه سراسر چالش است چراکه مخاطب ایرانی به هر سوژه یا حرفی نمیخندد. همچنین باید مواظب بود تا در این مسیر باعث به ابتذال کشیده شدن متن و اجرا نشد.
برزگر نمایش ایرانی را مورد پسند مخاطبان دانست و بیان کرد: اگر بخواهم از دیدگاه نیاز مخاطب و سلیقه مخاطب عام جامعه به نمایش ایرانی نگاه کنم، این گونه نمایشی بسیار مورد توجه تماشاگر است و شدیدا از آن استقبال میشود. مخاطب در این گونه نمایشی همذاتپنداری بیشتری با بازیگران خواهد داشت و فضای جامعه و تمام مسائل و دغدغههایی که روزانه با آنها درگیر است را با چاشنی کمدی و لبخند به تماشا خواهد نشست.
او با ابراز گلایه از روند تولید نمایش ایرانی بیان کرد: متاسفانه خیلی از کارگردانهایی که میشناسم برای مخاطب واقعی و عام جامعه نمایش کارگردانی نمیکنند. آنها برای انتخاب متن و کارگردانی بیشتر به هنرمندان و جامعه هنری توجه دارند تا مخاطب عام و دیگر اقشار جامعه. این بیتوجهی به سلیقه و نگاه مخاطب عام آنها را از تئاتر دور کرده است. حالا اینکه مخاطب عام چرا و به چه علت برخی از نمایشها را نمیپسندد؛ خودش توضیحات مفصل و جامعی دارد که باید در فرصت بهتری به آن توجه داشت.
این بازیگر در پایان سخنانش گفت: قطعا نمایش با کیفیت و تبلیغات درست و به موقع میتواند برای شناخته شدن این جنس از نمایشها موثر باشد و نه تنها در انتقال مفاهیم که در جذب تماشاگر نیز به درستی عمل کرده و بیش از پیش شاهد رونق سالنهای نمایشی و حضور هنرمندان روی صحنه نمایشهای ایرانی باشیم.
بازیگر نمایش «تو راهی» عنوان کرد:
خیلی از کارگردانها بیشتر به جامعه هنری توجه دارند تا مخاطب عام
«تو راهی» نمایش ایرانی - کمدی است که انتظار خانوادهای را پس از مرگ پدر برای تقسیم ارث و میراث به نمایش میگذارد. انتظاری که با حضور یک مسافر کوچک آنطور که باید پیش نخواهد رفت.
صاحبخبر -
∎