جوان آنلاین: مهدی چمران روز شنبه در همایش آموزش و ارتقای مهارتی شوراهای اسلامی شهر و روستا در دانشکدگان مدیریت کسب و کار دانشگاه تهران افزود: بنابراین تقسیمبندی شوراها بر اساس جمعیت و نیازهای خاص هر منطقه باید انجام شود تا به بهبود مدیریت و برنامهریزی کمک کند.
به گزارش ایرنا، وی درباره بودجههای کلانشهرها و مقایسه بین بودجه شهرداری تهران و بودجه عمرانی کل کشور گفت: به عنوان نمونه بودجه شهرداری تهران در سالهای گذشته بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است، در حالی که بودجه عمرانی کل کشور حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است. این تفاوت نشاندهنده نیازهای متفاوت و چالشهای مدیریتی در شهرهای بزرگ و کوچک است.
چمران درباره اهمیت مشارکت شهروندان در تصمیمگیریهای محلی اظهار کرد: در محیطهای کوچک، ارتباطات و انسجام اجتماعی بیشتر است. این شوراها به دلیل ارتباط نزدیک با مردم، میتوانند نیازهای محلی را بهتر شناسایی و برطرف کنند.
باید به نیازهای واقعی مردم توجه شود
رییس شورای اسلامی شهر تهران درباره مشکلات قانونی و اداری که مانع از تشکیل شوراهای محلی شد، ادامه داد: برای بهبود وضعیت، باید به نیازهای واقعی مردم و شرایط محلی توجه بیشتری شود.
وی در ادامه به چالشهای مدیریت شهری و نیازهای خاص برنامهریزی در شهر تهران و دیگر مناطق اشاره کرد و یادآور شد: برنامهریزیهای بلندمدت، مانند برنامههای ۲۰ ساله، در عمل به سختی قابل اجرا هستند و نیاز به اصلاحات مداوم دارند.
چمران با بیان اینکه در طرحهای جامع شهری مشکلاتی در پیادهسازی آنها وجود دارد، اضافه کرد: مدیریت شهری باید با نیازهای واقعی مردم و شرایط محلی هماهنگ باشد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران درباره اهمیت یادگیری از تجربیات مردم در طراحی شهری افزود: باید به روشهای انتخابی مردم در مسیرها و طراحی فضاهای عمومی توجه شود. مشکلات قانونی و اداری در زمینه مدیریت شهری نیاز به اصلاح قوانین دارد چون برای بهبود وضعیت، باید به آموزش و توانمندسازی اعضای شوراهای شهر توجه بیشتری شود.
وی درباره چالشهای آموزشی که اعضای شوراها با آن مواجه هستند، گفت: همانطور که به رشتههای دیگر نگاه تخصصی میشود باید به شورای شهر هم به این شیوه تخصصی نگاه کرد. دورههای آموزشی برای اعضای شوراها باید برگزار شود تا آنها بتوانند بهتر به وظایف خود عمل کنند.
چمران به عدم وجود سیستمهای مناسب برای ارزیابی و آموزش اعضای شوراها انتقاد کرد و ادامه داد: باید زیرساختهای آموزشی در این زمینه توجه شود. با آموزش آنها بتوانند به بهبود مدیریت شهری کمک کنند و به نیازهای واقعی مردم پاسخ دهند.
ضرورت برگزاری دورههای آموزشی برای اعضای شوراها
نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در همایش گفت: ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران به گونهای طراحی شده که از تسلط دیکتاتوری جلوگیری کند.
شاهرخ رامین افزود: در این نظام، برای هر مقام اجرایی، ناظری وجود دارد؛ به عنوان نمونه مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر بر دولت عمل میکند و استانداران، فرمانداران، شهرداران و دهیاران نیز تحت نظارت شوراهای مختلف قرار دارند، این زنجیره نظارتی به منظور اطمینان از اینکه امور بر اساس عقل و تدبیر و انتظارات مردم پیش میرود، طراحی شده است.
وی با بیان اینکه در بدنه وزارت کشور، افراد با تجربه ای وجود دارند که به زودی بازنشسته میشوند، اظهار کرد: این افراد به خوبی قوانین را میشناسند و تواناییهای بالایی دارند در حالی که بعضی از افرادی که در شوراهای شهر هستند تخصص لازم را ندارند که بر عملکرد فرمانداران و شهرداران نظارت کنند.
