با وارد شدن به سال ۲۰۲۵ احتمال زیادی وجود دارد که قیمت گوشیهای هوشمند با افزایش رو به رو شود. هزینههای تولید گوشیهای هوشمند به دلیل افزایش قیمت قطعات سخت افزاری، به ویژه پردازندهها، در حال افزایش است.
برای مثال، پردازنده جدید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ که قرار است در گوشیهای پرچمدار استفاده شود، به طور متوسط ۲۵ تا ۳۰ درصد گرانتر از نسل قبلی خواهد بود.
تورم اقتصادی و تقاضای بالا برای ویژگیهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی و شبکه ۵G نیز بر قیمتها تأثیر گذاشته است. برندهایی مانند سامسونگ و گوگل نیز تحت تأثیر این شرایط، قیمتهای خود را افزایش دادهاند.
محصول | قیمت (تومان) |
---|---|
Samsung Galaxy A۵۵ ۸GB ۲۵۶GB VIT | ۲۶,۱۵۹,۰۰۰ |
Galaxy A۳۵ ۸GB ۲۵۶GB VIT | ۲۱,۳۰۰,۰۰۰ |
Galaxy A۲۵ ۵G ۶GB ۱۲۸GB VIT | ۱۳,۴۳۳,۰۰۰ |
Xiaomi Poco M۶ Pro ۴G ۱۲GB ۵۱۲GB | ۱۶,۰۰۰,۰۰۰ |
Samsung Galaxy A۰۶ ۴GB ۱۲۸GB CHN | ۸,۳۸۳,۰۰۰ |
Samsung Galaxy A۱۵ ۴GB ۱۲۸GB VIT | ۱۰,۶۰۵,۰۰۰ |
Redmi A۳ ۴GB ۱۲۸GB | ۶,۴۶۴,۰۰۰ |
Samsung S۲۳ FE ۸GB ۲۵۶GB VIT | ۳۰,۶۰۳,۰۰۰ |
Samsung Galaxy A۰۶ ۶GB ۱۲۸GB CHN | ۸,۹۸۹,۰۰۰ |
Samsung Galaxy A۲۵ ۵G ۸GB ۲۵۶GB VIT | ۱۵,۶۵۵,۰۰۰ |
Poco F۵ Pro ۱۲GB ۵۱۲GB | ۳۱,۵۱۸,۰۰۰ |
A۰۶Samsung Galaxy A۰۶ ۴GB ۶۴GB CHN | ۷,۳۲۲,۵۰۰ |
Samsung Galaxy A۱۵ ۶GB ۱۲۸GB VIT | ۱۱,۵۱۴,۰۰۰ |
Xiaomi Poco X۶ Pro ۵G ۱۲GB ۵۱۲GB | ۲۴,۰۳۸,۰۰۰ |
Samsung S۲۴ FE ۸GB ۲۵۶GB VIT | ۳۶,۳۶۰,۰۰۰ |
منبع قیمت گوشی: فروشگاه اینترنتی پلوار (بروزرسانی ۱۸ دی ۱۴۰۳)
با توجه به شرایط بازار و تغییرات قیمت، به نظر میرسد که کاربران به سمت خرید گوشیهای میانرده و اقتصادی روی میآورند. قیمتهای بالای گوشیهای پرچمدار باعث شده است که بسیاری از کاربران به دنبال گزینههای مقرون به صرفهتر باشند.
برخی تولیدکنندگان ممکن است برای جلوگیری از افزایش قیمت، مجبور شوند از سخت افزارهای ارزانتر یا ویژگیهای کمتری استفاده کنند. افزایش قیمت گوشیها در سال ۲۰۲۵ به طور عمده به پرچمداران محدود نخواهد بود، بلکه شامل گوشیهای میانرده و اقتصادی نیز میشود.
فاصله کیفیتی بین گوشیهای میانرده و پرچمدار در حال کاهش است. بسیاری از کاربران متوجه میشوند که برای استفادههای عادی، نیازی به پرداخت هزینههای بالا برای ویژگیهای اضافی ندارند.
کاربران باید انتظار داشته باشند که نه تنها پرچمداران، بلکه گوشیهای میانرده و اقتصادی نیز در سال ۲۰۲۵ با افزایش قیمت مواجه خواهند شد. این چالش برای مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به یکسان وجود دارد، زیرا تولیدکنندگان باید تعادلی میان کیفیت و قیمت برقرار کنند تا بتوانند در بازار رقابتی باقی بمانند.