رمضان رحیمی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به سخنان رئیس جمهور مبنی بر حرکت از معلممحوری به سمت آموزش ساختارمند و کار گروهی گفت: یکی از راههای تقویت مدارس دولتی این است که ما از معلممحوری به سمت دانشآموزمحوری حرکت کنیم، سیاستهای آموزشی مدرسه بر اساس پژوهشمحوری با همکاری و مشارکت دانشآموزان باشد و محوریت مباحث آموزشی را دانش آموزان تشکیل دهند. این میتواند بسیار کارساز باشد، به تقویت مدارس کمک کند و کیفیت آموزشی مدارس را بالا ببرد. دانشآموزان با مشارکت هم روی مسائل آموزشی و محتوای درسی بهعنوان پژوهش و تحقیق کار کنند و بهتر یاد بگیرند.
وی ادامه داد: اینگونه، محیط یادگیری بانشاط خواهد شد و دانشآموزان با انگیزه بهتری محتوای آموزشی و دروس را رصد خواهند کرد و وضعیت بهتر خواهد شد.
وی توضیح داد: ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات درحال برنامهریزی و کار بر روی طرحی با عنوان طرح تقویت آموزشی مدارس (به خصوص مدارس دولتی) هستیم و قرار است هنگامی که کارهای کارشناسی بر روی آنها پایان یافت بهعنوان یکی از طرحها در صحن علنی مجلس مطرح شود.
حرکت از معلممحوری به سمت دانشآموزمحوری
رحیمی درباره طرح مذکور گفت: ابعاد مختلف تربیتی، آموزشی و آنچه باید در مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم و هنرستانها انجام شود، در کمیته آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات در حال بررسی است. علمای تعلیم و تربیت، کارشناسان تربیتی و کارشناسان ارشد آموزشی وزارت آموزش و پرورش به کمیسیون پیشکسوتان دعوت میشوند و نظراتشان جمعآوری میگردد تا برنامهای خوب و منسجم در راستای تقویت مدارس دولتی ارائه شود.
به گفته رحیمی، یکی از مباحثی که در این طرح در حال بررسی است، حرکت از معلممحوری به سمت دانشآموزمحوری است.
وی در توضیح این امر اعلام کرد: معلممحوری یعنی معلم تنها طراح آموزشی باشد و در کلاس بهعنوان متکلم وحده مطالب درسی را ارائه دهد. در دانشآموز محوری، معلم تنها نقش نظارت و راهبری را ایفا میکند. به این صورت که دانشآموز از قبل در خصوص محتوای درسی تحقیق و پژوهش میکند و همهچیز اعم از رسانهها، محیط کلاس و نرمافزارهایی که برای ارائه محتوا به آنها نیاز دارد در اختیار او است. همه دانشآموزان در این راه مشارکت میکنند و معلم نقش راهبر را به عهده دارد.
کلاسهای علوم تجربی و شیمی، تخصصی می شود
نماینده مردم فلاورجان در مجلس دوازدهم در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به وضع مدارس ما از نظر امکانات آزمایشگاهی میتوان گفته رییس جمهور مبنی بر نشان دادن محتوای درسی در آزمایشگاه را عملی کرد، گفت: یکی از برنامهها این است که کلاسهایی مانند علوم تجربی و شیمی را بهصورت تخصصی دربیاوریم. این برای مدارسی که امکانات و فضای آموزشی مناسبی دارند، شدنی است و مدارسی که مشکل کسری و کمبود فضای آموزشی دارند میتوانند از آزمایشگاههای سیار استفاده کنند.
وی توضیح داد: آزمایشگاه سیار یعنی کیتهای آزمایشگاهی را در کلاس باز کنند و کارهای آزمایشگاهی مورد نیاز کلاس را ارائه دهند و بعد آنها در مکانی مثل دفتر مدرسه نگهداری کنند که این برنامه از سال قبل آغاز شده است.
