به گزارش خبرآنلاین، روزنامه شرق نوشت: مطالعه تیمز از سال 1995 بهطور دورهای هر چهار سال یکبار با مشارکت نزدیک به 100 کشور در پایههای چهارم و هشتم برگزار میشود. در این آزمون، 25 کشور منطقه نیز حضور دارند. ایران بهمنظور ارزیابی دقیق کیفیت آموزش، بهویژه در دوره ابتدایی، در این مطالعه شرکت میکند تا عملکرد دانشآموزان کشور را در مقایسه با سایر کشورهای شرکت کننده، بهویژه در منطقه، بررسی کند.
در آزمون تیمز 2023، 360 هزار والدین، 660 هزار دانشآموز، 20 هزار مدیر مدرسه و 29 هزار معلم از 65 کشور و 6 ایالت مشارکت کردند. در ایران، 6,138 دانشآموز پایه چهارم و 6,226 دانشآموز پایه هشتم از 224 مدرسه بهصورت نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند.
پایه چهارم:
- رتبه 53 در ریاضی و 49 در علوم از میان 58 کشور.
- عملکرد پایینتر از کشورهایی مانند شیلی، قطر و بحرین.
- عملکرد بهتر از برزیل و مراکش.
- مشابه ازبکستان، اردن، عمان و عربستان در ریاضی؛ مشابه آذربایجان و اردن در علوم.
پایه هشتم:
- رتبه 31 در ریاضی و 36 در علوم از میان 44 کشور.
- عملکرد پایینتر از گرجستان، قزاقستان و قطر.
- مشابه بحرین، ازبکستان، شیلی و مالزی در ریاضی؛ مشابه آذربایجان، کویت و مالزی در علوم.
در آزمون تیمز، نمره 625 سطح پیشرفته، 550 سطح بالا، 475 سطح متوسط و 400 سطح پایین محسوب میشود.
یکسوم دانشآموزان ایرانی در ریاضی و 38 درصد در علوم به سطح متوسط میرسند، درحالیکه 70 درصد دانشآموزان جهانی در این سطح قرار دارند.
21 درصد دانشآموزان ایرانی در سطح بسیار ضعیف قرار دارند.
او افزود که کسب نمره پایین در آزمون تیمز بسیار ساده است و شامل سوالاتی ابتدایی مانند انجام چهار عمل اصلی ریاضی و خواندن یک نمودار ساده است. یکی از سوالات آزمون تیمز پایه چهارم این است: "403-1000 چند میشود؟" در سال 2019، 49 درصد و در سال 2023، 59 درصد دانشآموزان به این سوال پاسخ درست دادند، که نشان میدهد تقریباً نیمی از دانشآموزان قادر به پاسخگویی به این سوال ساده نبودهاند.
روند نزولی ایران و پیشرفت کشورهای منطقه
ایران در روند عملکرد خود در آزمون تیمز نزولی داشته است، در حالیکه کشورهایی مانند ترکیه، امارات و ارمنستان رشد قابلتوجهی را نشان دادهاند.
جایگاه ایران در پایه چهارم: رتبه دوازدهم در ریاضی و نهم در علوم میان 15 کشور منطقه.
جایگاه ایران در پایه هشتم: رتبه نهم در ریاضی و دهم در علوم میان 16 کشور منطقه.
روند تغییرات مدارس
- کاهش آزار و قلدری دانشآموزان در مدارس: گزارشها نشان میدهند که میزان آزار و قلدری روحی و جسمی میان دانشآموزان کاهش یافته است و کمتر از پیش، دانشآموزان از همتایان خود در مدارس مورد آزار قرار میگیرند. این امر نشاندهنده بهبود نسبی جو مدرسه و فضای اجتماعی آن است.
- کاهش نظم و انضباط از دید مدیران در پایه هشتم.
- بهبود نگرش دانشآموزان پایه چهارم به ریاضی و علوم نسبت به سال 2019.
مسعود کبیری؛ مدیر مرکز مطالعات تیمز و پرلز ایران، معتقد است که نتایج ضعیف ایران در تیمز 2023، ضرورت توجه ویژه به مناطق محروم، مدارس کمبرخوردار و دانشآموزان نیازمند به توجه علمی را برجسته میکند. او میگوید که در حال حاضر، رویکرد آموزش و پرورش اشتباه است و منابع بهگونهای تخصیص مییابد که مدارس موفقتر و دانشآموزان قویتر بیشتر حمایت شوند. این روند منجر به آن شده که در مدارس شاهد، 5 درصد از دانشآموزان در سطح خیلی پایین قرار دارند، در حالی که در مدارس روستایی مختلط، این آمار به 70 درصد میرسد.