به گزارش ایرنا، راهاندازی مناطق آزاد بال توسعه برای استانهای مرزی به شمار میرود و به اقتصاد کشور کمک شایانی میکند که سیستان و بلوچستان به عنوان یک استان مرزی از این قاعده در ۲ منطقه چابهار و سیستان برخوردار بوده و نیازمند توجه ویژه است.
موقعیت جغرافیایی و استقرار مکانی سیستان و بلوچستان و تحول تاریخی فعالیتهای اقتصادی در استان موجب شده تا تجارت و بازرگانی به عنوان نقطه عطف اقتصاد منطقه شناخته شده و بیشترین میزان اشتغال را به خود اختصاص دهد که وجود ۲ منطقه آزاد یکی در شمال و در شاهراه ارتباطی جنوب به شمال و تنها بندر اقیانوسی کشور- منطقه آزاد چابهار و دیگری در شمال استان و در هم مرزی با افغانستان و در گذرگاه مرزی ایران با این کشور منطقه آزاد سیستان میتواند در این زمینه سهم عظیمی داشته باشد.
۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از کش و قوسهای فراوان سرانجام با ایجاد هفت منطقه آزاد جدید در سطح کشور موافقت کردند که یکی از آنها منطقه آزاد سیستان بود
منطقه سیستان با داشتن مرز طولانی با افغانستان و پاکستان و از طریق بندر چابهار دسترسی به دریاهای آزاد و اقیانوسهای پهناور، توان بالقوه زیادی در زمینه ترانزیت کالا و انرژی و همچنین قرارگیری در کریدور ترانزیت شمال - جنوب قابلیت ایجاد منطقه آزاد داشته و میتواند در آینده توسعه و امنیت کشور نقش مهمی ایفا کند.
موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و ترانزیتی شامل همجواری با افغانستان به عنوان بازار بزرگ محصولات تولیدی کشور، وجود مرز میلک در محدوده منطقه آزاد جهت ترانزیت و صادرات با افغانستان و امکان ترانزیت کالا از آن، امکان فراهم شدن تعاملات اقتصادی با افغانستان و تعاملات کلانتر در حوزه رود هیرمند و رفع تنگناها در سیستان از دلایل شکل گیری منطقه آزاد سیستان بود.
همچنین مزیت در حوزه تولید و صنعت با فراهم آمدن بستر تولید انواع کالاهای مصرفی، مواد غذایی، سنگهای تزئینی و فولاد با استفاده از مواد اولیه وارداتی از افغانستان و شکلگیری چرخه تولید صنعتی در منطقه، شکلگیری زمینه رشد و توسعه اقتصادی سیستان و ممانعت از مهاجرت سکنه و خالی شدن مرز، ایجاد تعادل و توازن در توسعه کلان کشور با تقویت بخش شرقی، افزایش اشتغال مولد و افزایش امنیت مرزهای کشور با بهبود شرایط کسبوکار و انجام سرمایهگذاریهای مولد مشترک، تقویت روابط فرهنگی و اجتماعی ۲ کشور با افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری، وجود فرودگاه بینالمللی زابل، بهرهمندی از راهآهن چابهار- میلک- سرخس و بزرگراه چابهار- میلک - سرخس از مهمترین مزیتها و دلایل دیگر شکلگیری این منطقه بود.
همچنین راهاندازی این منطقه در کنار منطقه آزاد چابهار و فراهم بودن زمینه دسترسی سریع کشورهای آسیای میانه به آبهای اقیانوسی از مسیر ایران سبب رونق ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار- میلک سیستان و افغانستان، توسعه شرق کشور و احیای جاده ابریشم از مسیر جدید میشود.
با تمام این تفاسیر ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از کش و قوسهای فراوان سرانجام با ایجاد هفت منطقه آزاد جدید در سطح کشور موافقت کردند که یکی از آنها منطقه آزاد سیستان بود.
اختصاص کد گمرکی به منطقه آزاد سیستان
معاون امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه منطقه آزاد سیستان کد گمرکی دریافت کرد، گفت: کد گمرکی سبب میشود از هر منطقهای در کشور یا کشورهای همسایه کالا مستقیم وارد منطقه سیستان شود.
