شناسهٔ خبر: 70781397 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

اجرای طرح «قاضی در مدرسه» در ۶۹ مدرسه استان البرز - اکونیوز

اقتصاد ایران: کرج - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز به اجرای برخی برنامه‌های پیشگیرانه در مدارس اشاره کرد و گفت: ۶۹ مدرسه استان البرز مجری طرح قاضی در مدرسه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، فرید نجف نیا در سومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز با موضوع «پیشگیری از آسیب‌های دانش‌آموزی» که به ریاست رئیس کل دادگستری و رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز و با حضور اعضای اصلی و مدعو در محل سالن جلسات حوزه رئیس دادگستری کل استان البرز برگزار شد، افزود: طرح قاضی از ابتدای مهرماه سال جاری در مدارس هدف این طرح آغاز شده است.

وی اظهار کرد: این طرح با هدف رشد، توسعه و ارتقای دانش و آگاهی‌های عمومی و حقوقی دانش‌آموزان، تقویت آموزش و مهارت‌های ارتباطی، تاب آوری و حل مسئله در دانش‌آموزان، تسری عدالت ترمیمی بر عدالت تنبیهی در جرایم مرتبط، تحقق بخشیدن به عدالت تربیتی، ایجاد ایمنی و بهداشت قضائی، آموزش نظم، قانون و مهارت‌های اجتماعی در ۶۹ مدرسه استان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش، مرکز امور وکلای قوه قضائیه و کانون وکلای استان آغاز شده است.

نجف‌نیا افزود: در قالب این طرح تاکنون ۲ هزار و ۵۲۹ نفر از دانش آموزان، ۶۶۶ نفر از والدین، ۳۰۶ نفر از مربیان با مشارکت ۵۱ نفر از قضات دادگستری، ۲۶ نفر از اعضای مرکز وکلای قوه قضائیه و ۱۸ نفر از وکلای کانون وکلا آموزش دریافت کرده‌اند.
مهمترین منشأ آسیب‌های دانش آموزان، خانواده‌ها هستند.

منیژه خاکی بختیار وند، سرپرست دفتر امور زنان و خانواده و پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه نیز در این نشست با بیان اینکه اجرای طرح نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان نماد فراز و فرودهای متعددی را داشته است و آئین‌نامه اجرایی آن در سال جاری ابلاغ شد، گفت: دادستانی کل کشور، وزارت دادگستری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این طرح پیوسته‌اند.

وی افزود: به زودی شاهد برگزاری اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان به ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور و دبیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خواهیم بود.

سرپرست دفتر امور زنان و خانواده و پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه بر آموزش والد گری و تاب‌آوری به والدین و دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: مهم‌ترین منشأ آسیب‌های دانش‌آموزی، خانواده است و ضرورت دارد که به عنوان اصلی‌ترین چالش دانش‌آموزان، به نقص تکالیف خانواده و والدین توجه شود و برای آموزش والدین و خود مراقبتی نوجوانان برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام شود.

بازماندگی از تحصیل مقدمه آسیب‌های اجتماعی است

علی حجر گشت، مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان البرز نیز در این نشست با تشریح غربالگری‌ها، مطالعات و پایش‌های انجام شده در مجموعه خود در حوزه آسیب‌های دانش‌آموزی پرداخت و حل آن‌ها را نیازمند ورود سایر دستگاه‌های متولی دانست.

وی در ادامه با اشاره به موضوع دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، گفت: دانش‌آموز بازمانده از تحصیل دانش‌آموزی است که به هر دلیلی در پایه اول ابتدایی ثبت نام نشده است که بازماندگی از تحصیل مقدمه‌ای برای آسیب‌های اجتماعی است و طبق آمار برگرفته از اداره کل ثبت احوال استان در سال جاری ۳۹ هزار ثبت نام در پایه اول ابتدایی انجام گرفته است.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان البرز با بیان اینکه بعد از غربالگری آسیب‌های دانش‌آموزی، رصد و پایش و سپس ارجاع به مراکز مشاوره صورت می‌گیرد، ادامه داد: در این راستا چهار مورد ارجاع به کمیته امداد، هفت مورد علوم پزشکی، ۵۳ مورد بهزیستی و دو مورد ارجاع به نیروی انتظامی از خروجی‌های مرکز مشاوره در سه ماه تحصیلی سال جاری بوده است.

وی نقش خانواده در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی را بسیار حائز اهمیت دانست و بیان کرد: بیشتر از دانش‌آموز باید به خانواده دانش‌آموز، آشنایی او با آسیب‌ها و مقابله والدین با آسیب‌ها پرداخت.

برچسب‌ها: