شناسهٔ خبر: 70650567 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت‌الاسلام ایزدهی؛

علامه مصباح نه تنها یک دانشمند که راهبر علم بود

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: علامه مصباح به این مساله واقف بود که اگر قرار باشد جامعه اسلامی متحول و انقلاب اسلامی به معنای واقعی محققق شود، باید به علوم انسانی مبتنی بر باورها و ارزش ها دست یابیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در کارگروه سیاسی اجتماعی چهارمین سالگرد علامه مصباح یزدی با تاکید بر نقش علامه مصباح در فرایند تولید علوم انسانی اسلامی گفت: یک عالم موثر در تراز کلان، ابتدا باید مساله جامعه اش را درک کند. اگر علامه مصباح را در نگاه کلان نکاه کنیم، ایشان مساله ای را درک کرده است و آن سلطه علوم غربی است که مانند خون در تمامی رگ های نظام اداری ما وجود دارد.
 
وی افزود: علامه مصباح به این مساله واقف بود که اگر قرار باشد جامعه اسلامی متحول شود و انقلاب اسلامی به معنای واقعی محققق شود، پاشنه آشیل آن علوم انسانی است و اگر علوم انسانی اسلامی تولید و حل نشود جز اسمی از انقلاب اثری در جامعه باقی نخواهد ماند.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ماهیت علوم انسانی غربی اشاره کرد و اظهار داشت: علوم انسانی در جامعه غربی مبتنی بر الحاد، انسان خود بنیاد و عقل مدرن است. بنابراین ادامه انقلاب اسلامی منوط به این است ک همایش یک نرم افزار بومی برای ادامه جامعه داشته باشیم. این نرم افزار جز با ایجاد علوم انسانی مبتنی بر باور ها و ارزش های اسلامی  بدست نمی آید.
 
حجت‌الاسلام ایزدهی بر اقدامات علامه مصباح در راستای الگوی علوم انسانی اسلامی تاکید کرد و گفت: علامه مصباح تنها یک اندیشمند نیست. ایشان ابتدا مساله علوم انسانی را به خوبی درک کرده است و به حل مساله پرداخته است. مرحله اول این است که چنانچه علوم انسانی اسلامی تولید و علمی نشود، چیزی در جامعه محقق نخواهد شد. مرحله بعد توجه به گفتمان سازی این علوم است و الا علم نیز با رفتن عالم خواهد رفت و به مرحله تحقق نمی رسد. 
 
وی افزود: هنر یک راهبر علم و اندیشمند این است که ابتدا مساله را درک کند، تولید کند و به راهبری، زایش و پرورش آن بپردازد و در آخر آن را تبدیل به گفتمان کند. علامه مصباح موسسه امام خمینی را بر این اساس تاسیس کرد تا محوری برای این گفتمان و پرورش آن باشد. باید برای علوم انسانی بدیل ایجاد شود.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: گاهی این گفتمان در حوزه دانش است؛ گاهی در حوزه پروش نخبگان است و گاهی در بدنه عمومی و میانه است. علامه مصباح صرفا به پرورش و تربیت نخبگان نپرداخت؛ بلکه ایشان این گفتمان را در لایه های دیگر جامعه با طرح ولایت یا خطبه های پیش از نماز جمعه تهران و دیگر اقدامات خود در فضایی که دیگران متحیر مانده اند، به یک گفتمان عمومی تبدیل کرد.
 
وی در پایان علامه مصباح را فراتر از دانشمند علوم انسانی اسلامی راهبر تولید این علم دانست و گفت: اگر قرار باشد انقلاب اسلامی به سر منزل مقصود برسد و نتیجه آن در جامعه سرازیر شود و نظامات اداری را تشکیل دهد و به اقصی نقاط جهان صادر شود تا به تمدن نوین برسد، باید علوم انسانی اسلامی و بومی داشته باشد و راهبری این فرایند را علامه مصباح در انقلاب اسلامی به دست گرفت و یک الگو را در این مسیر ترسیم کرد.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در کارگروه سیاسی اجتماعی چهارمین سالگرد علامه مصباح یزدی با تاکید بر نقش علامه مصباح در فرایند تولید علوم انسانی اسلامی گفت: یک عالم موثر در تراز کلان، ابتدا باید مساله جامعه اش را درک کند. اگر علامه مصباح را در نگاه کلان نکاه کنیم، ایشان مساله ای را درک کرده است و آن سلطه علوم غربی است که مانند خون در تمامی رگ های نظام اداری ما وجود دارد.
سرویس سیاسی خبرگزاری رسا،
 
وی افزود: علامه مصباح به این مساله واقف بود که اگر قرار باشد جامعه اسلامی متحول شود و انقلاب اسلامی به معنای واقعی محققق شود، پاشنه آشیل آن علوم انسانی است و اگر علوم انسانی اسلامی تولید و حل نشود جز اسمی از انقلاب اثری در جامعه باقی نخواهد ماند.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ماهیت علوم انسانی غربی اشاره کرد و اظهار داشت: علوم انسانی در جامعه غربی مبتنی بر الحاد، انسان خود بنیاد و عقل مدرن است. بنابراین ادامه انقلاب اسلامی منوط به این است ک همایش یک نرم افزار بومی برای ادامه جامعه داشته باشیم. این نرم افزار جز با ایجاد علوم انسانی مبتنی بر باور ها و ارزش های اسلامی  بدست نمی آید.
 
حجت‌الاسلام ایزدهی بر اقدامات علامه مصباح در راستای الگوی علوم انسانی اسلامی تاکید کرد و گفت: علامه مصباح تنها یک اندیشمند نیست. ایشان ابتدا مساله علوم انسانی را به خوبی درک کرده است و به حل مساله پرداخته است. مرحله اول این است که چنانچه علوم انسانی اسلامی تولید و علمی نشود، چیزی در جامعه محقق نخواهد شد. مرحله بعد توجه به گفتمان سازی این علوم است و الا علم نیز با رفتن عالم خواهد رفت و به مرحله تحقق نمی رسد. 
 
وی افزود: هنر یک راهبر علم و اندیشمند این است که ابتدا مساله را درک کند، تولید کند و به راهبری، زایش و پرورش آن بپردازد و در آخر آن را تبدیل به گفتمان کند. علامه مصباح موسسه امام خمینی را بر این اساس تاسیس کرد تا محوری برای این گفتمان و پرورش آن باشد. باید برای علوم انسانی بدیل ایجاد شود.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: گاهی این گفتمان در حوزه دانش است؛ گاهی در حوزه پروش نخبگان است و گاهی در بدنه عمومی و میانه است. علامه مصباح صرفا به پرورش و تربیت نخبگان نپرداخت؛ بلکه ایشان این گفتمان را در لایه های دیگر جامعه با طرح ولایت یا خطبه های پیش از نماز جمعه تهران و دیگر اقدامات خود در فضایی که دیگران متحیر مانده اند، به یک گفتمان عمومی تبدیل کرد.
 
وی در پایان علامه مصباح را فراتر از دانشمند علوم انسانی اسلامی راهبر تولید این علم دانست و گفت: اگر قرار باشد انقلاب اسلامی به سر منزل مقصود برسد و نتیجه آن در جامعه سرازیر شود و نظامات اداری را تشکیل دهد و به اقصی نقاط جهان صادر شود تا به تمدن نوین برسد، باید علوم انسانی اسلامی و بومی داشته باشد و راهبری این فرایند را علامه مصباح در انقلاب اسلامی به دست گرفت و یک الگو را در این مسیر ترسیم کرد.