۵۰ درصد از کلاسهای درس هوشمند می شوند
او ادامه داد: موضوع دیگر هوشمندسازی است که بر اساس برنامه هفتم توسعه باید ۵۰ درصد از کلاسهای درس ما هوشمند شوند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره عدالت آموزشی اظهار نظر کرد: یکی از سیاستهای برنامه هفتم توسعه عدالت آموزشی است؛ عدالت آموزشی زمانی محقق میشود که ما مدارس دولتی را مورد توجه ویژه قرار دهیم. مدارس دولتی در سراسر کشور اعم از روستاها مناطق محروم و مناطق کم برخوردار وجود دارند.
او ادامه داد: امروز اگر در کلانشهرهایی مثل تهران یا شهرهای بزرگ بخواهیم مدارس را یکدست کنیم و مدارس غیرانتفاعی را منحل کنیم مشکل داریم. زیرا درصد زیادی از دانشآموزان در مدارس غیردولتی و خاص در حال تحصیل هستند. ولی در مناطق محروم اگر این سیاست را اجرا کنیم آب از آب تکان نمیخورد و هیچ مشکلی بروز پیدا نمیکند.
باید مدارس دولتی را تقویت کنیم
او افزود: بنابراین ما باید مدارس دولتی را تقویت کنیم. مدارس دولتی باید هم فضای مناسبی برای دانشآموزان داشته باشند و هم نیروهای قوی و آموزش دیده به عنوان معلم در آنها مشغول به تحصیل باشند و هم امکانات آموزشی مانند وسایل آزمایشگاهی و ورزشی در حد کفایت در اختیارشان قرار بگیرد تا آموزش و پرورش بهخوبی انجام بگیرد و عدالت محقق شود.
وی درمورد بودجه مورد نیاز برای تحقق این اهداف تصریح کرد: بودجه آموزش و پرورش یکی از مطالبات ما در کمیسیون آموزش از وزیر پیشنهادی بود که ما به ایشان گفتیم که باید تلاش کنید که بودجه قابل توجهی به آموزش و پرورش اختصاص یابد تا ما بتوانیم کارهای آموزش و پرورش را انجام دهیم؛ اما به علت کسری بودجهای که در کل کشور هست و از آنجا که کل لایحه بودجه کسری داشت این متاسفانه محقق نشد.
رئیس جمهور تاکید دارند از ظرفیتهای مردمی و خیرین استفاده شود
وی افزود: من شخصا دو مرتبه به رییسجمهور گفتم که باید از هر نظر (هم از نظر بودجه و اعتبارات و هم از نظر توجه به نیروی انسانی) به آموزش و پرورش توجه ویژه شود. اما ایشان میگویند که به علت کسری بودجه باید از ظرفیتهای مردمی و خیرین استفاده کرد.
این نماینده مجلس گفت: الان دولت قائل به این است که باید روند را برای خیرین و افرادی که میتوانند بهصورت داوطلبانه به زیرساختهای آموزش و پرورش کمک کنند تسهیل کنیم، به آنها اعتماد و کمکهایشان را جذب کنیم. خیرین هم میتوانند در ساخت فضای فیزیکی مدارس و هم در بحث نرم افزاری و هوشمندسازی، آزمایشگاهها و اماکن ورزشی مدارس کمک کنند.
وی با اشاره به سوال نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات از وزیر گفت: سوال من این بود که چرا تبدیل وضعیت نیروهای خرید خدماتی -که ۲۶هزار نفر هستند- را پیگیری نمیکنید که ایشان توضیحات و مستندات را ارائه کردند و گفتند که به سازمان امور اداری و استخدامی نامه نوشتهاند و همچنین به سازمان برنامه و بودجه گفتهاند و سازمان امور اداری استخدامی علی الظاهر موافقت کرده است. الان گیر کار در سازمان برنامه و بودجه است و بهشدت در حال پیگیری هستند که انشاءالله این امر محقق شود و خواستند که نمایندگان مجلس هم به این موضوع کمک کنند. ما دیدیم که تلاش ایشان واقعا خوب بوده و ادامه دارد و من سوالم را پس گرفتم.