«علی نصیری» رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اظهارنظر رئیس شورای شهر تهران مبنی بر حضور شانسی مردم در پاساژ ناایمن علاءالدین گفت: سازه این بنا از نظر مقاومت سازهای به گروه C تعلق دارد که نیازمند مقاومسازی است و در گروه D نیست که به تخریب و نوسازی نیاز داشته باشد.
وی تذکر داد: البته پاساژ تخلف شهرسازی دارد، پارکینگ بنا را نساختهاند، هزینهها را پرداخت نکردهاند، بیش از حد ظرفیت در ساختمان به آن آدم وارد کردهاند. مشکلاتی از این دست دارد که این را شهرداری منطقه دنبال میکند و باید از شهرداری پرسید.
نصیری خاطرنشان کرد: به مسائل ایمنی حریق، آتشنشانی ورود میکند و در مورد پارکینگ، شهرداری منطقه باید صحبت کند. آنچه به سازمان مدیریت بحران ارتباط دارد ایمنی سازه است و ایمنی سازه جزء مواردی نیست که ساختمان باید همین لحظه تعطیل شود. من فقط از همین لحاظ موضوع را بررسی میکنم و ابعاد دیگر را توضیح نمیدهم.
وی توضیح داد: بنا از نظر سازه مقاوم سازی نیاز دارد، ولی تخریب و نوسازی نیاز ندارد. به این معنا که خودبهخود روی مردم نمیریزد، اما اگر -خدای ناکرده- زلزله بزرگی اتفاق بیفتد، نمیتواند در برابر آن مقاومت کند. ولی مثل متروپل نیست که به گروه D تعلق داشته باشد و این امکان وجود داشته باشد که بر سر مردمی که وارد آن میشوند فرو بریزد.
نصیری گفت: صحبت شهرداری منطقه این است که همه طبقات زیر باید پارکینگ میشدهاند، اما مالک اولاً پارکینگ نساخته و یک منطقه را به هم ریخته است و در ثانی بار زنده به ساختمان اضافه کرده است؛ یعنی طراحی این ساختمان برای تعداد مشخصی انسان بوده، اما در هر مغازه پاساژ، چهار میز گذاشتهاند و چهار نفر موبایل میفروشند و چندصد واحد اضافه بر سازمان ایجاد کرده است.
وی افزود: طراحی این سازه برای تعداد مشخصی مغازه و جمعیت بوده است. سازه برای طراحی اولی درست است نه برای این تعداد آدم. علاءالدین تخلف کرده و پارکینگها را به مغازه تبدیل کرده که تعدادی فروشنده و تعدادی خریدار وارد این مغازهها میشوند و به این بار زنده میگویند. بار مرده شامل خود ساختمان و تأسیسات آن است. ساختمان برای آن تعداد مغازه و آدم طراحی شده و اگر آتشسوزی در ساختمان اتفاق بیفتد ظرفیتی برای خروج این تعداد جمعیت ندارد.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تصریح کرد: به هر حال ساختمان ناایمنی دارد. شهرداری منطقه محوریت این قصه را دارد و درحال دنبال کردن موضوع است. نه اینکه بخواهیم در مردم ترس ایجاد کنیم ولی ساختمان ایمن نیست.
نصیری علت انجام نشدن ایمنسازی را اینگونه توضیح داد: مالک استنکاف میکند و حکم قضایی نیاز است.
وی تأکید کرد: ما تنها با اطمینان میتوانیم در مورد سازه حرف بزنیم. مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه (BHRC) مرجع قانونی تشخیص ایمنی است و از نظر قانونی حرف آخر را میزند. طبق بررسیهای این مرکز، که به سفارش ما انجام شده و ما هزینههای آن را ما پرداخت کردهایم ایمنی سازه از نوع C است.