شناسهٔ خبر: 70732596 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

فرزند آیت‌الله مصباح:

آیت‌الله‌ مصباح پاسخ‌دهی‌ به شبهات‌ را از وظایف خود می‌دانست

فرزند آیت‌الله مصباح گفت: آیت‌الله مصباح یکی از وظایف مسلم و واجبات‌ تعینی‌ خود و جامعه روحانیت را پاسخ‌دهی‌ به شبهات می‌دانست و در سطوح‌ مختلف و بیان‌های هنری، علمی، عمومی، دانشگاهی و حتی دبستانی، زوایای‌ مختلف‌ موضوعات را تببین‌ می‌کرد تا ذهن مردم در برابر شبهات‌، مصون‌ شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام علی مصباح یزدی عصر امروز _پنجشنبه بیستم دی_ در چهارمین سالگرد بزرگداشت علامه مصباح یزدی (ره) اظهار کرد: بزرگان زیادی درباره آیت‌الله مصباح یزدی از جنبه‌های مختلف صحبت کرده‌اند و زوایای متفاوتی از فکر، منش و سیره او را بیان کرده‌اند؛ شاید یکی از جنبه‌هایی که بیشترین شبهه را درباره اندیشه و عمل او برای دشمنان و نادان‌ها ایجاد کرده، تفکر و اندیشه سیاسی ایشان است.

وی افزود: آیت‌الله مصباح به عنوان یک روحانی و وارث انبیا، احساس مسئولیت داشت و برای هدایت فکری جامعه و زدودن شبهات به سمت قله‌های کمال انسانی تلاش می‌کرد؛ به‌ویژه در زمینه مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام که تا قبل نهضت امام، تا حد زیادی مورد غفلت واقع شده و بیشتر بر آموزه‌های و عبادت‌های فردی اسلام مورد توجه و تبلیغ بود، تمرکز داشت تا برای مردم و نخبگان، این زوایا را روشن کنند، زیرا اساس و پایه نظام جمهوری اسلامی بر ابعاد اجتماعی اسلام مبتنی است.

فرزند آیت‌الله مصباح گفت: مسئله ولایت فقیه، نظریه‌ای است که در طول تاریخ اندیشه اسلامی توسط علمای بزرگ و از زمان غیبت صغری مطرح بوده‌است، اما به‌دلیل اینکه زمینه اجرا و ظهور آن در جامعه کم بوده، به اندازه دیگر مسائل روی آن کار نشده است؛ آیت‌الله مصباح می‌گفت با اینکه حدود ۶۰ سال است که درباره نظام سیاسی اسلام و ولایت فقیه تحقیق می‌کنم، گاهی سوالاتی پیش می‌آید که می‌بینم درباره آن تحقیق نکرده‌ام.

مصباح یزدی خاطرنشان کرد: آیت‌الله مصباح یکی از وظایف مسلم و واجبات تعینی خود و جامعه روحانیت را پاسخ‌دهی به شبهات می‌دانستند و در سطوح مختلف و بیان‌های هنری، علمی، عمومی، دانشگاهی و حتی دبستانی، زوایای مختلف موضوعات را تبیین می‌کرد تا ذهن مردم در برابر شبهات‌، مصون شود.

وی گفت: امروز برخی شبهات توسط غرب زده‌ها تکرار می‌شود و فکر می‌کنند که چون آیت‌الله مصباح در میان ما نیست، دیگر کسی جوابی برای آن‌ها ندارد؛ این وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند تا مسائل را برای مخاطبین مختلف تبیین کنیم؛ مهم‌ترین روش تبیین، این است که پایه‌های جمهوری اسلامی، ولایت فقیه، است که ستون انقلاب است.

فرزند آیت‌الله مصباح تصریح کرد: به قول نظریه‌پرداز آمریکایی، «نظام جمهوری اسلامی مانند پرنده‌ای است که یک بال شهادت و یک بال مهدویت دارد؛ اعتقاد به مهدویت مانع ناامیدی مردم می‌شود، زیرا می‌دانند پیروزی نهایی با آن‌ها است، بال شهادت باعث می‌شود از چیزی ترس نداشته باشند و شهادت را سعادت خود بدانند، مهم‌ترین قسمت این پرنده بلندپرواز قوی که تیرهای ما به سختی به آن می‌رسد، زره آن است که ولایت فقیه است و هرچقدر به این پرنده تیر بزنیم، مانع نابودی آن می‌شود. اولین کاری که نظام استکبار باید انجام دهد، این است که ولایت فقیه را از بین ببرد» و بعد راهکارهایی می‌دهد که چطور مبانی ولایت فقیه را در ذهن مردم به تردید بیندازیم.

