جوان آنلاین: اینترنت و فروش آنلاین بستری فراهم کردهاست که افراد با کمترین سرمایه میتوانند کسبوکار خود را راهاندازی کنند. این ابزار به ویژه برای تولیدکنندگان خانگی، اقشار کمدرآمد و هنرمندان محلی فرصتی طلایی ایجاد کرده است تا محصولات خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه به بازار عرضه کنند. حذف واسطهها علاوه بر کاهش هزینهها، سود بیشتری برای تولیدکننده به همراه دارد، اما این همه دستاورد در دنیای خرید و فروش آنلاین نیازمند نظارت و قوانینی است تا یک معامله دو سر سود را ایجاد کند.
دکتر سمیه سرافراز، جامعه شناس و مشاور برندینگ است. او با اشاره به اهمیت نظارت دولتی بر فروش آنلاین میگوید: «هرچند فروش آنلاین مزایای زیادی دارد که از جمله آنها کارآفرینی است، اما نبود نظارت مناسب میتواند به سوءاستفادههای مالی و بیاعتمادی مشتریان منجر شود. نظارت دولتی و صدور مجوزهای قانونی برای فروشگاههای آنلاین، امنیت و اعتماد مشتریان را تضمین و از ایجاد فضای غیرقانونی جلوگیری میکند.»
دکتر سرافراز معتقد است وضع مالیات بر فروشهای آنلاین نباید به عنوان مانع یا هزینه اضافی دیده شود، بلکه ابزاری برای شفافیت اقتصادی و نظارت بر تراکنشها باشد. این سیستم نه تنها به دولت در مدیریت اقتصادی کمک میکند، بلکه به فروشندگان نیز امکان رشد قانونی و پایدار را میدهد.
وی در ادامه برای ایجاد اعتماد در مسیر فروش آنلاین اصولی را مطرح میکند که عبارتند از:
۱- کیفیت کالا: محصول باید کاملاً مطابق توضیحات ارائه شده باشد.
۲- شفافیت اطلاعات: توضیحات جامع و دقیق درباره کالا برای مشتریان ضروری است.
۳- نحوه ارائه کالا: ارسال بموقع، بستهبندی مناسب و خدمات پس از فروش اهمیت زیادی دارند.
۴- خدمات پس از فروش: ضمانت و تعهد فروشنده به مشتری در وفاداری مشتری مؤثر است.
۵- هویت فروشگاه: ارائه اطلاعات معتبر در بخش «درباره ما» یا مشخصات فروشنده باعث افزایش اعتماد میشود.
به گفته این مشاور برندینگ، برندسازی و نمادسازی در فروش آنلاین اهمیت ویژهای دارد چراکه برای گسترش یک کسبوکار، طراحی لوگو و انتخاب شعاری که پیام برند فروشنده را منتقل کند، ضروری است. این عناصر باعث میشوند مشتریان فروشنده را سریعتر شناسایی و به محصولاتشان اعتماد کنند.
دکتر سرافراز در ادامه در بیان راهکارهای افزایش وفاداری مشتریان به دو بخش حوزه کیفیت و ایدهپردازی اشاره میکند و میگوید: «در حوزه کیفیت و شفافیت، ارائه محصولاتی با کیفیت بالا و تضمین خرید و در حوزه ایدهپردازی و خلاقیت، ایجاد کمپینهای جذاب و ارائه جوایز برای مشتریان فعال میتواند در افزایش وفاداری مشتریان مؤثر باشد.»
وی در خصوص نقدهای مشتریان و مدیریت آنها میگوید: «نقدهای مشتریان در حوزه فروش آنلاین اغلب منصفانه و براساس تجربه خرید است، اما در برخی موارد، نقدها ممکن است از رقابتهای اقتصادی ناشی شوند که مدیریت صحیح آنها ضروری است.»
این مشاور برندینگ با هشدار درباره چالشها و تهدیدات فروش آنلاین اظهار داشت: «فروش آنلاین ممکن است تهدیدات مالی، روانی و اقتصادی داشته باشد. برای کاهش این تهدیدات، نظارت دولتی، آگاهسازی عمومی و ایجاد چارچوبهای قانونی شفاف ضروری است. در نتیجه تنها با ایجاد ساختارهای نظارتی شفاف، ساماندهی جامع و آگاهیبخشی به کاربران میتوان از ظرفیتفروش آنلاین به بهترین شکل بهره برد و منافع متقابل برای فروشندگان و خریداران فراهم کرد.»