به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در حال حاضر مشتریان تجارت الکترونیک تمایل دارند خریدهای خود از بستر فضای مجازی را با سرعت بیشتر دریافت کنند، به همین دلیل روش ارسال مرسوله با پیک را به سرویس پستی ترجیح میدهند. اما در بیشتر مواقع ارسال بسته با پیک شهری بین ۴۰ تا ۶۰ درصد گرانتر از هزینه سرویس پستی است.
محمد احمدی مدیرعامل شرکت ملی پست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره اظهار داشت: علاوه بر هزینههای ارسال و توزیع، استعاده از روش پستی تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک شهری، مصرف حاملهای انرژی و آلودگی هوا به دنبال دارد.
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: اگر چه کیفیت عملکرد شرکتهای پستی، از جمله شرکت ملی پست به دلیل چالشهای اجرایی - عملیاتی که دارند، بعضاً ممکن است تعهدات سطح سرویس خود را محقق نکنند، با این حال توسعه فرهنگ برنامهریزی و ثبت دقیق اطلاعات از سوی مشتریان تجارت الکترونیک، به کارآمدی سرویسهای پستی کمک مینماید.
احمدی گفت: برای مشتری خوشایند است که بداند، مرسوله او چه روزی و در چه ساعتی به دستش میرسد، اگر این اتفاق رخ دهد قطعاً استقبال مردم از ارسال پستی افزایش مییابد.
وی با بیان اینکه مردم باید بدانند، تفاوت سرویس پستی با سرویس پیکی تا چه اندازه به جریان اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی شهری کمک میکند، تصریح کرد: شرکت ملی پست در شهری مثل در تهران، روزانه بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار مرسوله را توسط حدود ۱۲۵۰ پستچی خود توزیع مینماید. این تعداد مرسوله اگر قرار بود با روش غیرپستی توزیع شود، بالغ بر ۱۵ هزار نفر باید با موتورسیکلت یا خودرو در سطح شهر تردد میکردند.
وی ادامه داد: در تهران روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار موتورسیکلت کار وجود دارد که بار یا مرسوله جا به جا میکنند. توسعه روش توزیع پستی نقش مهمی در کاهش ترافیک و آلایندههای محیطی و همچنین قیمت تمام شده کشور دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پست ادامه داد: ما باید این موضوع مهم و جدی را به عنوان یک رسالت دنبال کرده و تبیین کنیم. شرکت پست و بقیه فعالان این حوزه باید به نقش غیر قابل انکار خدمات پستی در توسعه سبز کشور واقف باشند. هر قدر شبکههای پستی نظاممند و سالم در کشور شکل بگیرند، زمین بهتر نفس میکشد.
احمدی گفت: سال گذشته سرویس TDS (اعلام بازه زمانی توزیع ) را راهاندازی کردیم تا از این طریق، گیرندگان مرسولات بتوانند از زمانی تقریبی توزیع بسته خود مطلع و برنامهریزی بهتری داشته باشند که تا حدود ۷۰ درصد موفق بوده است. در سال ۱۴۰۴ این سرویس توسعه یافته و به زودی سرویس پنجره زمانی توزیع را نیز راهاندازی کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پست، با تاکید بر اینکه برای تحقق این موضوع نیازمند دو زیرساخت پایهای هستیم، تاکید کرد: زیرساخت اول که به آن نیاز داریم، بهسازی فضاهای عملیاتی پستی است.
معاون وزیر ارتباطات افزود: مساله دیگر این است که حدود ۷ تا ۱۵ درصد مرسولات در فرآیند توزیع نیاز به توزیع دو یا سه باره دارند، که هزینههای مضاعفی را به همراه دارد. در حالیکه باید این امکان وجود داشته باشد فردی که در نشانی حضور ندارد، این موضوع را اعلام کند تا پستچی مرسوله را برای توزیع به نشانی او نبرد.
احمدی تصریح کرد: برای حل این مشکل، استفاده از صندوقهای هوشمند، راهکاری موثر است و در این راستا از سال قبل طبق برنامهریزیها با چند شرکت دانشبنیان انجام دادهایم تا استفاده از خدمات و صندوقهای هوشمند در کشور توسعه یابد.
وی با تاکید بر ضرورت توسعه باجه تحویل و دریافت در کشور، افزود: به زودی طرحی برای استفاده از ظرفیت سراهای محله و دیگر مکانهای عمومی محلهها داریم تا افرادی که در زمان توزیع مرسولات در خانه نیستند، بتوانند بسته را از آن محل تحویل بگیرند.