شناسهٔ خبر: 70714222 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

وزیرآموزش و پرورش در جمع مدیران کل بنیاد حفظ و نشر دفاع مقدس:

نیاز به کارهای اثربخش جدید و همسو با ذائقه‌های دانش آموزان داریم

وزیرآموزش و پرورش با تأکید بر این که نیاز به کارهای اثر بخش جدید و همسو با ذائقه های دانش آموزان داریم، گفت: بخشی از آسیب‌های اجتماعی به خاطر غفلت در نظام تعلیم و تربیت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیرآموزش و پرورش در نشست مدیران کل بنیاد حفظ و نشر دفاع مقدس با بیان این که یکی از بزرگترین چالشهای کشور مسائل تربیتی است، تصریح کرد: چالش های تربیتی جامعه دلایل متعددی دارد و بخشی از آسیبهای اجتماعی به خاطر غفلت در نظام تعلیم و تربیت بوده و آنگونه که شایسته بوده به مقوله تربیت پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: چالشهای جدی دیگری نیز فراروی نظام تعلیم و تربیت از برون و درون وجود دارد که اگر اصلاح ساختاری دقیقی صورت نگیرد با توجه به فضای جدید در حوزه ارتباطات و فناورهای جدید شرایط سختتر خواهد شد. تمرکز  بر حوزه تعلیم و تربیت از این منظر بسیار مهم و حیاتی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک ما و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است، گفت: آموزش و پرورش بزرگترین مخاطب بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس به حساب می‌آید. زیرا این حوزه، اثرات عمیق و ماندگاری در حوزه تعلیم و تربیت برجای می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه  تقریباً 20 میلیون دانش آموز ابتدایی و پیش دبستانی در آموزش و پرورش مشغول تحصیل هستند، گفت: بخش عظیم و اثر بخشی در هویت ملی در این حوزه شکل می‌گیرد. نگاه رهبری نیز به موضوع توسعه و فرهنگ ایثار و شهادت مانند جهادکردن است.

کاظمی با تأکید بر اینکه توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اقدامی راهبردی و اثر بخش در حوزه تربیتی است، بیان کرد: با برنامهریزی در این حوزه می‌توان اقدامات تربیتی ارزندهای برای نسل جدید طراحی کرد. آموزش و پرورش این آمادگی را دارد این ارتباطات چابکتر و نزدیکتر شکل گیرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: نیاز به کار اثر بخش جدید و همسو با ذائقههای دانش آموزان داریم تا اثربخشی اقدامات بیشتر شود. باید نقشه راه عملیاتی و منسجم شکل گیرد و در مدرسه به عنوان میدان عملیات انجام شود .

وی با تأکید بر اینکه برنامهها باید دانش آموز محور باشد، خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در تمامی مدارس، تمامی مناطق آموزشی و استانهای کشور یادواره شهدا برگزار شود. در نهایت محصول این یادوارهها در کنگره ملی توسط دانش آموزان به منصه ظهور می‌رسد .

کاظمی با اشاره به تلفیق درس آمادگی دفاعی و علوم و معارف دفاع مقدس تصریح کرد: موضوع دفاع از امنیت کشور بستهای جداست که هر فردی در کشور باید به این مهارت سخت و نرم مجهز شود. تدریس علوم و معارف نیز یک فرهنگ اجتماعی، اقتصادی، اعتقادی دیگری است که خروجی آمادگی دفاعی این فرهنگ خواهد شد. دانش آموزان باید با ادبیات دفاع آشنا باشند.

وی ادامه داد: مزیت رقابتی کشور با دنیای غرب تنها فرهنگ ایثار و شهادت بوده و آنچه که ما را از گردنههای صعب العبور درمقابل دشمنان نجات داده است؛ همین فرهنگ بوده است.

کاظمی با تأکید بر اینکه شخصیت دانش آموزان در خانواده شکل می‌گیرد، گفت: مدرسه نقش شتاب دهنده به فرآیندهای رشد ذهنی و اخلاقی و علمی و.. دانش آموزان را دارد و امکان تغییر زیادی ندارد.

وی حوزه پیش دبستانی را زمینهساز شکل گیری هویت ملی، دینی و .. دانش آموزان دانست و گفت: در این حوزه باید تمرکز و برنامهریزی اساسی شکل گیرد و اگر در این خصوص کوتاهی انجام شود قطعاً راه نفوذ بر باورها و اندیشههای دانش آموزان مهیا خواهد شد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش؛ ضرورت دارد هر استان، منطقه و هر مدرسهای با توجه به بوم آن منطقه، یک برنامه دقیق در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشد.