شناسهٔ خبر: 70744928 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تفسیر «تسنیم»؛ سیرت الهی انسان در قرآن

تفسیر «تسنیم» از تفاسیر ارزشمند جهان اسلام است که طی بیش از ۴۰ سال کوشش و مجاهدت علمی - قرآنی آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، فقیه، عارف، مفسر قرآن و از مراجع عظام تقلید برای فهم و تدبر بیش از پیش اهل اندیشه و قرآن نگاشته شده است.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله العظمی جوادی آملی با انس دیرین با گنجینه قرآنی، تدریس تفسیر موضوعی قرآن را از دیرباز در مراکز علمی و دینی، حوزوی و دانشگاهی پی گرفته است، که جلوه بارز آن مجموعه وزین «تفسیر موضوعی قرآن کریم» در بیست مجلد است؛ که با سبک تفسیری قرآن به قرآن و بهره‌گیری از روایات معصومان (علیهم‌السلام) راه بهترین نگرش به کتاب الهی را همراه بیان ویژگی‌ها و خصایص زنده قرآن تبیین می‌کند. چهاردهمین جلد از تفسیر موضوعی تسنیم به سیرت الهی انسان در قرآن می‌پردازد.

بنا به توصیف قرآن کریم از بهشت، بهشتیان در باغ‌های پر نعمت الهی بر کرسی‌های خود می‌نشینند و از شرابی سر به مُهر به نام رحیق سیراب می‌شوند. مُهری که بر این شراب نهاده شده از مُشک است و قرآن دسترسی به آن را سزاوار رقابت و مسابقه می‌داند. این شراب در آمیخته با تسنیم است و تسنیم چشمه‌ای است که مقربان خدا از آن می‌نوشند.

به نظر علامه طباطبایی بنابر توصیف قرآن کریم چشمه تسنیم از شراب رحیق برتر است، زیرا این شراب به سبب آمیختگی با تسنیم دلپذیر می‌شود و از طرف دیگر، چون مقربان از تسنیم می‌نوشند، مرتبه آنان از نیکانی که با شراب رحیق سرمست می‌شوند والاتر است. اما صرف آمیخته بودن محتوای رحیق با تسنیم و وصف قرآن کریم از این ترکیب، نمی‌تواند دلیل برتری یکی بر دیگری باشد، مگر آنکه این برتری از طریق بعضی روایات اثبات شود، یا از معنای کلمه مقربان برتری خاصی نسبت به معنای کلمه ابرار به دست آید.

تفسیر «تسنیم» از تفاسیر ارزشمند جهان اسلام است که طی بیش از ۴۰ سال کوشش و مجاهدت علمی - قرآنی آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، فقیه، عارف، مفسر قرآن و از مراجع عظام تقلید برای فهم و تدبر بیش از پیش اهل اندیشه و قرآن نگاشته شده است. این تفسیر در شمار «تفاسیر قرآن به قرآن» جای دارد. روش مؤلف، ذکر آیه یا آیات مورد نظر و بررسی آنها طی چهار مرحله‌ است: «گزیده تفسیر»، «تفسیر آیه»، «لطایف و اشارات» و «بحث روایی». عنوان «تسنیم» مأخوذ از آیه ۲۷ سوره مبارکه مطففین در قرآن و نام چشمه‌ای در بهشت است.

انسان که برآیند ملک و ملکوت است، از سابقه ازلی و لاحقه ابدی برخوردار است. جانمایه انسانی، نفس نفیس اوست که گوهر یکدانه صدف هستی، قطیعه الهی و لطیفه ربوبی است. او به لحاظ هدف الهی و غایت اقصای خود به سوی محبوب و معشوق در حرکت است و تنها توشه راه و عصای کارامد، عنصر عظیم تقواست که کرامت عنداللهی را به همراه داشته و انسان را به محوریت تقوا، کریم می‌گرداند.
بشریت امروز به بحرانی گرفتار شده که رهایی از آن بسیار دشوار است. از این‌ رو ساحل‌نشینان عقل و وحی رسالتی بس سنگین دارند. چهاردهمین جلد از مجموعه «تفسیر موضوعی قرآن کریم»، در این رسالت به بخش‌های مختلف هستی انسان و جهات وجودی او می‌پردازد و می‌کوشد تا از دو جنبه علمی و عملی به تعریف انسان از دیدگاه قرآن بپردازد و با تشریح دو نحوه خلقت آدمی، اصل و فرع او را تبیین کند، پس در دو بخش و چندین فصل به صورت آدمی در کتاب الهی (مبادی سه‌گانه انسان در قرآن)، سیرت الهی انسان در قرآن کریم، خلافت و کرامت الهی انسان و... می‌پردازد.

تفسیر «تسنیم» در تفسیر هر آیه چهار مرحله را در نظر دارد: گزیده تفسیر، تفسیر آیه (مفردات)، اشارات و لطایف و بحث روایی که شاخصه ممتاز این تفسیر است.

سرانجام و پس از انجام نگارش ۸۰ جلد از تفسیر «تسنیم» اسفندماه سال جاری در همایش بین‌المللی «تفسیر تسنیم» این گنجینه نورانی به روی اهل معرفت و قرآن گشوده خواهد شد.