به گزارش ایکنا، پنجمین پیش نشست نخستین دوره جشنواره بینالمللی تمدن نوین اسلامی «جایگاه هنر خوشنویسی در تمدن نوین اسلامی» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری دانشکده هنر دانشگاه بین.المللی سوره، امروز ۱۸ دی در دانشگاه سوره برگزار شد.
سینا درافشانی، امیرعلی قدسی، مهران هوشیار، مهدی محمدی و مهدی خانکه سخنرانان این جلسه بودند.
در ابتدای جلسه سینا درافشانی، مدرس خوشنویسی گفت؛ بحث درباره هنر اسلامی را از سه منظر چرایی، چگونگی و چیستی میتوان پیش گرفت. برای پرداختن به هنر اسلامی باید امتداد تمدن اسلامی را مدنظر قرار داد. تمدن اسلامی از بعثت پیامبر (ص) شروع شده و تا قرن ششم ادامه پیدا میکند. در ادامه چند سده سکون را شاهد هستیم تا اینکه مجدد از قرن نهم الی دوازدهم هجری تمدن اسلامی احیا شد.
وی افزود: تمدن اسلامی مبنای توحیدی دارد و پایه اساس آن قرآن و اسلام است. در سده اخیر واژه تمدن نوین اسلامی شنیده میشود. این تمدن به دنبال حفظ ویژگیهای تمدن اسلامی با تکیه بر نیازهای امروز جامعه انسانی است. تمدن نوین اسلامی پیرامون اندیشههای بشری حرف میزند. وقتی بحث اندیشه پیش میآید ناخودآگاه هنر نیز مطرح میشود زیرا هنر ارتباطی نزدیک با اندیشه دارد.
در دولت مدرن هنر جایگاه ویژه دارد
امیرعلی قدسی، پژوهشگر و نویسنده دیگر سخنران این جلسه بیان کرد: اگر بخواهیم بحث را از نقطه آغازین شروع کنیم باید گفت دولت مدرن ساختاری است که انسان توانسته در آن خود را شکوفا کند. دولت مدرن حداقلی نبوده و هنر در آن قدرت ویژه دارد. فرهنگ و هنر ارکان هویتی جامعه را شکل میدهد. پس توجه به هنر اسلامی به ویژه خوشنویسی در حقیقت توجه به هویت ایرانی اسلامی است.
وی ادامه داد: در زمان حال اقتصاد رابطه نزدیکی با هنر و فرهنگ برقرار کرده است و این امر نیز سودآوریهایی در پی داشته است. هنر در خدمت منافع عموم مردم است زیرا جامعه را به نقد میکشد. هنر ذاتاً دارای ارزشهای تجاری نیست پس اگر مورد حمایت دولت قرار نگیرد به سمت بازار متمایل خواهد شد و همین امر هنر بازاری را که ارزش کافی هنری ندارد، شکل خواهد داد.
خوشنویسی با ادبیات فارسی گره خورده است
قدسی تأکید کرد: خوشنویسی با زبان و ادبیات فارسی گره خورده است و حتی میتوان گفت خط و ادبیات فارسی یکی از عوامل وفاق ملی در کشورمان است. در این راستا باید به هنر خوشنویسی به عنوان هویت ملی نگاه شود و دولت نیز از آن حمایت لازم را فراهم آورد.
مهدی محمدی دیگر پژوهشگری که در این جلسه حضور داشت، در سخنانی تصریح کرد: ما تکثر مراکز تصمیم گیرنده فرهنگی داریم به ویژه این امر در هنر و به طور اخص خوشنویسی دیده میشود لذا فضای حاکم بر آن چندان رضایتبخش نیست. ما در حوزه خوشنویسی سرمایهگذاری انجام میدهیم اما اینکه این سرمایهگذاری در چه جایی انجام شده، جای بحث دارد.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال از نمایشگاه قرآن یاد میکنم. به شخصه به دلیل علاقهام به خوشنویسی و قرآن اکثر مواقع از این نمایشگاه بازدید به عمل میآورم. در این رویداد فرهنگی ـ هنری، خوشنویسی جایگاهی ویژه دارد. در نمایشگاه قرآن شاهد حضور خوشنویسان داخلی و خارجی هستیم اما از آنها بهره صحیح را نبرده و صرفاً از وجود خوشنویسان تنها در سطح استفاده میشود درحالیکه میتوان از آنها برای کتابت قرآن بهره برد.
مهدی خانکه، استاد دانشگاه و پژوهشگر هنر به عنوان سخنران پایانی مراسم بیان کرد: دانش قابل تغییر است و در گذر زمان تکامل پیدا میکند اما تنها یک دانش است که هیچگاه دستخوش تغییر نمیشود و آن نیز کلام خدا، قرآن کریم است. من در بحث هنر اسلامی تلاش کردم پیوندی بین سنت و حکمت پیدا کنم. بهترین منبع برای تحقیق در این موضوع کتاب خدا است که هم به سنت و هم به حکمت اشاره دارد.
خوشنویسی هنری پیامآور است
وی افزود: خوشنویسی زیبایی خود را از زلالی تمدن ایران وام گرفته است. ایرانیان در طول تاریخ به ویژه در دوره تمدن اسلامی در هنر به ویژه خوشنویسی صاحب نظر بودهاند. خوشنویسی همچنین هنری پیامآور است که مفاهیم خود را در قالب خط عرضه میکند. در زمان حال نیز خط نقاشی توانسته در سطح بینالملل ابزاری برای تبلیغ خوشنویسی باشد.
خانکه در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: هنر خوشنویسی از فراز و فرودهای تاریخ گذشته تا به امروز رسیده است برای همین حمایت و توجه به آن میتواند دستاوردهای فراوانی برای فرهنگ ما در پی داشته باشد.
انتهای پیام