وی با اشاره به وضعیت ناوگان آمبولانسهای کشور اظهار داشت: از مجموع ۵۵۰۰ دستگاه آمبولانس موجود، نزدیک به ۳ هزار دستگاه فرسوده است و نیاز مبرمی به جایگزینی سریع این ناوگان وجود دارد.
وی ادامه داد: نزدیک به ۵۵ درصد از آمبولانسهای اورژانس فرسوده است و این فرسودگی چالشهای متعددی به همراه داشته که بخشی از آن به تحریمها مربوط میشود؛ چراکه امکان خرید مستقیم آمبولانس از خارج از کشور وجود ندارد.
سخنگوی اورژانس کشور با اعلام اینکه خودروهای داخلی با وجود پیشنهادهای ارائهشده، نتوانستهاند استانداردهای موردنظر کارشناسان سازمان را تأمین کنند، گفت: به همین دلیل، ما اکنون تنها از طریق واردات خودرو آمبولانس اقدام به نوسازی ناوگان اورژانس می کنیم.
یکتاپرست همچنین با اشاره به اقدامات انجامشده از ابتدای سال جاری یادآورشد: تاکنون ۲۵۴ دستگاه آمبولانس در مرحله نخست، ۱۰۸ دستگاه در مرحله دوم، و در این هفته نیز ۹۶ دستگاه دیگر تحویل گرفته و در سطح کشور توزیع شده است. با این حال، نیاز فعلی ما تنها برای جایگزینی آمبولانسهای فرسوده حدود ۳ هزار دستگاه است و به هزار دستگاه دیگر نیز برای رفع کمبودها در سیستم پیشبیمارستانی و بیمارستانی نیاز داریم.
وی در ادامه از برگزاری مناقصه تامین ۸۰۰ دستگاه آمبولانس در روزهای آینده خبر داد و تصریح کرد: برنامههای جدیدی نیز در دست اقدام است. طی یکی دو هفته آینده مناقصهای برای تأمین ۸۰۰ دستگاه آمبولانس دیگر برگزار می شود. همچنین پیگیریهای خوبی از مقام عالی وزارت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، صورت گرفته تا منابع مالی لازم تأمین شود.
چرا روند نوسازی ناوگان اورژانس کشور کُند است
یکتاپرست با اشاره به اینکه بخشی از این منابع از طریق اختصاص یک درصد مالیات ورود خودروها برای خرید آمبولانس تأمین خواهد شد، اضافه کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح سهشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ و در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ماده ۶۹ این لایحه موافقت کردند.
وی ادامه داد: بر اساس بند «ج» ماده ۶۹ قانون برنامه هفتم توسعه کشور، از ابتدای سال دوم برنامه، تمامی شرکتهای تولیدکننده و واردکننده خودرو و موتورسیکلت مکلفند حسب مورد بهازای فروش هر دستگاه خودرو، ماشینآلات سنگین و سبک و موتورسیکلت، یک درصد از قیمت فروش خود را پس از گردش خزانه، برای خرید و تحویل آمبولانس و موتورلانس به نسبت ۵۰ درصد برای جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و ۵۰ درصد برای سازمان فوریتهای پزشکی اورژانس کشور اختصاص دهند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا تجهیزات امدادی داخل خودروهای آمبولانس نیز از شرکت های خارجی تامین می شود، گفت: تمام آمبولانسهایی که تاکنون توزیع شدهاند، به طور کامل به تجهیزات استاندارد و موردنیاز مجهز هستند و اولویت ما استفاده از تولیدات داخلی با رعایت استانداردهای کیفی است.
آنچه مهم است اینکه خدمات فوریتهای پزشکی سال به سال نیازمند توسعه و نوسازی بوده و مدیریت زمان و مشکلات ترافیکی در مأموریتها نسبت به سالهای گذشته سختتر شده است.
فرسودگی ناوگان اورژانس ۱۱۵ از مهمترین چالشهایی است که سیستم بهداشت کشور با آن مواجه است. به طور قطع در کنار بودجه و کمک های دولتی کمک خیران در این زمینه می تواند چاره ساز باشد.