شناسهٔ خبر: 70703155 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

متوسط سن ناوگان باری اردبیل به ۱۸ سال رسید

اردبیل - ایرنا - معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: در سه سال اخیر و در پی اجازه دولت برای واردات کامیون‌های کارکرده متوسط سن ناوگان باری در این استان از ۲۳ سال به ۱۸.۵ سال رسیده است.

صاحب‌خبر -

رضا شیرین‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: متوسط سن ناوگان اتوبوسرانی استان هم در حال حاضر ۱۳ سال است که یک سال از متوسط کشوری بالاتر است.

وی در خصوص اعطای تسهیلات برای نوسازی ناوگان جاده‌ای گفت: در بخش بار تسهیلاتی در نظر گرفته نشده ولی در بخش مسافری به ازای هر دستگاه اتوبوس ۱۰۰ میلیارد ریال و برای تعمیرات آن هم پنج میلیارد ریال تسهیلات اعطا می‌شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل در خصوص متوسط سن ناوگان جاده‌ای استان اردبیل بیان کرد: ۱۰۰ درصد کالاها و ۹۵ درصد جابجایی مسافران در استان اردبیل از طریق ناوگان جاده‌ای انجام می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ راننده حرفه‌ای در ناوگان باری و ۲ هزار و ۵۰۰ راننده در بخش مسافری ادامه داد: در حال حاضر ۹ هزار و ۳۵۰ دستگاه کامیون و ۲ هزار و ۹۵ دستگاه اتوبوس در ناوگان جاده‌ای استان فعال هستند.

ترانزیت سالانه ۱.۵ میلیون تن کالا از مرز بیله‌سوار

شیرین‌زاده در خصوص جابجایی بار در استان اردبیل اظهار کرد: سالانه ۱.۵ میلیون تن انواع کالا از مرز بیله‌سوار مغان ترانزیت می‌شود ، ضمن اینکه در داخل کشور هم چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تن بار توسط ناوگان باری استان جابجا می‌شود.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با اشاره به این که سه مجموعه رانندگان ، شرکت‌های حمل و نقل و تولیدکنندگان ذینفعان خدمات انتقال بار هستند ، افزود: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وظیفه نظارت و برقراری تعادل در مناسبات این سه بخش و حفظ حقوق رانندگان را بر عهده دارد.

شیرین‌زاده با بیان اینکه متولی و مسئولیت نظارت بر جابجایی بار در داخل شهر با وزارت کشور و شهرداری‌هاست، گفت: طبق برنامه تدوین شده از ۲۰ دی ماه وسایط نقلیه سنگین در سطح معابر شهری جمع‌آوری می‌شود و در این زمینه جلسات متعددی با حضور نماینده دادستانی برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای فعالان در حمل و نقل برون‌شهری کارت هوشمند صادر کرده و شهرداری هم برای سه هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون فعال در حوزه‌های درون‌شهری کارت صادر کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای ۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون کارت هوشمند صادر کرده است، اضافه کرد: از این تعداد حدود ۵۰ درصد از شهرهای اردبیل ، نمین ، نیر و سرعین و ۵۰ درصد در بقیه شهرهای استان فعال هستند.

۲۶ شرکت در شهرک حمل و نقل اردبیل مستقر شدند

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با اشاره به اقدامات انجام شده برای ساماندهی وسایط نقلیه سنگین اظهار کرد: در سال ۱۳۹۰ با حضور وزیر وقت کشور شرکت‌های حمل و نقل فعال استان در شهرک حمل و نقل مستقر شدند ، در عین حال واقعیت این است که این شهرک به تنهایی پاسخگوی حجم وسایط نقلیه موجود در شهر نیست.

وی با بیان اینکه شهرک حمل و نقل اردبیل تنها پایانه بار کشور است که بخش خصوصی احداث کرده است، گفت: در حال حاضر ۲۶ شرکت در این شهرک مستقر هستند و نوبت بندی و اعلام بار در این شهرک به صورت سیستمی است و کسی خارج از نوبت نمی‌تواند بار جابجا کند.

شیرین‌زاده با بیان اینکه مسئولیت اعلام بار در این شهرک انجمن‌های صنفی رانندگان است ، افزود: از سال ۱۴۰۰ محوطه‌سازی این شهرک و توسعه بخش‌های مختلف آن آغاز شده و بر اساس حق شارژ شرکت‌های واقع در این شهرک بخش‌های مختلف آن توسعه می‌یابد.

وی همچنین در خصوص نرخ عوارض پرداختی رانندگان اظهار کرد: رانندگان ۹ درصد عوارض دولتی و ۱۰ درصد عوارض شرکتی پرداخت ی کنند که البته این رقم از جیب راننده پرداخت نمی شود.

به گفته معاون حمل و نقل اداره کل راداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل، رانندگان ریالی از کرایه مصوب کمتر دریافت نمی‌کنند.

شیرین زاده همچنین در خصوص تامین سوخت رانندگان ناوگان باری گفت: تخصیص سوخت به ناوگان باری بر اساس پیمایش و طی طریق از مبداء به مقصد است و حتی تردد یک سر خالی هم محاسبه می‌شود و کسانی که سوخت کم می‌آورند احتمالا بدون بارنامه تردد داشته‌اند.