به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در شماره بیستوپنجم از سلسله گزارشهای بررسی آمار رسمی نشر کودک و نوجوان برای کتابهای منتشرشده بر اساس کدهای دیویی، به موضوع «زبان» پرداختهایم.
در این گزارش، تعداد کتابهای منتشرشده در ایران برای گروههای کودک و نوجوان که در بازه زمانی آذرماه ۱۴۰۳ با تمرکز بر دستهبندی دیویی زبان (کدهای ۴۰۰ تا ۵۰۰) منتشر شدهاند، بررسی شده است. این گزارش به ارائه آمار تولید آثار تازهای میپردازد که به گسترش دانش زبانی، ارتقای مهارتهای زبانی و ارتباطی و همچنین ترویج علاقه به یادگیری زبان فارسی و غیرفارسی در میان مخاطبان کودک و نوجوان کمک میکنند.
بهطور کلی، تقسیمات کد دیویی ۴۰۰ تا ۵۰۰ «زبان» شامل موارد زیر است:
- ۴۱۰: زبانشناسی
- ۰ فا ۴: زبانهای ایرانی
- ۴۲۰: زبان انگلیسی و آنگلوساکسون
- ۴۳۰: زبانهای ژرمنی، آلمانی
- ۴۴۰: زبانهای رومانس، فرانسوی
- ۴۵۰: زبانهای ایتالیایی، رومانیایی و رتورومانیک
- ۴۶۰: زبانهای اسپانیایی و پرتقالی
- ۴۷۰: زبانهای ایتالیک، لاتین
- ۴۸۰: زبانهای هلنی، یونانی
- ۴۹۰: دیگر زبانها
براساس دادههای موجود در خانه کتاب و ادبیات ایران با توجه به کد دیویی ۴۰۰ تا ۵۰۰ در بازه زمانی آذرماه ۱۴۰۳، تعداد ۳۸ عنوان کتاب تألیفی ویژه گروه سنی کودک و نوجوان در دستهبندی «زبان» برای اولینبار چاپ شده است.
معرفی نمونهای از آثار منتشرشده:
«بهبود کندنویسی و کندخوانی»
یکی از مهمترین مسائلی که بیشتر دانشآموزان در دوران آموزش و تحصیل مخصوصاً دوره طلایی ابتدایی با آن مواجه میشوند، مشکل کندنویسی و کندخوانی است که نهتنها برای دانشآموزان بلکه برای پدرها و مادرها ایجاد نگرانی کرده و استرس و کمبود اعتمادبهنفس را به دنبال آورده است. از طرفی این موضوع، مشکلات دیگری همچون از دست دادن علاقه به درس و کاهش انگیزه و همچنین عقب ماندن از سایر همسالان و دانشآموزان و… را موجب میشود؛ اما همیشه این سؤال هست که واقعاً چرا عدهای از دانشآموزان در نوشتن، تحلیل و حل مسائل کند و آرام عمل میکنند؟ و آیا روشهایی وجود دارد تا به تندنویس شدن این دانشآموزان کمک کند؟ با چه روشها و شیوههایی میتوانیم کندخوانی را بهبود ببخشیم؟
مهمترین عامل موجود در مسئله کندنویسی و همچنین کندخوانی دانشآموزان، داشتن ضعف در حافظه دیداری و بصری و همچنین مهارتهای مربوط به دیدن است. این حافظه تأثیر مستقیمی در خواندن و نوشتن دانشآموزان دارد. دانشآموز برای خواندن باید بین واژگان ارتباطی ایجاد کند که این کار توسط حافظه دیداری (بصری) صورت میگیرد؛ از طرفی دانشآموز برای نوشتن و به یادآوردن شکل حروف به حافظه دیداری نیاز دارد. کتاب «بهبود کندنویسی و کندخوانی» راهحلهای عملی برای رفع مشکلات کندخوانی و کندنویسی دانشآموزان است. این کتاب با تمرینات تخصصی برای تقویت حافظه دیداری و مهارتهای ادراکی، به افزایش سرعت مطالعه و بهبود درک مطلب کمک میکند. با استفاده از این کتاب، دانشآموزان میتوانند مهارتهای نوشتاری و خواندن خود را بهبود بخشند و اعتمادبهنفس خود را در تحصیل تقویت کنند.
انتشارات ستارگان زمینی، کتاب «بهبود کندنویسی و کندخوانی» به قلم هاجرسادات مصطفوی و تصویرگری سیدهزینب مصطفوی را در ۸۰ صفحه و بهای ۲۵۰ هزار تومان منتشر کرده است.
∎