وی ادامه داد: اگر کسی تصور درستی از معنای ولایت فقیه داشته باشد، می‌توان گفت که این مسئله، تصدیق بدیهی دارد، اما گاهی از فرط این حضور، این مسئله مورد غفلت قرار می‌گیرد و این وظیفه ماست که ابعاد مختلف آن را تشریح کنیم.

مصباح یزدی با اشاره به کتب این علامه برجسته افزود: آیت‌الله مصباح می‌فرمایند که انسان برای رفتاری که از خود نشان می‌دهد، به‌دلیل و انگیزه نیاز دارد که شامل رفتارهای فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌شود؛ گاهی این انگیزه یک غریزه حیوانی مانند گرسنگی است که ارزش انسانی زیادی ندارد؛ برای اینکه یک رفتار، ارزش انسانی پیدا کند، انسان را کامل‌تر و به خدا نزدیک کند، باید انگیزه‌ای از روی تفکر، عقلانیت و مبتنی بر در نظر گرفتن هدف الهی و رضای خداوند داشته باشد که مثال‌های مختلفی از یک عمل ساده مانند غذا خوردن تا انتخاب فرد صالح برای ریاست جمهوری برای آن وجود دارد.

وی بیان کرد: هر جامعه به یک نظام سیاسی نیاز دارد تا نظم‌، عدالت و سایر اهداف جامعه محقق شود؛ اسلام درباره نظام سیاسی می‌گوید که مرکز هستی، خداوند متعال است و هیچ فردی بر دیگری حق حکومت ندارد مگر اینکه خداوند به او چنین اجازه‌ای دهد و خداوند این ولایت را به پیامبر اکرم (ص) داده بود.

فرزند آیت‌الله مصباح یزدی تشریح کرد: پیامبراکرم (ص) از طرف خداوند و در غدیر خم این ولایت را به حضرت علی (ع) دادند؛ در زمان غیبت معصوم نیز نباید مسائل سیاسی تا زمان ظهور معطل بماند، بلکه حق حکومت به شبیه‌ترین مردم به ائمه از نظر تقوا، علم دین و مدیریت واگذار شده است؛ حق حاکمیت، قانون‌گذاری و اجزای آن و مشروعیت، مخصوص پیامبراکرم (ص)، جانشینان و نمایندگانی بود که در زمان غیبت تعیین کردند؛ این موضوع به معنای مشروعیت الهی است و مردم در انتخاب آن‌ها نقشی ندارند بلکه وظیفه بیعت با کسی که پیامبر (ص) تایید کرده را دارند؛ در زمان غیبت نیز این موضوع صادق است.

مصباح یزدی گفت: در زمان غیبت، ولی فقیه با اسم و مشخصات معرفی نشده‌است، بلکه گفته شده که مردم باید در بین کسانی که در معرض چنین مقامی هستند، بررسی کنند که کدام یک ویژگی‌های ذکر شده را دارند و اگر قادر به آن نیستند، به عالمان مراجعه کنند که مجلس خبرگان مسئول این موضوع است.

وی افزود: پس از شناخته شدن ولی فقیه توسط مردم، باید توسط آن‌ها مورد پذیرش قرار گیرد و حکومت تشکیل شود؛ بنابراین برپایی حکومت اسلامی در هر زمان به عهده مردم است و طبق گفته آیت الله مصباح، نقش مردم در ایجاد حکومت اسلامی صد درصد است؛ اما مسئله مشروعیت حاکم، مسئله‌ای است که باید از جانب خداوند تعیین شود؛ وقتی از حکومت اسلامی سخن می‌گوئیم، منظورمان مردم سالاری دینی است، یعنی در ایجاد، قبل و اقتدار حکومت، نقش مردم، واضح و پذیرفته شده است و یک حکومت دینی است، زیرا قوانین آن را دین تعیین می‌کند.