به گزارش ایکنا، محسن اسماعیلی، حقوقدان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در یادداشتی با عنوان درسی از نهجالبلاغه نوشت؛
آرزو شيرينىِ زندگى است؛ اگر آرزو نبود و انسان اميدى به آينده نداشت، نشانى از تلاش و پيشرفت هم نبود. «امل» رحمت خدا بر امت پيامبر(ص) است و اگر آتش شوق رسيدن به آرزوها از درون آدميان زبانه نمىكشيد، هيچ مادرى فرزندش را از جان خويش شير نمىداد و هيچ باغبانى درختى نمىكاشت.
با اين همه «امل» آنگاه پسنديده و رحمت است كه «عمل» آفرين باشد وگرنه «با حلوا حلوا كردن دهان كسى شيرين نمىشود.» آرى از قديم هم گفتهاند «هرگز به بهشت وارد نمىشود مگر كسى كه يهودى يا نصرانى باشد. اين تنها آرزوهاى آنها است؛ بگو اگر راست مىگوييد دليلتان چيست؟» و اين مخصوص آنها نيست.
بهشت و جهنم «نه به آرزوى شماست و نه به آرزوى اهل كتاب. هركس گناهى كند سزاى آن را خواهد ديد و غير از خدا براى او يار و ياورى پيدا نمىشود و (از سوى ديگر) هركس از مرد و زن كه مؤمن باشد و كار نيكو كند، داخل بهشت مىشود. مگر چنين است كه انسان هر چه آرزو كند، به دستش آيد؟ او جز نتيجه كوشش خويش بهرهاى ندارد و حاصل تلاش خود را به زودى خواهد ديد.»
پدر مهربان امّت از همين رو به يكايک فرزندان خويش سفارش كرده است كه «از پشتگرمى به آرزوها برحذر باش كه اين سرمايه نابخردان است.» آنچه گفته آمد، تنها درباره آمال و آرزوهاى اين دنيايى نيست. آرزوهاى معنوى و تمنّاهاى آخرتى نيز چنين است. آنان كه تنها به خواهش و «دعا» دل خوش كردهاند، مانند كسانى هستند كه به رؤياى بدون تعبير هم راضىاند. «آن كس كه (خدا را) مىخواند امّا تلاش نمىكند، مانند تيرانداز بدون كمان است.»
انتهای پیام