شناسهٔ خبر: 70646481 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد

رفع محرومیت فضای آموزشی در سراسر کشور روی میز آموزش و پرورش

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: رفع محرومیت فضای آموزشی در سراسر کشور و ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری در کلاس‌های درس، دو موضوع مورد تاکید رئیس جمهور است که دستیابی به آن با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی بویژه شورای آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق آموزشی مد نظر قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سیدمصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در دومین همایش ملی درس پژوهشی و درس‌کاوی که در شیراز برگزار شد، گفت: عوامل سهیم و موثر در آموزش و پرورش باید پیش برنده، تعاملی و هم‌افزا باشند و نقش استانداران به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش در ایجاد این هم‌افزایی بسیار مهم است.

وی افزود: براساس تعریف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به دنبال نهادینه کردن نگاه یکپارچه به فرآیند تعلیم و تربیت با رویکرد تعالی بخشی به همه مولفه‌های اثرگذار در آن هستیم.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: رفع محرومیت فضای آموزشی در سراسر کشور و ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری در کلاس‌های درس، دو موضوع مورد تاکید رئیس جمهور است که دستیابی به آن با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی بویژه شورای آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق آموزشی مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: اهتمام ویژه رئیس جمهور به حوزه تعلیم و تربیت بی‌نظیر است؛ چنانکه پزشکیان در سه ماه گذشته بیش از ۱۰ جلسه بیش از ۲ ساعته را به مسائل آموزش و پرورش اختصاص داده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ارتباط مستقیم بهبود کیفیت یاددهی و یادگیری با درس‌کاوی و درس‌پژوهی گفت: بهترین فضا برای بهبود آموزش و همچنین بهترین مکان برای پژوهش در این زمینه کلاس‌های درس است.

وی در ادامه بیان کرد: رئیس جمهور همواره در نشست با مسئولان آموزش و پرورش، درباره اقدام برای بهبود کیفیت یادگیری دانش آموزان، بر تقویت کارهای تیمی و مشارکت جویی و افزایش مهارت‌های ارتباطی مورد نیاز آنها در زیست بوم متغیر امروز تاکید کرده است.

آذرکیش گفت: درس‌کاوی و درس‌پژوهی به تقویت و عملیاتی کردن این موضوعات مهم کمک می‌کند. دبیرخانه درس پژوهی فرامعاونتی و درون سازمانی است و مشارکتی بودن، ذات این حوزه است.

او اظهار کرد: آموزش و پرورش سازوکارهایی برای دستیابی به تقویت تعلیم و تربیت پژوهش محور و توسعه این فرهنگ در مدارس و کلاس‌های درس را دنبال می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس سند بنیادین تحول، معلم مهمترین عنصر تحقق ماموریت‌های آموزش و پرورش است و از این رو ویژگی‌هایی برای ان تعریف شده است.

وی عنوان کرد: معلم باید به جای انتقال دانش به دانش‌آموزان، تسهیلگر یادگیری باشد و شرایط برای یادگیری فعال را در کلاس درس فراهم کند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: معلم باید پژوهشگر و یادگیرنده باشد، به تحقیق و بررسی روش‌های تدریس بپردازد و به طور مادام‌العمر و پیوسته در حال یادگیری باشد.

وی اضافه کرد: بر این اساس، معلم الگوی رفتاری دانش‌آموزان در تقویت مهارت‌های ارتباطی است و باید مشاور و راهنمای و عامل تغییر در نگرش و ترویج فرهنگ نوآوری در میان آنها باشد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آذرکیش در پایان گفت: درس‌ پژوهی می‌تواند کمک کند تا نشاط، خلاقیت، پویایی و نوآوری در دنیای پرتغییر کنونی در میان دانش‌آموزان ساری و جاری شود و فرآیند یاددهی و یادگیری را بهسازی و غنی‌تر کند.

انتهای پیام