رامین ادامه داد: قانونی که میگوید مصوبات شوراها باید به تایید فرمانداری برسد، به نوعی نظارت را معکوس میکند و این موضوع باعث نگرانی است، اعضای شوراها باید دانش و مهارتهای لازم را برای نظارت بر افراد متخصص داشته باشند و بر این اساس، برگزاری دورههای آموزشی برای اعضای شوراها ضروری است.
مردم باید در سود و خدمات شهر سهم داشته باشند
رییس دانشکده مدیریت کسب و کار دانشگاه تهران نیز درباره تحلیل عملکرد شوراها در ایران و چالشهای مدیریت شهری گفت: شوراها از زمان تاسیس در دولت هفتم بر اساس قانون اساسی آغاز بکار کردهاند و از آن زمان تجربیات و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است.
رحمتالله قلیپور اضافه کرد: یکی از چالشهای اصلی در مدیریت شهری، درآمد پایدار است که برای کلانشهرها کمتر مشکلساز است، اما برای شهرهای کوچک و حومهها یک مساله جدی به شمار میآید.
وی افزود: مشارکت مردم در مدیریت شهری نیز از دیگر چالشهاست، فاصلهای بین مردم و مدیریت شهری ایجاد شده که باید برطرف شود.
به گفته وی، قوانین وضع شده توسط نمایندگان شوراها و مجلس باید به گونهای باشد که مردم در اجرای آنها مشارکت داشته باشند، اکنون مردم به دلیل عدم اعتماد به سیستم، تمایل کمتری به پرداخت مالیات و عوارض دارند.
قلیپور ادامه داد: مدیریت شهری باید به گونهای باشد که مردم به عنوان سهامداران شهر احساس کنند که در سود و خدمات شهر سهم دارند. این رویکرد به مدیریت شهری به سبک کسب و کار نیازمند تغییر نگرش است.
وی یادآور شد: دورههای آموزشی در دانشکده مدیریت کسب و کار برای اعضای شوراها و افرادی که به دنبال کاندیداتوری در شوراها هستند، طراحی شده و هدف این دورهها ارتقای دانش و تجربه در مدیریت شهری و ایجاد درآمد پایدار است.
رییس دانشکده مدیریت کسب و کار دانشگاه تهران بر جذب نیروی انسانی متناسب با نیازهای واقعی شهرداریها و ارائه آموزشهای لازم برای بهبود مدیریت شهری و افزایش رفاه مردم تاکید کرد و گفت: دورهای مدیریت شهری با همکاری دانشگاه تهران و با حضور اساتید مجرب در این حوزه برگزار خواهد شد.
وی در ادامه درباره مدیریت استراتژیک در مدیریت شهری و اهمیت آن اظهار کرد: مدیریت استراتژیک به عنوان رویکردی کلیدی برای اداره بهتر شهرها معرفی شده که شامل احساس مسوولیت همه عوامل درگیر در مدیریت شهری است.
قلیپور افزود: در این راستا، برگزاری دورههای آموزشی با محوریت حقوق و قوانین شهری، تصمیمگیری، مهارتهای نرم، نوآوری و کارآفرینی، مدیریت مالی و تأمین مالی پایدار، و مدیریت تضاد منافع مورد تاکید قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: یکی از نکات مهم در این دورهها، ضرورت آشنایی شوراها با مدلهای مختلف تصمیمگیری و ارتباطات است. همچنین، به چالشهای موجود در مدیریت مالی و نظام بودجهریزی اشاره شده و انتقادی به برنامهریزیهای پنجساله مطرح شده است. در این زمینه، تأکید بر استفاده از مدل «بک کستینگ» برای برنامهریزی و پیشبینی آینده وجود دارد.
وی ادامه داد: مدیریت تضاد و تعارض منافع نیز به عنوان یکی از مشکلات جدی شوراها مطرح شده که نیاز به راهکارهای موثر برای مدیریت این تعارضات احساس میشود در نهایت، دانشگاه تهران به عنوان نهاد آموزشی در این زمینه، به ارائه آموزشهای کاربردی و علمی برای اعضای شوراها و مدیران شهری پرداخته و هدف آن ارتقای دانش و تجربه در مدیریت شهری است و این دورهها به منظور بهبود کیفیت مدیریت شهری و افزایش رفاه شهروندان طراحی شدهاند.