داود شهرکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کد پایانه مرزی میلک به عنوان کد منطقه آزاد سیستان تغییر نام پیدا کرد و در اختیار گمرک ایران و منطقه آزاد سیستان قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه با این اقدام به صورت مستقیم میتوان کالاها را از هر نقطه کشور یا کشورهای دیگر وارد منطقه آزاد سیستان کرد افزود: در این منطقه تشریفات گمرکی در قالب کد منطقه آزاد انجام و کالا در اختیار سازمان منطقه آزاد قرار میگیرد و با تشریفات در حوزه سیستان و بلوچستان عرضه یا از استان خارج میشود.
معاون اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: برای تسهیل کار منطقه آزاد ۲ منطقه فضای محصور پیشنهاد شده چرا که محدوده منطقه آزاد امکان محصور کردنش در کوتاه مدت نیست.
وی از بازارچه شاهگل و ۲ مورد از پایانههای بخش خصوصی به عنوان مکان هدف این ۲ فضای محصور یاد کرد و افزود: در نظر است که در این مناطق کالاها ترخیص و از آنجا به مردم در حوزه سیستان عرضه شود.
شهرکی گفت: قرار شده گمرک سیستان و بلوچستان یا اداره گمرکات استان تا زمان استقرار گمرک منطقه آزاد با این منطقه همراهی کنند تا نیروهایشان آموزش ببینند و در این محل مستقر شوند و بعد از آن تشریفات را گمرک منطقه آزاد انجام میدهد.
وی با بیان اینکه فرآیند ثبت شرکتها در منطقه سیستان آغاز شده عنوان کرد: سازمان منطقه آزاد میتواند مجوز صادر کند و فرآیندهای صدور مجوز نیز در منطقه آزاد در سامانه های جامع تجارت و سامانه یکپارچه مجوزها فعال شده است.
بیشتر بخوانید:
نقش حیاتی مرز در توسعه منطقه سیستان/ جلوگیری از شکلگیری مافیای اقتصادی در طرحهای عمرانی
منطقه آزاد سیستان بال دوم توسعه سیستان و بلوچستان
سیستان میتواند بسترساز شکلگیری یک منطقه آزاد ممتاز باشد
راهاندازی منطقه آزاد سیستان طی یک سال آینده
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد سیستان اظهار کرد: در منطقه آزاد سیستان، واردات خودرو و کالاهای همراه مسافر بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام ممنوع است و تنها تمرکز بر رونق اقتصادی در منطقه خواهد بود.
حسین سنجرانی خاطرنشان کرد: مطابق اعلام دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور انشاءالله تا یک سال آینده منطقه آزاد سیستان اجرایی خواهد شد، طبق قانون، هدف این منطقه آزاد تسهیل تجارت، رونق اقتصادی و ورود فناوریهای نوین به منطقه بوده که با تصویب مجلس بهرسمیت شناخته شده است.
وی تاکید کرد: از مهمترین مزایای منطقه آزاد، ایجاد اشتغال غیرمستقیم برای مردم است، با ورود سرمایهگذاران به منطقه، نیاز به نیروی کار افزایش مییابد و بهدنبال آن فرصتهای شغلی جدید ایجاد میشود؛ این وضعیت موجب رونق اقتصادی در منطقه میشود و مردم میتوانند بهصورت غیرمستقیم از منافع این طرح بهرهمند شوند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد سیستان تأکید کرد: مناطق آزاد قدیمی مانند چابهار برخی مزایا دارند که مناطق آزاد جدید مانند سیستان از آن برخوردار نیستند، برای مثال واردات خودرو و کالاهای همراه مسافر در منطقه آزاد سیستان، طبق قانون مجلس و تأیید مجمع تشخیص ممنوع است، بهعوض، تمرکز این منطقه بر جذب سرمایهگذاران، احداث کارخانهها، تولید محصولات و صادرات به کشورهای همسایه از جمله افغانستان، خواهد بود.
وی درباره نصب تابلوهای جدید در روزهای گذشته در محدوده منطقه آزاد سیستان گفت: این تابلوها به منظور تعیین دقیق مرزهای منطقه آزاد نصب شده است. مجلس شورای اسلامی بر اساس UTM محدوده این منطقه را ترسیم کرده، نصب این تابلوها به روشنتر شدن مرزهای منطقه آزاد برای شهروندان کمک میکند و به یک سؤال پرتکرار مردم درباره محدوده مناطق آزاد پاسخ میدهد، امیدواریم این اقدامات در مسیر اجرای بهتر طرح منطقه آزاد در آینده نزدیک، نتایج مؤثری را بههمراه داشته باشد.